ФУНКЦІОНУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: НОВИЙ ДОСВІД І НОВІ ВИКЛИКИ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.4.7Ключові слова:
позашкільна освіта, заклади позашкільної освіти, регіональне управління розвитком позашкільної освіти, партнерство, міжвідомча взаємодія, кластерний підхідАнотація
Стаття торкається проблем управління розвитком позашкільної освіти на державному та регіональному рівнях. Автори статті вказує на декларативний підхід з боку держави до проблем позашкільної освіти, внаслідок чого накопичилася значна кількість проблем, які наразі гальмують впровадження інноваційних перетворень в позашкільний сектор освіти. Автор зазначає, що ключовим питанням залишається фінансування галузі, що перебуває в компетенції місцевих рад. Брак фінансів у місцевому бюджеті залишається ключовою проблемою розвитку позашкільної освіти протягом всіх років незалежності. Вузьке сприйняття позашкільної освіти як способу проведення дозвілля, а не як потенціалу для розвитку особистості дитини та набуття нею життєво важливих компетентностей, спричиняють ставлення органів місцевого самоврядування до позашкільної освіти як до другорядної та спонукають місцеву владу йти на непопулярні кроки з так званою оптимізацією мережі закладів шляхом їх ліквідації або реорганізації. На думку авторів, пандемія COVID-19 та російська агресія стали новими викликами для закладів позашкільної освіти. Проаналізувавши управлінську діяльність керівників закладів позашкільної освіти м. Запоріжжя по підготовці позашкільних установ до початку нового навчального року, автори статті стверджують, що їх досвід заслуговує на увагу. Наголошено, що їх діяльність демонструє вміння знаходити партнерів для вирішення проблемних питань в тому числі й за межами освітнього сектору, будувати ефективні комунікації з суб’єктами, що належать до інших відомств, з батьківською громадськістю та волонтерськими організаціями. Автори статті зауважують, що місцева влада при цьому обмежилася позиціями контролера та спостерігача. Головна ідея статті полягає в тому, що для подальшого розвитку позашкільної освіти потрібно об’єднати сили як державних органів влади на всіх рівнях, так і громадськості – без цього зміни не можливі. Наголошено на ролі регіональних органів влади у формуванні, так званих, освітньо – виробничих кластерів. Вказано на значимість запровадження кластерного підходу в практику роботи закладів позашкільної освіти, що допоможе у вирішенні, в тому числі й низки фінансових проблем.
Посилання
Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini (2021) [National report on the state and prospects of education development in Ukraine]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726223/1/nac%20dopovid%202021% 20color%201%20%281%29.pdf (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Pozashkilna osvita: problemy, propozytsii i novi formaty (2023) [Extracurricular education: problems, proposals and new formats]. URL: https://eo.gov.ua/ pozashkilna-osvita-problemy-propozytsii-ta-novi-formaty-roboty/2023/09/19/(date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Osvita i nauka Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. Informatsiino-analitychnyi zbirnyk. (2023) [Education and science of Ukraine under martial law. Informational and analytical collection]. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/ serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah. voyennogo. stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt. 22.08.2023.pdf (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Mosiakova I. (2019) Systema pozashkilnoi osvity ta problemy yii rozvytku (2019) [Mosyakova I. System of extracurricular education and problems of its development]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716006/1/%D0%9C%D0%BE%D1%81%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf (Дата звернення: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Vorona L. (2020) Rozvytok pozashkilnoi osvity v Ukraini: ohliad naukovykh dzherel [Vorona L. Development of extracurricular education in Ukraine: a review of scientific sources]. URL: http://www.pedagogyjournal.kpu.zp.ua/archive/ 2020/73/part_1/5.pdf (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian]
Dmytriieva O., Bukach M. (2024) Osvitnie seredovyshche zakladu pozashkilnoi osvity [Dmitrieva O., Bukach M. The educational environment of an out-of-school education institution].URL: https://doi.org/10.36074/grail-of-science. 19.01.2024.071 (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Korniievskyi S. (2021) Vykorystannia metodolohii derzhavnoho upravlinnia u doslidzhenni protsesiv rehionalnoho rozvytku. [Kornievskyi S. The use of state management methodology in the study of regional development processes], URL: file:///C:/Users/User/Downloads/888-%D0%A2%D0% B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1% 82%D1%82%D1%96-1313-1-10-20211028.pdf (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Hryshchenko I. (2018) Zarubizhnyi dosvid upravlinnia rehionalnym rozvytkom [Hryshchenko I. M. Foreign experience of regional development management]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. 2018. № 5. – URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1245 (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Latynin M. (2018) Teoretychni osnovy derzhavnoho upravlinnia.[ Latynin M. Theoretical foundations of public administration] URL: https://doi.org/10.32689/ 2618-0065-2018-1/1-57-66 (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Vorona M. (2016) Osvitni klastery yak instrument derzhavnoi polityky na rynku osvitnikh posluh [Vorona M. I. Educational clusters as a tool of state policy in the market of educational services]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aplup_2016_35-36_6 (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].
Syniura-Rostun N. (2018) Rehionalni osvitni klastery: osoblyvosti formuvannia ta funktsionuvannia [Synyura-Rostun N. R. Regional educational clusters: peculiarities of formation and functioning]. URL: https://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/322/311 (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian]
Hladkov K. (2022) Pozashkilna osvita yak element osvitno-vyrobnychoho klastera: publichno-vyrobnychyi aspekt [Gladkov K. Extracurricular education as an element of the educational-production cluster: public-production aspect]. URL: https://chasopys-ppp.dp.ua/index.php/chasopys/article/view/246 (date of application: 11.10.2024) [in Ukrainian].