ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА ЯК ЕЛЕМЕНТ ОСВІТНЬО-ВИРОБНИЧОГО КЛАСТЕРА: ПУБЛІЧНО-УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.39

Ключові слова:

позашкільна освіта, кластер, освітньо-виробничий кластер публічне управління, конкурентоспроможність, інтеграція, суб’єкт освітньої діяльності, суб’єкт підприємницької діяльності, державно-приватне партнерство, органи державної влади, місцеве самоврядування.

Анотація

У статті запропоновано та охарактеризовано модель освітньо-виробничого кластера з інтегрованим елементом позашкільної освіти у контексті публічного управління. Визначено актуальні виклики системи позашкільної освіти в України та причини, що зумовили їх виникнення. Акцентовано увагу на тому, що органам державного управління та місцевого самоврядування необхідно шукати нові шляхи у здійснені публічного управління позашкільної освітою, забезпечивши її стійкий розвиток в умовах обмежених ресурсів та подальших (потенційних) викликів/наслідків шляхом використання можливостей міжінституційної взаємодії публічного та приватного сектору на основі державно-приватного партнерства, що досягається у застосуванні кластерної моделі діяльності відповідних суб’єктів – формуванні освітньо-виробничих кластерів. Здійснено аналіз основних положень праць М. Портера, Р. Мартіна, П. Санлі та українських науковців, які досліджували проблематику функціонування кластерів: Є. Бородіна, І. Чикаренко, Л. Зеленської, Г. П’ятницької, О. Решетняк, Ю. Заїки. Визначено, що поняття кластера є багатоманітним; не є уніфікованим, а зміст залежить від контексту та сфери застосування; може використовуватись в освітній сфері. З огляду на це запропоновано визначення освітнього кластера – кооперація різних релевантних суб’єктів публічного управління та освітньої діяльності, що використовують можливості та ресурси один одного для задоволення освітніх потреб здобувачів освіти та реалізації спільних проєктів. Виявлено різні типи кластерів залежно від “ядра”. Наголошено на важливості інтеграції закладів позашкільної освіти з іншими суб’єктами освітньої та підприємницької діяльності шляхом формування освітньо-виробничих кластерів. Визначено роль органів публічної влади у формуванні освітніх та освітньо-виробничих кластерів, інтеграції зовнішніх суб’єктів. З огляну на це запропоновано визначення освітньо-виробничого кластера – кооперація органів публічної влади (державного управління/місцевого самоврядування) та релевантних суб’єктів освітньої діяльності із суб’єктами підприємницької діяльності, що використовують можливості (наявні та потенційні) та ресурси один одного для задоволення освітніх потреб здобувачів освіти (як споживачів послуг) та реалізації спільних взаємовигідних проєктів на основі державно-приватного партнерства. Виявлено, що основними перевагами кластеризації позашкільної освіти є покращення якості надання освітніх послуг за рахунок всебічного охоплення здобувачами освіти як формальною, так і неформальною освітою; об’єднання ресурсів суб’єктів освітньої діяльності, зокрема кадрових для здійснення освітньої діяльності; можливість використання матеріально-технічної бази всіх суб’єктів кластера.

Посилання

Martin R., Sunley P. Deconstructing clusters: chaotic concept or policy panacea? Journal of Economic Geography. 2003. Т. 3. № 1. Р. 5–35. DOI: https://doi.org/10.1093/jeg/3.1.5 (дата звернення: 16.06.2022).

Бородін Є. І., Чикаренко І. А. Програмно-цільовий інструментарій управління розвитком та співробітництвом об’єднаних територіальних громад. Децентралізація влади в Україні: оцінювання результатів формування та розвитку самодостатніх громад : монографія / ред.: С. М. Серьогін, І. А. Чикаренко. Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2019. С. 38–43. URL: https://grani-print.dp.ua/index.php/home/article/view/100/48 (дата звернення: 16.06.2022).

Зеленська Л. Д., Сіваченко І. Г. Інноваційні освітні кластери: світовий досвід і перспективи його адаптації в Україні. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Т. 6. № 27. С. 76–79. URL: http://surl.li/cicyu (дата звернення: 16.06.2022).

П’ятницька Г. Т. Науково-освітні кластери: відмітні характеристики та передумови розвитку. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2016. № 3. С. 191–207. URL: https://cutt.ly/SKgofrn (дата звернення: 16.06.2022).

Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР : станом на 17 черв. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-вр#Text (дата звернення: 20.06.2022).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII : станом на 17 черв. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 18.06.2022).

Про позашкільну освіту : Закон України від 22.06.2000 р. № 1841-III : станом на 22 трав. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text (дата звернення: 16.06.2022).

Решетняк О. І., Заїка Ю. А. Економічний механізм формування освітніх кластерів в Україні : монографія. Харків : Нар. укр. акад., 2018. 204 с. URL: https://cutt.ly/eKgosfg (дата звернення: 16.06.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-06

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 5 СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ 5.1 ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ