МОБІЛЬНІ ОСВІТНІ ПЛАТФОРМИ: ІНСТРУМЕНТ ПОДОЛАННЯ ЦИФРОВОГО РОЗРИВУ ТА РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД

Автор(и)

  • Наталія Сергіївна Малецька Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» https://orcid.org/0000-0001-8808-6491

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.3.20

Ключові слова:

мобільні освітні платформи, цифровий розрив, територіальні громади, інноваційний простір, адаптація контенту, цифрова грамотність

Анотація

У статті досліджено мобільні освітні платформи як інструмент подолання цифрового розриву та розвитку інноваційного простору територіальних громад. Розглянуто міжнародний досвід їхнього використання, зокрема кейси Сирії, Руанди та України, що демонструють ефективність цифрових рішень для забезпечення рівного доступу до освіти під час війни. Проаналізовано основні виклики впровадження мобільних платформ, серед яких: недостатня технічна інфраструктура, нерівномірний доступ до інтернету та низький рівень цифрової грамотності педагогів.Запропоновано стратегічні напрямки вдосконалення мобільних освітніх платформ, зокрема розробку індивідуалізованого навчального контенту на основі штучного інтелекту, інтеграцію психосоціальної підтримки через цифрові ресурси, локалізацію навчальних матеріалів відповідно до культурних особливостей регіонів та розширення доступу до технологій через освітні хаби. Дістав подальшого розвитку науковий підхід до аналізу мобільних освітніх платформ як механізму подолання цифрової нерівності та розвитку освітньої екосистеми в громадах. У науково-методологічному вимірі дослідження поглиблює розуміння мобільних освітніх платформ через призму теорій конективізму та суспільного пізнання, інтегруючи концепти цифрової резильєнтності та освітньої адаптивності. Автором обґрунтовано комплексну модель оцінки ефективності цифрових рішень у кризових умовах, що враховує не лише доступність і якість технічного забезпечення, але й культурно-адаптаційні, соціально-психологічні та управлінські виміри використання технологій. Це дозволяє розширити методологічний інструментарій дослідження цифрового розриву на рівні територіальних громад та формулювати науково обґрунтовані рішення для публічного сектору.Обґрунтовано необхідність адаптації міжнародного досвіду до українського контексту через впровадження гнучких освітніх рішень, використання грантових програм та співпрацю з технологічними партнерами. Практична значущість статті полягає у формулюванні рекомендацій для закладів освіти, органів публічного управління та громадських організацій щодо поширення цифрової освіти на рівні територіальних громад. Запропоновані заходи сприятимуть підвищенню цифрової грамотності, соціальній інтеграції та сталому розвитку громад.

Посилання

Kateryniak, I., & Mamatova, T. (Eds.). (2021). Upravlinnia znanniamy: elektronne navchannia upravlinnia proiektamy v Spilnoti praktyk: Stalyi rozvytok [Knowledge management: project management e-learning in the Community of Practice: Sustainable development]. Kyiv : DESPRO. http://despro.org.ua/news/detail.php?ID=2302. [in Ukrainian].

Мamatova, Т. (2022). Upravlinnia osobystymy ta profesiinymy znanniamy u sferi mistsevoho samovriaduvan- nia [Management of Personal and Professional Knowledge in the Domain of Local Self-government]. Dnipro Scien- tific Journal of Public Administration, Psychology, Law. (6), 25-32. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.6.4 [in Ukrainian].

Katernyak, I., Loboda, V., Strotskyy, R., & Мamatova, Т. (2023). Virtual Community of Practice for Local Development: diverse context and partnership for eLearning in project management. Socio-Economic Relations in the Digital Society, 4(50), 172-183. https://doi.org/10.55643/ser.4.50.2023.544.

Мamatova, Т. V., Chykarenko I. A., & Chykarenko, О. О. (2024). Klasternyi pidkhid v upravlinni rehionalnym ta mistsevym rozvytkom pid chas dii pravovoho rezhymu voiennoho stanu [Cluster approach to regional and local develop- ment management during the martial law regime]. In Proceedings of the XXIV International Scientific Congress “Public Administration of the XXI Century: New Challenges and Transformations in the Context of War” (р. 204-207). Kharkiv, Ukraine [in Ukrainian].

Anderson, J., & Rainie, L. (2021). The Future of Digital Learning in Developing Countries. Pew Research Center. https://www.jstor.org/stable/resrep57316.

Czerniewicz, L., & Brown, C. (2014). The habitus and technological practices of rural students: A case study. Distance Education, 35(1), 4-17. https://doi.org/10.15700/201412120933.

Czerniewicz, L., Carvalho, L. (2023). Open, Distance, and Digital Education (ODDE): An Equity View. In: Zawacki-Richter, O., Jung, I. (eds) Handbook of Open, Distance and Digital Education. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-2080-6_93.

Castells, M. (2001). The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford University Press.

Kohut, I., Nikulina, O., Syrbu, O., Zherobkina, T., & Nazarenko, Y. (2022). War & Education: How a Year of the Full-Scale Invasion Affected Ukrainian Schools. Cedos & International Renaissance Foundation. https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/eng-saved_overview-report-2022-web.pdf

Educo. (2023). Education in Emergencies: An Urgent Right. Educo Position Paper. https://inee.org/sites/default/files/resources/education-in-emergencies_1.pdf

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2024). War and Education: Two Years of Full-Scale Inva- sion – Research Brief. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/02/10/Bryf.Viyna.ta.osvita.Dva.roky.povnomasshtabnoho.vtorhnennya.2024.ukr-10.02.2024.pdf

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2023). Education and Science in the Conditions of Martial Law: Analytical Report. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf

Sims, K. (2021). Lessons Learned from Education Initiatives Implemented During the First Wave of COVID-19: A Literature Review. https://inee.org/sites/default/files/resources/EIR44_LL_Education_Covid19_.pdf

UNESCO. (2021). Rwanda 2010 ICT Status Baseline Survey: Second Report. https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/files/2021/12/2nd_report_rwanda.pdf.

Volz, T. (2020). Peace Education in Nepal: Social Media as a Tool for Conflict Transformation. Thesis for: Master of Sciences: Mediation and Conflict Resolution. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.26584.52482.

Bailey, P. (2020). E-Learning and Educational Inequality in the Global South: The Case of Uganda. Journal of Education Policy, 35(4), 523-541. https://doi.org/10.1080/02680939.2019.1605546

Blaschke, L. M. (2016). Self-Determined Learning: Designing for Heutagogic Learning Environments. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(1), 56-71. https://doi.org/10.1007/978-3-319-17727-4_62-1.

Rajab, K. D. (2018). The Effectiveness and Potential of E-Learning in War Zones: An Empirical Comparison of Face-to-Face and Online Education in Saudi Arabia. IEEE Access, 6, 6783-6794. https://www.researchgate.net/publication/322838257_The_Effectiveness_and_Potential_of_E-Learning_in_War_Zones_An_Empirical_Comparison_of_Face-to-Face_and_Online_Education_in_Saudi_Arabia.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 5 СТОРІНКА МОЛОДОГО НАУКОВЦЯ 5.1 ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ