ПСИХОЛОГІЧНА РЕЗИЛЬЄНТНІСТЬ ЯК ЧИННИК ПІДТРИМКИ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.3.12

Ключові слова:

психологічна резильєнтність, ментальне здоров’я, студенти, воєнний стан, стрес, психічна адаптація, освітнє середовище

Анотація

У статті розкрито актуальну наукову проблему – підтримка ментального здоров’я студентської молоді в умовах війни через розвиток і цілеспрямоване формування психологічної резильєнтності. Зважаючи на складну соціально-політичну ситуацію, що супроводжується постійними стресовими чинниками, психологічна резильєнтність розглядається як ключовий ресурс збереження психічного благополуччя студентів. На основі аналізу сучасних наукових підходів уточнено понятійний апарат резильєнтності, охарактеризовано її структуру, основні функції та психологічні механізми, які активізуються в умовах кризи та травматичних подій. Обґрунтовано специфіку ментального здоров’я студентської молоді, визначено його основні характеристики, критерії оцінювання та чинники ризику в контексті війни. Показано, що студентська молодь як специфічна вікова та соціальна група є особливо вразливою до впливу тривалих стресогенних факторів, а тому вкрай потребує ефективної психологічної підтримки. У межах дослідження проведено емпіричний аналіз рівня ментального здоров’я студентів, що навчаються в умовах воєнного стану, з подальшою психологічною інтерпретацією отриманих результатів. Визначено кореляційні зв’язки між рівнем резильєнтності та станом психічного здоров’я, що дозволяє зробити висновки щодо захисної ролі цього феномену. Також запропоновано методичні рекомендації для практичних психологів, викладачів та представників освітнього середовища щодо впровадження програм формування резильєнтності як ефективного інструменту збереження ментального здоров’я студентів в умовах війни. Окрему увагу приділено психологічним технологіям розвитку резильєнтності, що передбачають інтеграцію когнітивно-поведінкових, емоційно-регулятивних та мотиваційних компонентів. Наголошено на важливості міждисциплінарного підходу до розв’язання проблеми ментального здоров’я та потребі створення стійкої системи психоемоційної підтримки студентства в українських університетах.

Посилання

Fedorchuk, V., & Belan, N. (2024). Psykholohichni chynnyky rezylientnosti yak umova adaptatsii molodi do voiennoho stanu. Innovatsii partnerkoi vzaiemodii osvity, ekonomiky ta sotsialnoho zakhystu v umovakh inkliuzii ta prahmatychnoi reabilitatsii sotsiumu: materialy VIII Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konferentsii (m. Kamianets-Podilskyi, 21–22 travnia 2024 r.), 238–241. Kamianets-Podilskyi: NRZVO KPDI. [in Ukrainian].

Afuzova, H.V., Naidionova, H.O., & Krotenko, V.I. (2023). Osoblyvosti rezylientnosti pershokursnykiv zakladu vyshchoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Natsionalna bezpeka Ukrainy v umovakh suchasnykh vyklykiv: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf., m. Chernihiv, 22 serpnia 2023 r., 22–25. Chernihiv: HO «Naukovo-osvitnii innovatsiinyi tsentr suspilnykh transformatsii». [in Ukrainian].

P’iankivska, L.V. (2023). Osoblyvosti proiavu rezylientnosti u studentiv v umovakh voiennoho chasu. Perspektyvy ta innovatsii nauky (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»), 10(28), 623–633. [in Ukrainian].

Hutsuliak, A.O. (2024). Osoblyvosti rezylientnosti molodi v umovakh viiny: kvalifikats. robota na zdobuttia stupenia mahistra za spets. 053 «Psykholohiia». Z.M. Miroshnyk (Nauk. ker.) Kryvyi Rih: Kryvorizkyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet, Psykhologo-ped. fak., Kaf. praktych. psykholohii. 95 s. [in Ukrainian].

Kovalenko, V.Ye., Mishchenko, O.A., & Yakuba, L.S. (2023). Faktory pidvyshchennia rezylientnosti u zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Scientists and modern theoretical ideas: Abstracts of XXXV International Scientific and Practical Conference, Haifa, Israel, September 04–06, 2023, 138–145. Haifa. [in Ukrainian].

Hrubi, T.V. (2022). Rezylientnist yak zaporuka zberezhennia psykhichnoho zdorovia osobystosti. Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii, 227–230. Izmail: Izmailskyi derzhavnyi humanitarnyi universytet. [in Ukrainian].

Burovytska, A.I. (2024). Osoblyvosti rezylientnosti studentiv pid chas navchannia v umovakh voiennoho chasu. Naukovi zapysky. Seriia: Psykholohiia, (2), 17–23. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29