ПСИХОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗНОЇ КРЕАТИВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ У ПРОЦЕСІ АКАДЕМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Вікторія В’ячеславівна Мухіна Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0002-0819-4001
  • Дмитро Володимирович Ільків Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0003-3622-8851
  • Дмитро Михайлович Федорченко Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0001-8542-9970

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.6.24

Ключові слова:

майбутній вчитель, академічна діяльність, образна креативність, професійна підготовка, дисперсійний аналіз, показник, розробленість, гнучкість, оригінальність, швидкість

Анотація

Актуальність та доцільність дослідження обумовлена специфікою змісту та соціальних функцій професії вчителя, специфікою прояву невербальних показників його креативності та перспективністю досліджень в даній царині. Шляхом теоретико-методологічного аналізу встановлено, що креативність майбутнього вчителя варто розглядати як невід’ємну інтегральну характеристику цілісної особистості педагога, яка зумовлена певними психолого-педагогічними умовами та високим рівнем сформованості фахових та особистісних якостей і є вирішальним чинником професійного зростання та безпосередньо проявляється як здібність продукувати нетривіальні ідеї, відхилятися від звичних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації у професійній педагогічній діяльності. Креативність майбутнього вчителя зумовлена високим рівнем сформованості його фахових та особистісних якостей, що врешті визначають професійне зростання, а її ключовими характеристиками в процесі академічної діяльності є високий рівень соціальної і моральної свідомості, пошуково-проблемний стиль когнітивної активності, розвинені інтелектуально-логічні здібності, а саме вміння аналізувати закономірності, обґрунтовувати певні положення, пояснювати зміст, виділяти головні риси об’єкту або явища, творча фантазія, розвинена уява. Емпіричним чином доведено, що студенти-першокурсники педагогічного вишу мають в цілому середній рівень здатності до вибору різноманітних ідей, створення низки образів, які відрізняються муж собою за смисловими категоріями та способами художнього виразу, утім на третьому та п’ятому курсі цей показник спадає. З’ясовано, що студентам-першокурсникам властивий вищий за середній рівень спроможності швидко генерувати продукти просторової уяви у творчій діяльності, у той час як на третьому курсі студента загалом властивий середній рівень цієї здібності, а на п’ятому – нижчий за середній рівень.

Посилання

Bilyk, T. V. (2018) Pedahohichni umovy rozvytku kreatyvnosti studentiv. Kreatyvnist osobystosti yak faktor innovatsiinoho rozvytku suspilstva [Pedagogical conditions for the development of students' creativity. Individual creativity as a factor of innovative development of society] : zbirn. nauk. prats / za red. dots. V.V. Pavlenko. Zhytomyr : FOP Levkovets N.M. 154 s.

Kyselov, K. S. (2018) Verbalna ta obrazna kreatyvnist u strukturi maibutnoi profesiinoi diialnosti vchytelia pochatkovoi shkoly [Verbal and figurative creativity in the structure of the future professional activity of a primary school teacher]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky». Kherson. T. 2. № 2. C. 46–50.

Moliako, V. O. (2007) Tvorchyi potentsial liudyny yak psykholohichna problema [Human creative potential as a psychological problem] Psykholohiia i suspilstvo. №4. S. 6-9.

Savrasov, M. V. (2021) Rehuliatyvni chynnyky kreatyvnosti subiekta navchalno-profesiinoi diialnosti [Regulatory factors of creativity of the subject of educational and professional activity] : avtoref. dys… dokt. psykhol. nauk: 19.00.07. Odesa. 45 s.

Furman, A. V. (2007) Teoriia navchalnykh problemnykh sytuatsii: psykholoho-dydaktychnyi aspekt [Theory of educational problem situations: psychological and didactic aspect] : monohrafiia. Ternopil : Aston. 164 s.

Shandruk, S. K. (2016) Psykholohichni zasady rozvytku profesiinykh tvorchykh zdibnostei maibutnikh praktychnykh psykholohiv [Psychological foundations of the development of professional creative abilities of future practical psychologists]: dys. ... dokt. psykhol. nauk.: 19.00.07 Ternopil. 458 s.

Iaroshchuk, L. (2013) Tvorcha osobystist maibutnoho vchytelia: teoretychni aspekty stanovlennia [Creative personality of the future teacher: theoretical aspects of formation]. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. № 8-9. S. 146-148.

Maslow, A. H. (1954) Motivation and personality. New York Harper. L. row. 411 p.

Perkins, D. (1998) Creative Giftedness as a psychological notion. Social sciences abroad. Series: Science studies. № 4. P. 88–92.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30