ІНСТИТУТИ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА: КОНЦЕПТУАЛЬНО- ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.6.21Ключові слова:
законодавство, громадянське суспільство, інститути громадянського суспільства, концепція, нормативно-правове забезпечення, органи державної влади, підходи, публічне управління, публічна політикаАнотація
У статті розглянуто питання теоретичного обґрунтування поняття «інститути громадянського суспільства» та проблеми практичної реалізації основних концептуальних положень його змістовного наповнення в аспекті нормативно-правового забезпечення процесів управління суспільним розвитком. Окрему вагу приділено проблемам формування підходів у публічному управлінні, що створюють теоретичну та практичну основу дослідження розвитку громадянського суспільства в цілому та інститутів громадянського суспільства зокрема. Показано, що пріоритет у теоретичній та практичній рефлексії ІГС має надаватись структурно-функціональному підходу, що дає можливість вироблення розуміння громадянського суспільства в аспекті цілераціональності, адже структурно-функціональний підхід в єдиному комплексі з діяльнісним підходом покликані виявити загальну тенденцію досягнення рівноваги у процесах державного будівництва та суспільного розвитку. Визначено, що сфера нормативно-правового регулювання безпосередньо пов’язана з цілераціональним підходом та, як правило, є орієнтованою на результат. Такий комплексний підхід має застосовуватись і у випадку ІГС, оскільки дає можливість відійти від пріоритетності механізму у системі публічного управління, до пріоритетності суб’єкта соціального управління, який характеризується наявністю тих самих суттєво важливих та невід’ємних елементів, що описуються категоріями цінностей, очікувань, пріоритетів. Зроблено висновок про те, що враховуючи масштаб та наслідки цих криз, необхідним є масштабування «громадянського суспільства» та «інститутів громадянського суспільства», що забезпечить їх розгляд у безпосередньому зв’язку з державними інституціями та формування і розвиток мережи відносин між ними у суспільстві на вертикальному (підпорядкування інститутів громадянського суспільства державній владі) та горизонтальному (відносини між суб’єктами громадянського суспільства) рівнях, забезпечуючи реалізацію їх потенціалу як суб’єктів управління суспільним розвитком.
Посилання
Viter D. Homohennyi kapytalyzm y hlobalnaia yntehratyvnost obshchestvennoho razvytyia [Homogeneous capitalism and global integrativity of social development]. Totallogy: Postneklasychni doslidzhennia. 2018. Vyp. 35. S. 75-91.
Nort D. Instytutsii, instytutsionalni zminy ta funktsionuvannia ekonomiky [Institutions, institutional change and the functioning of the economy]. Kyiv: Osnovy, 2000. 198 s.
Tykhomyrova Е.B. Zviazky z hromadskistiu [Public relations]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: NMTsVO, 2001. 560 s.
Hurytska M.S. Hromadianske suspilstvo: teoriia i praktyka [Civil society: theory and practice]. Visnyk Sev. DTU. Politolohiia. 2008. Vyp. 91. S. 219-222.
Pro zatverdzhennia Poriadku spryiannia provedenniu hromadskoi ekspertyzy diialnosti orhaniv vykonavchoi vlady [On Approval of the Procedure for Facilitating Public Expertise of the Activities of Executive Authorities]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 05.11.2008 № 976. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/976-2008-%D0%BF#Text.
Pro orhany samoorhanizatsii naselennia [About community organisations]. Zakon Ukrainy vid 11.07.2001 № 2625-III. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2625-14#Text.
Pro hromadski obiednannia [Про громадські організації]: Zakon Ukrainy vid 22.03.2012 № 4572-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4572-17#Text.
Rozvytok hromadianskoho suspilstva v Ukraini: mynule, suchasnist, perspektyvy [Civil Society Development in Ukraine: Past, Present, and Prospects]: monohrafiia; za zah. red. O. Rudenko, S. Shturkhetskoho. Ostroh: IHSU, Vyd-vo NU «Ostrozka akademiia», 2013. S. 21-46.
Pro zatverdzhennia Metodychnykh rekomendatsii iz zdiisnennia stratehichnoi ekolohichnoi otsinky dokumentiv derzhavnoho planuvannia [On Approval of the Methodological Recommendations for the Strategic Environmental Assessment of State Planning Documents]: Nakaz Ministerstvа ekolohii ta pryrodnykh resursiv Ukrainy vid 10.08.2018 № 296.vid 10.08.2018 № 296. URL:https://www.ecorivne.gov.ua/tmp/nakaz_CEO_296.pdf.
Diamond L., Linz J., Lipset S. Politics in Developing Countries: Comparing Experiences with Democracy. Boulder, CO: Lynne Rienner, 1995. 592 р.
Haggard S., Kaufman R. The Political Economy of Democratic Transitions. – Princeton: Princeton University Press, 2018. 408 р.
Huber E., Rueschmeyer D., Stephens J. The impact of economic development on democracy. Journal of Economic Perspectives. 1993. №7 (3). Р. 71-85.
Linz J., Stepan A. Problems of Democratic Transition and Consolidation. Southern Europe, South America, and Post-Communist Europe. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1996. 479 р.
Stepan A. Rethinking Military Politics. Brazil and the Southern Cone. – Princeton: Princeton University Press, 1988. 192 р.
Van Rooy A. Civil Society and the Aid Industry. London: Earthscan, 1998. 252 р.
Viter D., Rudenko O. Crisis management in the theory of public administration. Innovations in science and education: challenges of our time: collection of scientific papers. London, 2016. P. 36-37.