ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ЯК КРИТИЧНА ІНФРАСТРУКТУРА

Автор(и)

  • Аліна Леонідівна Помаза-Пономаренко Національний університет цивільного захисту України https://orcid.org/0000-0001-5666-9350
  • Дмитро Віталійович Тарадуда Національний університет цивільного захисту України https://orcid.org/0000-0001-9167-0058

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.3.10

Ключові слова:

державне управління, публічна безпека, соціальний захист, публічні (адміністративні) послуги, критична інфраструктура, Україна, ФРН, органи публічної влади.

Анотація

У статті наведено аналіз сучасного стану функціонування державного управління як критичної інфраструктури в Україні та ФРН. Виявлено, що ці країни застосовують схожі підходи до визначення поняття та секторів критичної інфраструктури загалом. Акцентовано, що сектор державне управління, який передбачає надання публічних (адміністративних) послуг, займає першорядне значення серед секторів критичної інфраструктури, тому що покликаний забезпечувати «безпеку для суспільства» і «безпеку, яка виходить з його боку». Зважаючи на сучасні умови, запропоновано адміністративні (публічні) послуги класифікувати на базові (повсякденні) та допоміжні, які спрямовані на надання допомоги в умовах появи нових потреб громадян. Обґрунтовано типологізувати також публічні (адміністративні) послуги залежно від сфери суспільної життєдіяльності (соціальний захист, культура, охорона здоров’я, освіта, ЗМІ, правопорядок тощо). Проаналізовано принципи кластеризації об’єктів критичної інфраструктури, а також рівні її захисту (центральний, регіональний, локальний і об’єктовий). Установлено анігіляційні зв'язки між функціонуванням секторів критичної інфраструктури, наданням публічних послуг в Україні та неоголошеною війною рф. Дії держави-агресора спрямовані на руйнування об’єктів енергетичної, соціальної, транспортної та іншої критичної інфраструктури, а також на стимулювання збільшення соціальної апатії, хаосу, невдоволення тощо. Доведено, що унеможливити такий деструктивний вплив може вчасне, високоякісне надання публічних послуг на вітчизняних теренах. Виявлено перспективні напрямки для подальшого розвитку державного управління як критичної інфраструктури в Україні, які можливо використати також у ФРН, зважаючи на відсутність в останньої держави досвіду реагування на стрімке збільшення нових потреб громадян через збройну агресію.

Посилання

Diia Tsentry [Diya Centers]. URL: https://center.diia.gov.ua/cnap-analytics. [in Ukrainian].

Pomaza-Ponomarenko, A.L. (2024), Vplyv osvitnoho ta sotsialnoho faktoriv na systemu bezpeky: poperedzhennia sytuatsii nadzvychainoho ta kryzovoho kharakteru [The influence of educational and social factors on the security system: prevention of emergency and crisis situations], Materialy vseukrainskoi naukovoi konferentsii «Osvitnii protses v umovakh viiny ta u povoiennyi period: vyklyky, pravyla, perspektyvy» (14.04.2024 r.). Lviv: Liha-Pres, 2024. S. 242–246.[in Ukrainian].

Pomaza-Ponomarenko, A.L. Taraduda, D.V. (2024), Zakordonnyi dosvid zabezpechennia sotsialnoi bezpeky shliakhom stiikoho funktsionuvannia obiektiv krytychnoi infrastruktury ta pidvyshchenoi nebezpeky [Foreign experience of ensuring social security through the sustainable functioning of critical infrastructure objects and increased danger], Nauka i tekhnika sohodni. 2024. № 4 (32). S. 371-384.

Pomaza-Ponomarenko A.L., Taraduda D.V. Zabezpechennia stiikosti systemy derzhavnoho rehuliuvannia obiektiv pidvyshchenoi nebezpeky [Ensuring the stability of the system of state regulation of increased danger facilities and critical infrastructure facilities]// Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. 2024. № 4. URL: https://www.nayka. com.ua/index.php/dy/article/view/3461. (data zvernennia 15.05.2024).

Pomaza-Ponomarenko, A.L. and Taraduda, D.V. (2024), Mekhanizmy zabezpechennia tsyvilnoi bezpeky Ukrainy: aspekty poperedzhennia NS na obiektakh viiskovo-promyslovoho kompleksu [Mechanisms for ensuring civil security of Ukraine: aspects of emergency prevention at the facilities of the military-industrial complex], Publichne administruvannia ta natsionalna bezpeka. 2024. № 3 (44). URL: https://www.inter-nauka.com/issues/administration2024/3/9732 (data zvernennia 15.05.2024).

Pro administratyvni posluhy : Zakon Ukrainy vid 06.09.2012 r. № 5203-VI. [On administrative services: Law of Ukraine] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5203-17#Text.

Pro krytychnu infrastrukturu : Zakon Ukrainy [On critical infrastructure: Law of Ukraine] vid 16.11.2021 r. № 1882-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1882-20#Text.

Klaver, M.H.A., Luiijf, H.A.M., Nieuwenhuijs, A.H., Cavenne, F., Ulisse, A. and Bridegeman, G. (2008), “European risk assessment methodology for critical infrastructures”, 2008 First International Conference on Infrastructure Systems and Services: Building Networks for a Brighter Future, IEEE, Piscataway, New Jersey, USA, 10-12 November 2008, pp. 1–5.

Pomaza-Ponomarenko, A., Taraduda, D., Leonenko, N., Poroka, S. and Sukhachov, M. (2024), “Ensuring the safety of citizens in times of war: aspects of the organization of civil defense”, AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, vol. 14, issue 1, pp. 216–220.

Rinaldi, S.M., Peerenboom, J.P. and Kelly, T.K. (2001), “Identifying, understanding, and analyzing critical infrastructure іnterdependecies”, IEEE Control Systems Magazine, vol. 21, issue 6, pp. 11‒25.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-21

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 МЕХАНІЗМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ