ОЦІНКА ОСОБИСТІСНИХ ЯКОСТЕЙ МЕНЕДЖЕРІВ ЯК ФАКТОРУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОБОТИ КОМПАНІЇ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.1.10Ключові слова:
професійно важливі якості, ефективність співробітника, ефективність роботи компанії, особис- тісні якості, менеджер, оцінка й атестація персоналу, організаціяАнотація
Вітчизняний і зарубіжний практичний досвід свідчить, що успішна діяльність підприємств, їх конкурентоспро- можність визначаються не тільки величиною доступних їм матеріальних і фінансових ресурсів, а й вирішальною мірою кадровим потенціалом цих підприємств. Висока ефективність роботи підприємств визначається високим рів- нем розвитку кадрового потенціалу, пов’язаного із сукупністю професійних знань, здібностей, навичок і мотивів до трудової діяльності й особистісних якостей. Під ефективністю співробітника ми розуміємо комплексну взаємозв’язану систему продуктивності, вимірювану в числових показниках прибутку, виручки, коефіцієнта трудової участі тощо, і задоволеності як психологічної, моти- ваційної детермінанти діяльності. Особистість менеджера відіграє важливу роль в управлінні й діяльності організації. Нові економічні умови вима- гають від менеджерів майбутнього, крім здатності самостійно приймати рішення та нести за них відповідальність, ставитися до справи творчо, бути добре проінформованим, а також інноваційно-чутливим, уміти, застосовуючи підприємницьке мислення, найкращим чином використовувати ресурси й забезпечувати ефективність функціонування фірми. Успішний менеджер завжди досягає поставлених цілей. У статті проаналізовано переваги та недоліки розвитку особистісних якостей менеджерів з погляду їх впливу на ефективність роботи компанії. Розкрито сутність професійно важливих якостей менеджерів, запропоновано автор- ське трактування розуміння ефективності роботи, визначено умови успішної професійної діяльності менеджера залежно від сформованості його психологічних якостей. Аналіз результатів проведеного дослідження показав, що найбільш значущими серед цих якостей є комунікабельність, високі показники інтелекту, емоційна стабільність і домінантність, а також низька тривожність і нормативність. Установлено, що успішне вирішення завдання професійного функціонування неможливо без розвитку цих якостей.
Посилання
Безрученков Ю.В. Професійна культура фахівця ресторанного господарства як складова якості туристичної послуги. Умань : Вид.-поліг. цен. «Візаві», 2013. С. 107–109.
Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности : учебное пособие для вузов. Москва : ПЕРСЭ, 2001. 511 с.
Бойко М.Г. Управління взаємовідносинами зі споживачами туристичних послуг. Ефективна економіка. 2013. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua.
Верченко Н.В. Професійно-важливі якості майбутнього робітника : методичні рекомендації. Донецьк : ІПО ІПП УМО, 2012. 48 с.
Винославська О.В. Етична мотивація американських та українських професіоналів бізнесу. Зміни у свідомості Українського суспільства на зламі тисячоліть. Київ : ВД «КМ Академія», 2001. С. 167–175.
Карамушка Л.М. Мотивація підприємницької діяльності : монографія. Львів : Сполом, 2011. 208 с.
Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління. Київ : Академвидав, 2003. 568 с.
Прошукало І.Л. Психологічна специфіка діяльності сервісних організацій. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2019. № 2–3 (17). С. 97–105.
Психологічні засади організаційного розвитку : монографія / за наук. ред. Л.М. Карамушки. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 206 с.
Психологічні основи ефективної професійної діяльності в системі державної служби : колективна монографія / за наук. ред. Л.М. Карамушки, Л.Я. Малімон. Луцьк : СПД Гадяк Жанна Володимирівна, 2011. 304 с.
Технології роботи організаційних психологів : навчальний посібник для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / за наук. ред. Л.М. Карамушки. Київ : Фірма «ІНКОС», 2005. 366 с.
Тюптя О.В. Як правильно влаштовуватись на роботу? Практична психологія та соціальна робота. 2001. № I. С. 37–40.
Швалб Ю.М., Данчева О.В. Практична психологія в економіці та бізнесі : навчальний посібник. Київ : Лібра, 1998. 270 с.