ASSESSMENT OF PERSONAL QUALITIES OF MANAGERS AS A FACTOR OF IMPROVING THE EFFICIENCY OF THE COMPANY

Authors

  • Yuliia Mykhailivna Ivanova
  • Iryna Mykhailivna Ushakova
  • Olha Vasylivna Radko

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.1.10

Keywords:

professionally important qualities, employee efficiency, efficiency of the company, personal qualities, manager, assessment and certification of staff, organization

Abstract

Domestic and foreign practical experience shows that the successful operation and competitiveness of enterprises is determined not only by the amount of material and financial resources available to them, but also, to a decisive extent, the human resources of these enterprises. High efficiency of enterprises is determined by the high level of human resources development, associated with a set of professional knowledge, skills, abilities, and motives, as well as personal qualities. Employee efficiency is understood as a complex interconnected system of labor productivity, measured by numerical indicators of profit, income, level of participation in work, etc., and satisfaction as a psychological and motivational determinant of activity. The personality of the manager plays an important role in the management and operation of the organization. New economic conditions require managers of the future to be creative, well-informed, and innovation-sensitive, able to make the best use of resources and ensure the efficiency of the firm using entrepreneurial thinking, in addition to the ability to make decisions and take responsibility for them. A successful manager always achieves his goals. This article analyzes the advantages and disadvantages of the development of personal qualities of managers in terms of their impact on the efficiency of the company. The essence of professionally important qualities of managers is revealed, the author's interpretation of understanding of efficiency of work is offered, conditions of successful professional activity of the manager depending on formation of his psychological qualities are defined. Analysis of the results of the study showed that the most significant among these qualities are sociability, high intelligence, emotional stability, and dominance, as well as low anxiety and normativeness. It was found that a successful solution to the problem of professional functioning is impossible without the development of these qualities.

References

Безрученков Ю.В. Професійна культура фахівця ресторанного господарства як складова якості туристичної послуги. Умань : Вид.-поліг. цен. «Візаві», 2013. С. 107–109.

Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности : учебное пособие для вузов. Москва : ПЕРСЭ, 2001. 511 с.

Бойко М.Г. Управління взаємовідносинами зі споживачами туристичних послуг. Ефективна економіка. 2013. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua.

Верченко Н.В. Професійно-важливі якості майбутнього робітника : методичні рекомендації. Донецьк : ІПО ІПП УМО, 2012. 48 с.

Винославська О.В. Етична мотивація американських та українських професіоналів бізнесу. Зміни у свідомості Українського суспільства на зламі тисячоліть. Київ : ВД «КМ Академія», 2001. С. 167–175.

Карамушка Л.М. Мотивація підприємницької діяльності : монографія. Львів : Сполом, 2011. 208 с.

Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління. Київ : Академвидав, 2003. 568 с.

Прошукало І.Л. Психологічна специфіка діяльності сервісних організацій. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2019. № 2–3 (17). С. 97–105.

Психологічні засади організаційного розвитку : монографія / за наук. ред. Л.М. Карамушки. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 206 с.

Психологічні основи ефективної професійної діяльності в системі державної служби : колективна монографія / за наук. ред. Л.М. Карамушки, Л.Я. Малімон. Луцьк : СПД Гадяк Жанна Володимирівна, 2011. 304 с.

Технології роботи організаційних психологів : навчальний посібник для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / за наук. ред. Л.М. Карамушки. Київ : Фірма «ІНКОС», 2005. 366 с.

Тюптя О.В. Як правильно влаштовуватись на роботу? Практична психологія та соціальна робота. 2001. № I. С. 37–40.

Швалб Ю.М., Данчева О.В. Практична психологія в економіці та бізнесі : навчальний посібник. Київ : Лібра, 1998. 270 с.

Published

2021-07-06