PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF THE PSYCHOLOGICAL SERVICE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.2.13Keywords:
psychological service, psychological support, educational institutions, psychological cultureAbstract
The article considers the directions of development of psychological services in educational institutions in Ukraine. The normative-legal bases of creation, functioning and development of psychological service in the system of education are considered. It is emphasized that the present provides for the reset of Ukrainian education with the update of the existing algorithm of professional activity and revision of the methodology of work with students, parents, teachers; changing the emphasis and priorities from the process to the result using effective methods of practical psychology and social pedagogy / work. It is the psychological service that is designed to teach how to live in harmony with oneself and with others, and how to enter into relationships with the world so that life brings pleasure. Therefore, the primary task of employees of the psychological service is to find effective means and methods of preventive, corrective, educational and developmental work. In this regard, the role and importance of professional activities of psychological workers in the education system (practical psychologists, social educators and methodologists) is significantly increasing. Analysis and evaluation of existing organizational models of psychological services in higher education institutions of Ukraine, in particular, on the example of Dnipro, allow to state the presence of positive experience, highlight existing problems and identify prospects for further development. It is shown that the psychological service of free education is an integrated system that should combine the main structural components: psychological diagnosis (individual and group), counseling, psychological prevention, promotion of psychological knowledge, socio-psychological adaptation of students in educational and professional activities, raising the level of their spiritual development and psychological culture, training sessions, seminars, conferences, etc. The author supports the opinion that the purpose of the psychological service in the Free Economic Zone is: psychological assistance to the applicant at higher stages of his professional development, psychological support in resolving normative and non-normative crises; psychoprophylaxis of chemical, game, virtual addictions; psychological assistance to the teaching staff and psychological support of the creative activity of the scientist, activation of the scientific potential; providing practical skills of future professional activity to students-psychologists through their active involvement in cooperation with specialists and teachers who are part of the psychological service of the Free Economic Zone. The author focuses on helping teachers work with students with special needs and the staff of the psychological service. The study allowed to determine the stages of institutionalization and prospects for the development of the psychological service of educational institutions, in particular the free economic education of Ukraine in the current conditions of their reform; to emphasize the need to develop the psychological service of free education as a tool for qualitative changes in the system of higher education, increasing its student-centeredness.
References
Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України : Наказ МОН України від 22 травня 2018 р. № 509. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-psihologichnusluzhbu-u-sistemi-osviti-ukrayini.
Лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 27.07.2020 № 22.1/10-495.
Гасюк М.Б., Гринів О.М. Модель психологічної служби вищого навчального закладу. Психологічні перспективи. Випуск 20.2012. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Psis_2013_2_9.pdf.
Шкарлет С.М., Горшунова І.В. Інноваційний розвиток освітнього простору у вищих навчальних закладах. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. URL: https://economic-vistnic.stu.cn.ua/index.pl?task=arcls&id=270.
Психологічна служба в системі освіти: курс лекцій. / Укладач: І.С. Загурська. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 166 с.
Єфименко О. Психологічна служба як чинник якості освітнього процесу. URL: http://education-ua.org/ru/blogs/tema-1/1367-psikhologichna-sluzhba-yak-chinnik-yakosti-osvitnogo-protsesu.
Науково-методичні засади діяльності психологічної служби : навчально-методичний посібник у 2 т. / за ред. В.Г. Панка, І.І. Цушка. Київ : Ніка-Центр, 2005.
Фурман А., Надвинтна Т. Психологічна служба університету: від моделі до технології. Психологія і суспільство, S. l., Nо. 2(52), p. 80–104, Aug. 2017. URL: http://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/655/655 (дата звернення: 05.06.2021).
Кайріс О.Д. Сучасний стан і тенденції розвитку психологічної служби ВНЗ в Україні і за кордоном. URL: https://www.psyh.kiev.ua/Кайріс_О.Д._Сучасний_стан_і_тенденції_розвитку_психологічної_служби_ВНЗ_в_Україні_і_за_кордоном.
Психологічна служба у системі освіти. URL: http://psyua.com.ua/index.php?lang=ua&page=unmc.
Психологічна служба Дніпровського національного університету ім. Олеся Гончара. URL: http://www.dnu.dp.ua/view/socpsih.
Національний технічний університет «Дніпровська політехніка». URL: https://www.nmu.org.ua/.
Дніпровський державний медичний університет. Організаційна структура. URL: https://www.dmu.edu.ua/ua/about/orhanizatsiina-struktura.
Психологічний клуб. Університет імені Альфреда Нобеля. URL: https://duan.edu.ua/component/search/?searchword=all&Itemid=502.
Дніпровський гуманітарний університет. URL: https://dgu.edu.ua/pro-universitet/zagalna-dovidka/.
Євдокимова І.А. Соціально-психологічна служба університету: соціологічний аналіз ставлення та потреб потенційних споживачів. URL: http://www.sociology.kharkov.ua/socioprostir/ files/ magazine /2_2011/4_3_1.pdf.
Наказ МОН України від 03.07.2017 № 948 «Про внесення змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки України і Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України». URL: https://imzo.gov.ua/2017/07/03/nakaz-monukrajiny-vid-03-07-2017-948-zarejestrovano-v-ministerstvi-yustytsiji-ukrajiny-28-lypnya-2017-roku-za-930-30798-provnesennya-zmin-deyakyh-nakaziv-ministerstva-osvity-i-nauky-ukrajiny/.