THE SCOPE OF THE INSTITUTION AND INSTITUTIONAL CAPACITY OF THE PUBLIC ADMINISTRATION SYSTEM OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.6.2Keywords:
public administration system, institutional environment, capacity of the state, institutional capacity, institutional capacity, institutional space, institutional Darwinism, institutional reforms, sustainable developmentAbstract
The scientific-theoretical principles regarding the formation of the capacity of the public administration system from the perspective of the space (extent) of its functioning, covering social, economic, political, informational, resource and other aspects, have been studied. It is insisted that its foundations are social, legal and other institutions, which must be taken into account by public institutions (public authorities). In this context, emphasis is placed on the importance of ensuring effective and efficient activity of the mentioned institutions. It was found that there is a different translation of the concepts "institutional" and "institutional" (from English to Ukrainian). This makes it impossible to provide a single definition of the terms "institutional capacity" or "institutional capacity". It is argued that during the characterization of both term constructions, first of all, one should take into account the different essential content of the concepts "institute" and "institution". And secondly, consider them from the position of mutual influence, since the term "institute" refers primarily to the emergence, development and termination of social, legal and other institutions. Determining the meaning of the term "institution", it is worth considering the peculiarities of the state and non-state sector activities, which in turn ensure the legitimation of the above-mentioned legal institutions. The peculiarities of the modern functioning of the public administration system of the public administration system in Ukraine are analyzed, as well as the prospects of the institutional development of such a system are outlined through the prism of its ability to respond to external and internal determinants. On this basis, the importance of the formation of the security system within the appropriate institutional environment is recognized. It is justified that it includes two blocks of elements. The first block of elements is institutional, covering legal norms that form a system of legislation on sustainable development and security. As for the second block of elements – institutional, it constitutes a subsystem of the management system, the organizational structure of which includes public authorities. Taking into account the position of the theory of institutionalism, it is recommended to practically consolidate the principles of institutionalization of the public administration system of Ukraine, which is possible, in particular, within the framework of the concept of "proactive" functioning of such a system.
References
Б аштанник В., Кудрявцева М. Концептуальні засади наукового аналізу модернізації державного управління в Україні в умовах європейських інтеграційних процесів: соціальний складник. URL : https://ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/163203/2019_13_2019_05_16_pei_material-33-36.pdf?sequence=1.
Б аштанник В.В. Служба і службові відносини в умовах інституціональних викликів: постановка проблеми наукового дослідження. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2023. № 1. URL : https://chasopys-ppp.dp.ua/index.php/chasopys/article/view/352.
Б аштанник В.В., Рагімов Ф.В. Еволюція інститутів публічного управління в контексті загальноєвропейського політичного тренду. Державне управління та місцеве самоврядування. 2019. С. 28–34.
Б аштанник О.В. Інституціональна/інституційна спроможність інститутів політичної системи як аналітична категорія та функціональний аспект публічного управління. Держава та регіони. Серія: Публічне управління і адміністрування. 2023 № 2 (80). С. 83–88.
Б аштанник О.В. Особливості інституціональної системи політики як структуруючої основи простору її реалізації. Грані. 2015. № 12(1). С. 6–12.
К олісніченко Н., Войновський М. Інституційна та інституціональна спроможність місцевого самоврядування: сутність понять та особливості визначення. Теоретичні та прикладні питання державотворення. 2015. Вип. 16. С. 296–309.
О мельчук О. Інституційна спроможність об’єднаних територіальних громад в Україні. Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2020. Том 31 (70). № 6. С. 93–97.
П омаза-Пономаренко А.Л. Правове забезпечення розвитку та безпеки регіонів України в умовах децентралізації й інституціоналізації влади : монографія. Харків: НУЦЗУ , 2020. 190 с.
П оченчук Г.М. Інституціональна трансформація національної економіки: вплив фінансової системи : автореф. дис. … докт. екон. наук : 23.00.02. Київ, 2019. 44 с.
Р оманюк С. Суперечності та виклики реалізації реформи системи державного управління та місцевого самоврядування в Україні: методологічні аспекти. Демографія та соціальна економіка. 2018. № 2 (33). С. 117–129.
Р ось О. Поняття та сутність нормативно-правового забезпечення інституційної спроможності представницьких органів місцевого самоврядування. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 18. С. 97–100.
С авчин М. Інституційна спроможність держави та права людини. Journal of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine. 2019. Vol. 26 No. 3. Р. 43–61.
С тасишин М. Інституційна спроможність громадянського суспільства в процесі прийняття управлінських рішень: вітчизняна практика. Актуальні проблеми державного управління. 2017. № 1(69). С. 129–134.
С тратегія реформування державного управління України на 2022–2025 роки. URL : https://www.kmu.gov.ua/news/uryad-zatverdiv-strategiyu-reformuvannya-derzhavnogo-upravlinnya-ukrayini-do-2025-roku.
Х алецька А.А., Халецький А.В. Інституціональне забезпечення взаємодії органів влади та громадянського суспільства. Державне управління: удосконалення та розвиток : ел. наук. фах. вид. 2014. № 5. URL : http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=717.
Шлемкевич Т. В. Інформаційно-комунікаційний вимір сучасної політичної системи України : дис. … канд. політ. наук : 23.00.02. Івано-Франківськ, 2020. 240 с.
Pomaza-Ponomarenko A., Leonenko N., Cherniahivska V., Lehan I., Puzanova G. Legal reform and change: research on legal reform processes and their impact on society. Analysis of factors that facilitate or hinder legal change, including political, social, and economic factors. Journal of Law and Sustainable Development, 11(10), e1854. https://doi.org/10.55908/sdgs.v11i10.1854.