АПРОБАЦІЯ ТРЕНІНГОВОЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ОФІЦЕРІВ ОПЕРАТИВНОГО РІВНЯ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.3.22Ключові слова:
критичне мислення, тренінг, офіцери оперативного рівня, експеримент, когнітивна рефлексія, логічність мисленняАнотація
У статті представлено результати апробації тренінгової програми розвитку психологічних особливостей критичного мислення офіцерів оперативного рівня. Проаналізовано ефективність програми «Хто мислить, той перемагає!», реалізованої на базі Національного університету оборони України за участю 91 офіцера, які були розподілені на дві контрольні та дві експериментальні групи. Обґрунтовано дизайн експерименту з використанням попереднього та підсумкового тестування, проведеного за планом із рандомізацією. Застосовано непараметричні методи аналізу, зокрема критерій Крускала–Волліса для перевірки гомогенності, критерій Вілкоксона для внутрішньогрупових порівнянь і U-критерій Манна–Уїтні для міжгрупового аналізу.У ході дослідження з’ясовано, що в експериментальних групах після проходження тренінгу рівень критичного мислення зріс із 16,17 до 20,64 бала, когнітивної рефлексії – з 1,68 до 2,36, а логічність мислення – з 3,21 до 4,89. Водночас у контрольних групах ці показники залишилися стабільними (наприклад, критичне мислення: 17,43 до 17,36). Доведено, що зміни в експериментальних групах є статистично значущими (р < 0,05) та мають середній і сильний ефекти за коефіцієнтом Коена (r = 0,419–0,494). Показано, що тренінг позитивно вплинув на такі показники, як загальна рефлексивність, зниження стереотипності мислення, покращення метакогнітивної поведінки. Визначено, що тренінгова програма є результативною та релевантною для впровадження в систему підготовки офіцерського складу. Сформовано висновки щодо доцільності використання програми як інструменту розвитку критичного мислення військових фахівців в умовах сучасних викликів.Отримані результати мають прикладне значення для вдосконалення освітніх стратегій у військовій сфері. Обґрунтовано доцільність подальшого впровадження тренінгу в програми професійного зростання офіцерів як складової психологічного супроводу та інструменту зміцнення аналітичного потенціалу. У перспективі дослідження передбачено розширення вибірки, диференціацію впливів за окремими складовими критичного мислення та створення автоматизованого діагностичного модуля для оцінки результативності впроваджених інтервенцій.
Посилання
Huliak, U. M. (2025). Motyvatsiino-tsinnisni determinanty boiovoi diialnosti viiskovosluzhbovtsiv Zbroinykh Syl Ukrainy [Motivational and value determinants of combat activity of Ukrainian Armed Forces personnel] (PhD thesis). Ivan Cherniakhovskyi National Defense University of Ukraine. [in Ukrainian].
Johnson, D. W. (2003). Sotsialna psykholohiia: treninh mizhpersonalnoho spilkuvannia [Social psychology: Training in interpersonal communication] (V. Khomyk, Trans.). Kyiv: KM Akademiia. [in Ukrainian].
Karpenko, Ye. (2015). Osnovy psykhotreninhu [Fundamentals of psychotraining]. Drohobych. [in Ukrainian].
Moroz, L. I. (2004). Osnovy profesiino-psykholohichnoho treninhu [Fundamentals of professional psychological training]. Kyiv. [in Ukrainian].
Moskalov, I. O. (2018). Praktychno-oriientovana subiektno-diialnisna model rozvytku praktychnoho myslennia ofitsera-artylerysta u khodi vykonannia vohnevykh zavdan. Psykholohichnyi chasopys: zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 8(18), 115–129. [in Ukrainian].
Pavlushenko, S. M. (2022). Frustratsiina tolerantnist viiskovosluzhbovtsiv Syl spetsialnykh operatsii. Habitus, (40), 172–177. [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2018). Krytychne myslennia yak pedahohichnyi fenomen. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (2), 89–98. [in Ukrainian].
Rudenko, V. M., & Rudenko, N. M. (2009). Matematychni metody v psykholohii [Mathematical methods in psychology]. Kyiv: Akademvydav. [in Ukrainian].
Tiahlo, O. V., & Voropai, T. S. (1999). Krytychne myslennia: problema svitovoi osvity XXI storichchia [Critical thinking: A problem of 21st century world education]. Kharkiv: University of Internal Affairs. [in Ukrainian].
Tiahlo, O. V. (2017). Dosvid zasvoiennia krytychnoho myslennia v ukrainskii vyshchii shkoli. Filosofiia osvity, (2), 240–257. [in Ukrainian].
Fedorchuk, V. M. (2010). Treninh – instrument osobystisnoho zrostannia osobystosti. Problemy suchasnoi psykholohii, (9), 690–700. [in Ukrainian].
Yatsenko, T. S. (2004). Teoriia i praktyka hruppovoi psykhokorektsii: aktyvne sotsialno-psykholohichne navchannia [Theory and practice of group psychocorrection: Active social-psychological training]. Kyiv: Vyshcha shkola. [in Ukrainian].
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
Halpern, D. F. (2022). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking (6th ed.). Routledge.
Salas, E., Nichols, D. R., & Driskell, J. E. (2007). Testing three team training strategies in intact teams: A meta-analysis. Small Group Research, 38(4), 471–488. https://doi.org/10.1177/1046496407304332
Shapiro, S. S., & Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrika, 52(3/4), 591–611. https://doi.org/10.2307/2333709
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.