ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕФЕКТИВНИХ ДЕРЖАВНИХ УПРАВЛІНЦІВ: ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ НА ОСНОВІ ДІАГНОСТИЧНОГО ОПИТУВАННЯ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ

Автор(и)

  • Степан Львович Кулиняк Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-7807-1226

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.1.12

Ключові слова:

публічне лідерство, емоційний інтелект, когнітивна гнучкість, стратегічне мислення, стресостійкість, публічне управління, розвиток лідерства

Анотація

У цій статті представлено знахідки емпіричного дослідження психологічних характеристик, що визначають ефективне лідерство у сфері публічного управління в Україні. В умовах стрімких соціально-політичних трансформацій і триваючої цифровізації від публічних лідерів очікується не лише стратегічне мислення та політична обізнаність, а й емоційний інтелект, стресостійкість і когнітивна гнучкість. Метою дослідження є формування психологічного портрета ефективних публічних лідерів та оцінка їхньої готовності долати виклики інституційної трансформації й цифрового врядування. З цією метою було проведено онлайн-опитування з використанням змішаного методу діагностики, в якому взяли участь 338 державних службовців середньої та нижчої ланки з різних секторів управління. Анкета, спочатку розроблена українською мовою, включала як кількісні, так і якісні компоненти й пройшла валідацію для забезпечення надійності змісту та внутрішньої узгодженості (коефіцієнт Кронбаха = 0,82). Описова статистика показала, що емоційний інтелект, стресостійкість, комунікативні навички та стратегічне мислення сприймаються як найважливіші риси ефективного лідера. Кореляційний аналіз засвідчив тісний взаємозв’язок між цими психологічними компетентностями, що підкреслює їхню синергійну природу. Тематичний аналіз відкритих відповідей акцентував ключову роль соціального навчання, механізмів зворотного зв’язку, інституційної адаптації та цифрової трансформації у формуванні лідерської поведінки. Результати дослідження свідчать, що розвиток лідерства є не лише індивідуальним психологічним процесом, але й соціальним та організаційним явищем, на яке суттєво впливають політичний контекст, бюрократичні обмеження та організаційна культура. Спираючись на отримані результати, у дослідженні представлено структурно-функціональну інтегровану модель, що пропонує цілісний синтез психологічних, соціальних та інституційних вимірів розвитку лідерства. Ця модель слугує всеохопною основою для проєктування майбутніх програм підготовки кадрів та реформ у політиці. Дослідження робить внесок у розвиток наукового дискурсу щодо публічного лідерства, поєднуючи теоретичні конструкти з практичними висновками. Перспективним напрямом для подальших досліджень є розробка та емпірична перевірка запропонованої моделі з використанням лонгітюдних методів та порівняльних даних з метою підвищення її прикладної цінності та впливовості.

Посилання

Avolio, B. J., Sosik, J. J., Kahai, S. S., & Baker, B. (2014). E-leadership: Re-examining transformations in leadership source and transmission. The Leadership Quarterly, 25 (1), 105–131. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2013.11.003

Bao, Y., Zhang, Z., & Yang, C. (2024). A Meta-Analytic Review of Transformational Leadership Research in Public Administration. The American Review of Public Administration, 0 (0). https://doi.org/10.1177/02750740241290810

Blake, R. R., & Mouton, J. S. (1964). The managerial grid: The key to leadership excellence. Gulf Publishing. https://archive.org/details/managerialgridke00blak

Chater, P. (2020). Enhancing team creativity and organizational innovation through a psychodynamic approach: The Role of Business leaders: Thesis to obtain Executive Masters in Change. http://dx.doi.org/10.13140/ RG.2.2.20414.56644

Drahan, I. V., Drahan, I. O. (2022). Formuvannia ta rozvytok liderstva v systemi derzhavnoho upravlinnia [Formation and development of leadership in the public administration system]. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 32, 258–264. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6980088 [in Ukrainian].

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.

Heifetz, R. A. (1994). Leadership Without Easy Answers. Harvard University Press. https://archive.org/details/ leadershipwithou0000heif/page/n5/mode/2up

Kouravand, N. (2024). Neuro Management and Leadership. International Journal of New Findings in Health and Educational Sciences, 2 (2), 12–24. https://doi.org/10.63053/ijhes.68

Lin, Q. (2024). Digital leadership: a systematic literature review and future research agenda. European Journal of Innovation Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EJIM-07-2023-0522

Malcolm, B. (2021). The self and authentic leadership: Developing a conceptual framework from a self- psychology perspective. Thesis for Master of Education. American College of Education. http://dx.doi.org/10.13140/ RG.2.2.31127.96160

Oliinyk, I. (2023). Rol emotsiinohointelektu v efektyvnomuliderstvi [Role of emotional intelligence in effective leadership]. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (16), 222–228. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.29 [in Ukrainian].

Sacavém, A., de Bem Machado, A., dos Santos, J. R., Palma-Moreira, A., Belchior-Rocha, H., Au-Yong-Oliveira, M. (2025). Leading in the digital age: The role of leadership in organizational digital transformation. Administrative Sciences, 15 (2), 43. https://doi.org/10.3390/admsci15020043

Stogdill, R. M. (1974). Handbook of Leadership: A Survey of Theory and Research. Free Press. https://archive.org/ details/handbookofleader0000stog/page/n5/mode/2up

Sun, Z. Y., Li, J. M., Li, B., & He, X.-Y. (2024). Digital leadership and deviant innovation: the roles of innovation self-efficacy and employee ambitions. Current Psychology, 43, 22226–22237. https://doi.org/10.1007/s12144-024-06030-4

Tjimuku, M., Atiku, S. O., &Kaisara, G. (2025). Emotional intelligence and psychological capital at work: a systematic literature review and directions for future research. Cogent Social Sciences, 11 (1), Article: 2443559. https://doi.org/10.1080/23311886.2024.2443559

Van Wart, M. (2017). Leadership in Public Organizations: An Introduction. Routledge. https://doi.org/ 10.4324/9781315268699

Zahrai, L. D. (2023). Emotsiinyi intelekt yak skladnyk profesiinoi kompetentnosti menedzhera [emotional intelligence as a component of professional competence of a manager]. Scientific Notes of Vernadsky National University. Series: Psychology. Applied psychology. Professional and organizational psychology, 32 (6), 47–54. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.6/08 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30