ПУБЛІЧНО-УПРАВЛІНСЬКІ МЕХАНІЗМИ ВІДНОВЛЕННЯ ЖИТЛОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ В ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД: СТРАТЕГІЧНІ ПРІОРИТЕТИ ТА ВИКЛИКИ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.1.6Ключові слова:
публічне управління, житлова інфраструктура, післявоєнне відновлення, механізми реконструкції, стратегічні пріоритети, державно-приватне партнерство, цифровізація управління, фінансова стійкість, продовольча безпека, аграрний секторАнотація
У статті досліджено проблематику післявоєнного відновлення житлової інфраструктури та механізми її ефективного державного регулювання. Виявлено значні масштаби руйнувань житлового фонду, які сягають понад 58,9 млрд дол. прямих збитків, знищено або пошкоджено понад 250 тисяч житлових будівель, з яких 27 тисяч – багатоквартирні будинки. Сукупні втрати у сфері житлово-комунального господарства оцінюються у 4,5 млрд дол., що суттєво ускладнює відновлення критично важливої інфраструктури. Систематизовано основні виклики, що постають перед органами публічного управління у процесі реконструкції житлового фонду, включаючи обмеженість фінансових ресурсів, неузгодженість дій між державними та місцевими органами влади, недостатню цифровізацію управлінських процесів, високі корупційні ризики та труднощі із залученням приватного капіталу. Виявлено ключові структурні проблеми, що ускладнюють реалізацію відбудовчих програм, серед яких відсутність єдиного координаційного центру, неефективність механізмів фінансування, обмеженість правових інструментів страхування житла та недостатня інтеграція громадськості у процес прийняття управлінських рішень.Сформовано концептуальні напрями вдосконалення публічно-управлінських механізмів у сфері реконструкції житлової інфраструктури, що передбачають впровадження централізованого управління, розширення можливостей державно-приватного партнерства, удосконалення нормативно-правового забезпечення та цифрову трансформацію процедур відбудови. Запропоновано створення єдиної національної цифрової платформи для моніторингу пошкоджень, планування відновлення та контролю за використанням фінансових ресурсів.Розроблено концептуальну модель вдосконалення управлінських механізмів у відбудові житлового фонду, що включає механізми координації між центральними та місцевими органами влади, стандартизацію процедур фінансування, запровадження податкових стимулів для забудовників, розширення доступу до міжнародних фінансових інструментів, а також впровадження відкритих даних для забезпечення громадського контролю за реконструкцією житла. Запропоновано підхід до адаптації світового досвіду відновлення житлової інфраструктури до національних умов, з урахуванням сучасних викликів та стратегічних пріоритетів відбудови України.
Посилання
Vdovenko, L. O., & Polishchuk, S. P. (2024). Vyklyky reformy detsentralizatsii v umovakh voiennoho stanu [Challenges of decentralization reform under martial law] Uspikhy i dosiahnennia u nautsi [Achievements in Science], (6), 762–774. Retrieved from: http://socrates.vsau.org/repository/card.php?id=36861 [in Ukrainian].
Gbur, Z. (2023). Stratehichni priorytety publichnoho upravlinnia z vidnovlennia Ukrainy pid chas viiny [Strategic priorities of public administration for Ukraine’s recovery during the war]. ResearchGate. Retrieved from: https://surl.gd/esxtcm [in Ukrainian].
Ihnatenko, V. O. (2024). Kliuchovi napriamy rozvytku upravlinnia publichnymy resursamy v umovakh povojennoho vidnovlennia [Key directions of public resource management development in the context of post-war recovery]. Suchasni aspekty modernizatsii nauky: stan, problemy, tendentsii rozvytku [Modernization aspects of science: state, problems, development trends], 38. Retrieved from: https://surl.li/vjauer [in Ukrainian].
Yakymyshyn, L. Ya., Falovych, V. A., & Semeniuk, S. B. (2024). Marketynhovi stratehii pidvyshchennia konkurentospromozhnosti budivelnoho sektoru Ukrainy v umovakh voiennykh ta pisliavoiennykh vyklykiv [Marketing strategies for enhancing the competitiveness of Ukraine’s construction sector amid wartime and post-war challenges]. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, (42), 423–431. Retrieved from: https://nzlubp.org.ua/index.php/ journal/article/view/1517 [in Ukrainian].
Orel, Yu. L., Prochan, A. O., & Nesterenko, O. P. (2024). Perspektyvy pisliavoiennoho vidnovlennia ekonomiky Ukrainy: realii sohodennia [Prospects for post-war economic recovery in Ukraine: Current realities]. Akademichni viziï [Academic Visions], (31). Retrieved from: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1060 [in Ukrainian].
Boiarchuk, T. (2024, February 12). Rosiia zavdala zbytkiv infrastrukturi Ukrainy na maizhe 155 miliardiv dolariv [Russia inflicted damage on Ukraine's infrastructure amounting to almost $155 billion]. Doroslyi pohliad na svit [Adult Perspective on the World]. Retrieved from: https://lb.ua/society/2024/02/12/598044_rosiya_zavdala_zbitkiv.html [in Ukrainian].
KSE Institute (2024). Zahalna suma zbytkiv, zavdana infrastrukturi Ukrainy, zrosla do maizhe $155 mlrd [Total damage to Ukraine’s infrastructure has risen to almost $155 billion]. Retrieved from: https://surl.li/gbrfru [in Ukrainian].
National Institute for Strategic Studies (2024). Ahrarnyi sektor Ukrainy u 2023 rotsi: skladovi stiykosti, problemy ta perspektyvni zavdannia [Ukraine’s agricultural sector in 2023: Resilience factors, problems, and promising tasks]. Retrieved from: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/ekonomika/ahrarnyy-sektor-ukrayiny-u-2023-rotsi-skladovi-stiykosti- problemy-ta [in Ukrainian].
Reuters (2024, October 3). Ukraine farm sector indirect losses may reach $83 bln due to Russian invasion, analysts say. Retrieved from: https://www.reuters.com/markets/commodities/ukraine-farm-sector-indirect-losses-may-reach-83- bln-due-russian-invasion-2024-10-03/