ANALYSIS OF EXISTING APPROACHES TO DETERMINATION OF PROFESSIONAL-PSYCHOLOGICAL COMPETENCE OF SOLDIERS OF THE NATIONAL GUARD OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.3.8Keywords:
professional and psychological competence, military management officer, motivational component, personal component, operational component, cognitive component, emotional-volitional componentAbstract
The article analyzes the current trends in the structure of professional and psychological competence in the domestic scientific space. Particular attention is paid to professional and psychological competence because it is an integral professional and personal characteristic of servicemen of the National Guard of Ukraine. This competence combines both theoretical and practical readiness to perform professional activities, as well as the subjective characteristics of the specialist, which ensure the effectiveness of units’ management activities. Based on the analysis of scientific approaches to the study of the structure of professional and psychological competence of future professionals; analysis of the unit commander professional profile and the peculiarities of military activity, the article determines the structure and content of professional competence of the National Guard of Ukraine servicemen. The main components that are part of the structure of professional and psychological competence were identified. Such components include: motivational component – in which the most important feature is the motivation and attitude of serviceman to perform professional activities, the need and desire to constantly develop him- or herself and acquire new knowledge, as well as improve their professional level; the communicative component is the ability to establish and establish, as well as maintain relationships with other people; the cognitive component is the ability to think critically and independently regardless of the situation; operational component – is the ability to adapt to new operating conditions, even complex, as well as the possession of professional knowledge, skills and abilities to successfully perform professional tasks; emotional and volitional component is the ability of a serviceman to self-control, to self-suggestion in order to achieve the set goal, to overcome doubts, fears, to be responsible for personal and subordinates activities.
References
Стандарт вищої освіти України за спеціальністю 253 «Військове управління (за видами збройних сил)» для першого (бакалаврського) рівня освіти / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/253-viyskove-upravlinnya-za-vidami-zbroynikh-sil-bakalavr.pdf.
Мачинська Н.І. Психологічна компетентність – необхідна складова професійної компетентності майбутніх фахівців. Інженерні та освітні технології в електротехнічних і комп’ютерних системах. 2013. № 1. С. 125–130.
Єрмаков Т.І. Індивідуальне розуміння концепту «Я» як ключова компетентність особистості в умовах сучасного інформаційного суспільства. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2002. Вип. 6 (9). C. 200–207.
Цільмак О.М. Складові структури компетентностей. Наука і освіта : науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. 2009. № 1–2. С. 128–134.
Орбан-Лембрик Л.Е. Комунікативний простір міжособистісних відносин. Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. 2003. Вип. 4. С. 130–136.
Мілорадова Н.Е., Шевченко В.В. Компетентнісний підхід як методологічна основа дослідження професійної компетентності особистості. Габітус. 2020. № 16. С. 233–237.
Маркова А.К. Психология профессионализма. Москва : Просвещение, 1996. 312 с.
Луцький О.Л. Розвиток управлінської компетентності керівних кадрів Державної прикордонної служби України у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2013. 244 с.
Заїка Л.А. Формування професійної компетентності майбутніх магістрів військового управління із застосуванням технологій імітаційного моделювання : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 305 с.
Саврасова-Вьюн Т.О. Зміст і структура професійно-психологічної компетентності майбутніх педагогів. Освітологічний дискус. 2015. № 2 (10). С. 241–254.
Горбатько К.М. Формування професійно-психологічної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2018. 249 с.
Вишпольська В.Ф. Зміст і структура професійної компетентності фахівця з міжнародних економічних відносин. Вісник Запорізького національного університету. 2008. № 1. С. 57–61.
Деркач А.А. Методолого-прикладные основы акмеологических исследований. Москва : Логос, 1999. 392 с.
Протасов А.Н. Управление формированием профессиональной компетентности будущих офицеров : авториф. дисс. … канд. пед. наук : 13.00.08. Саратов, 2007. 24 с.
Пенькова Н.Є. Психологічна готовність військовослужбовців Національної гвардії України до службовобойової діяльності у процесі проведення антитерористичної операції : дис. … канд. психол. Наук : 19.00.09 ; Національна академія Національної гвардії України. Харків, 2015. 242 с.
Професіографія службово-бойової діяльності військовослужбовців Національної гвардії України : монографія / І.І. Приходько, Я.В. Мацегора, О.С. Колесніченко, Н.В. Юр’єва ; за заг. ред. проф. І.І. Приходька. Харків : НА НГУ, 2021. 152 с.