EXPERIENCE OF TEACHING “MEDICAL PSYCHOLOGY” TO FOREIGN STUDENTS OF THE INSTITUTE OF BIOLOGY AND MEDICINE OF KYIV NATIONAL TARAS SCHEVCHENKO UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.3.7Keywords:
blended learning, medical psychology, medical students of oriental cultures, multimedia teaching aids, interactive teacher-student dialogue, skype video conferenceAbstract
The presented article reveals the content of the peculiarities of teaching “Medical Psychology” to foreign students, representatives of different oriental cultures, religions, lifestyles: Iran, Iraq, India, South Korea, Japan, Africa, Egypt. The peculiarities of the experience of mixed teaching of this discipline for future doctors of third-year students of the Institute of Biology and Medicine was that the educational process began traditionally before the introduction of lockdown in Ukraine just before the spread of Covid-19. After the official order of the administration of Taras Shevchenko National University, the educational process took place remotely until the end of the 2018–2019 academic year with the use of complex multimedia tools: Internet, e-mail of each participant in the educational process, active use of mobile communication (messenger, viber, telegram, Facebook, Instagram), Skype video conference. The author’s work should be considered the created study group on Facebook “Medical Psychology” Institute of Biology at Medicine Taras Shevchenko National University (2020) https:// www.facebook.com/groups/522233258413026/about with the inclusion of all teaching materials, student learning outcomes: texts of presentations, skype-video lectures, defenses of student presentations, results of studying the discipline “Medical Psychology”. For a more dynamic and understandable perception of the content of the article, seven drawings are included highlighting the academic development of the relevance of Facebook in educational, scientific activities and modern ways of disseminating information in one of the world’s most popular networks for a long period during 2007–2021. The key issue of this article is to disseminate the experience of teaching / learning “Medical Psychology” of a mixed form of learning and finding like-minded people. Thus, blended learning was conducted for 15 student groups, a total of 129 students. Anyone can view the recommended page on Facebook, express their impressions, note in the comments the best student presentations, video presentations, recommended pre-sources.
References
Корнієнко О.В. Очно-дистанційна концепція безпеки та підтримання психосоматичного здоров’я студентської молоді 2006–2009 років. Вища освіта України. Додаток 4. Том 4 (17). 2009. С. 128–134.
Малінко О.Г. Дистанційна освіта: організаційна структура, психолого-педагогічні основи, фінансування і управління. Дир. школи, ліцею, гімназії. 2002. № 6. С. 38–45.
Коваль М.С., Шуневич Б.І. Електронне дистанційне і комбіноване навчання у львівських вищих освітніх закладах. Педагогіка і психологія професійної освіти: Науково-методичний журнал. 2006. № 1. C. 199–203.
Степашко В.О. Організаційний і психолого-педагогічний аспекти дистанційної освіти. Освіта і упр. 2000 (2001). Т. 4. № 1/2. С. 141–148.
Гуров Е.А. Дистанційна освіта як психолого-педагогічна проблема. Шляхи реформування заочної (дистанційної) вищої освіти : Всеукр. наук.-метод. конф., 11–13 жовтня 2000 р. / Укр. акад. друкарства. Київ, 2000. С. 48–49.
Коган Ю.А. Социально-психологические аспекты дистанционного образования.Психологія у XXI столітті: перспективи розвитку : Матеріали VI Костюківських читань, 28–29 січня 2003 р. / АПН України. Від-ня психології, віков. фізіології та дефектології. Ін-т психології ім. Г.С. Кос-тюка ; За ред. С.Д. Максименка. Київ, 2003. С. 84–88.
Овсянников В.И. Исследование психолого-педагогических основ дистанционного образования. Открытое образование. 2004. № 2. С. 7–14.
Ханкала А. Педагогічні взаємодії у навчанні на відстані з перспективи психології. Вісн. Акад. дистанц. освіти. 2004. № 2. С. 79–84.
Добровольська С.В. Психолого-педагогічні аспекти дистанційного навчання як засіб модернізації сучасного процесу освіти. Упр. шк. 2004. № 3. С. 27–28.
Нотар Ч.Е. Дистанционное образование для развития когнитивных навыков высшего уровня. Психология обучения: Дайджест рос. и зарубеж. прессы. 2005. № 9. С. 35–37.
Возная И.В., Нестеренко О.М. Активизация процессов восприятия и запоминания теоретического материала в дистанционной форме обучения. Сучасний український університет: теорія і практика впровадження інноваційних технологій : Тези доповідей VII Міжнародної науково-методичної конференції. Суми : Видавництво СумДУ, 2008. C. 13–14.
Cathy В., Beth D., Amy F. The Effects of Personality Type on Web-Based Distance Learning. Journal of Educational Technology Systems. 2007. Volume 35. Number 4. P. 491–506.
Allen E., Seaman J. Staying the course online Education in the United States. Copyright 2008 by Sloan. 28 р.
Корнієнко О.В. Особиста сторінка Facebook (2017 р.). https://www.facebook.com/ovkdefender/.
Корнієнко О.В. Medical Psychology (2020). Institute of Biology and Medicine. Kyiv Taras Schevchenko University. https://www.facebook.com/groups/522233258413026.
Інформаційні технології 2018 : зб. тез V Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих науковців, м. Київ, 17 травня 2018 р. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка ; Відповід. за вип. : М.М. Астаф’єва, Д.М. Бодненко, О.М. Глушак, О.С. Литвин, В.В. Прошкін, С.М. Рижко-Семенюк. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2018. С. 18–19.
Аналітичний портал NapoleonCat https://napoleoncat.com/stats/facebook-users-in-ukraine/2019/03/.
Незалежна Освітня Корпорація TeachHub. http://teach-hub.com/ideji-vykorystannya-merezhi-facebook-dlyanavchannya/.
Корнієнко О.В. Facebook як платформа аудиторного / дистанційного викладання / навчання (особистий досвід 2018–2021 роки). International scientific and practical conference Pedagogy, psychology and teaching methods : conference proceedings, July 16–17 2021. Riga Latvia : Baltija Publishing, 2021. P. 192–196. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-114-5-49.