DEVELOPMENTAL CHARACTERISTICS OF SOFT SKILLS OF PEDAGOGUES IN THE POSTGRADUATE TEACHER EDUCATION SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.2.11

Keywords:

“soft skills”, “hard skills”, labor market, competitiveness, skills-indicators, skills development program

Abstract

This article examines the set of professional talents known as “soft skills” and provides a content analysis of the term’s definition. The results of other authors’ research focused on identifying the understanding of “soft skills” in the academic community are presented. The outcomes confirm the authors’ hypothesis concerning “point” inclusion of “soft skills” in curricula and the almost complete absence of the practices of their formation. According to the data obtained, the author conducted an additional study in mixed groups of professional development courses for teachers of computer science, physics, mathematics, and astronomy of the Sumy Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education using the “Soft skills” methodology-indicator proposed by O. Hlazunova, T. Voloshyna and V. Korolchuk, consisting of 5 groups of skills-indicators. The trainees of the refresher courses (pedagogues) of the study group have a low overall index of “soft skills” development. Personal effectiveness, communication, and managerial abilities received the lowest scores. In these skill groups, indicators of creativity, negotiation, and the ability to form a system of communication in the team were notably low. The NGO «Center for Psychological Development “Together” suggested adapting the program for the development of effective communication skills and constructive conflict resolution. The program consists of seven pieces of training and can be used for listeners (pedagogues) of refresher courses of the institute of postgraduate pedagogical education. In the training program, it is recommended to include themes and tasks for group dynamics, communication, leadership and management in groups, teams, team building, time management, emotional competence, involving in discussion and analysis of pedagogical situations, using technology microphone”, “brainstorming”, “brain ring”, the appropriate organization of the working space, which allows eye contact, interaction, communication, feedback, using the method of projects and mini-projects, involving IT technologies (based on SharePoint service, Microsoft Office 365, GitHub cloud service, Jira cloud service, etc.).

References

Глазунова О.Г., Волошина Т.В., Корольчук В.І. Розвиток «soft skills» у майбутніх фахівців з інформаційних технологій: методи, засоби, індикатори оцінювання. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. спецвип.. С. 93–106.

Ивонина А.И., Чуланова О.Л., Давлетшина Ю.М. Современные направления теоретических и методических разработок в области управления: роль soft-skills и hard skills в профессиональном и карьерном развитии сотрудников. Науковедение. Т. 9, № 1. 2017. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/90EVN117.pdf.

Біляковська О.О. «Soft skills» як необхідна складова якісної професійної підготовки майбутнього вчителя. Prace naukowe Akademii im. J. Długoszawa Częstochowie. Rocznik polsko-ukrainski. Częstochowa. 2018. Т. XХ. S. 175–186.

Смагіна Т.М. Зміщення акцентів з hard skills на soft skills в підвищенні професійної компетентності педагогів у системі післядипломної освіти. Розвиток професійної компетентності педагогів у системі післядипломної педагогічної освіти регіону : збірник матеріалів конференції / за ред. О.В. Пастовенського. Житомир, 2017. C. 21–28.

Павленко Т.В. Основні психологічні підходи визначення поняття «комунікація». Актуальні проблеми психології. Т. ІX, Загальна психологія. Етнічна психологія. Історична психологія. Вип. 9, 2016. С. 368–376.

Раицкая Л.К., Тихонова Е.В. Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2018. Т. 15. № 3. С. 350–363.

Grzesiak J. «Mentoring» i «coaching misją» kompetentnego i odpowiedzialnego nauczyciela nauczycieli. Ewaluacja i innowacje w edukacji. Kompetencje i odpowiedzialność nauczyciela / red. J. Grzesiak, Kalisz-Konin, 2010. S. 577–585.

Кожушкіна Т.Л. Міжособистісна взаємодія як складова частина «soft skills» студентів педагогічного коледжу. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Вип. 63. 2018. С. 77–81.

Наход С.А. Значущість «Soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи. 2018. № 63. С. 131–135.

Ткачук І.І., Сосновенко Н.В. Розвиток «М’які навички» у студентів коледжів. Професійна освіта. 2019. № 3 (84). С. 16–18.

Published

2021-09-28