PSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF FEATURES OF CHILDREN’S AND PARENTS’ PROTECTIVE MECHANISMS
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.2.9Keywords:
protective mechanism, impulsivity, distortion of reality; projection, introjection, deflection, confluence, retroflexion, displacement, substitution, suppression, regression, compensation, negation, sublimation, intellectualization, reactive formationAbstract
The description of the generally accepted mechanisms of protection which are used by the person is given. The positive and negative consequences for the protective mechanisms of adults and children are analyzed. The main features of the mechanisms of psychological protection are highlighted: impulsiveness, distortion of reality, lack of awareness of the subject of protective forms of behavior. It is emphasized that the protective mechanisms in children are protective and maintain the normal psychological status of the individual. The main causes of protective mechanisms in children are named: anxiety reactions to physical discomfort, fear of separation and independence, fear of death, fear of submission, fear of change. The relevance of this study is substantiated and the purpose of the study is formulated. The procedure for conducting the diagnostic stage of the study is described, the sample is described, as well as the psychological tools. The results of an empirical study of the protective mechanisms of children and their parents are presented. The dominant strategies of psychological protection in two samples are singled out. The content of the dominant protective mechanisms of children and their parents is revealed. The presence of significant differences between the indicators of protective mechanisms of children of different ages was checked. The results of our study are compared with generally accepted ideas about the main mechanisms of psychological protection in children and adults. The main conclusion of the research is made, possible prospects of further scientific developments are formulated.
References
Баркан А.И. Практическая психология для родителей. Москва : АСТ – ПРЕСС, 1999. 270 с.
Гончарук Н., Онуфрієва Л. Особливості формування психологічних захисних механізмів у ситуаціях спілкування в дітей підліткового віку. URL: https://www.researchgate.net/publication/326828690_OSOBLIVOSTI_FORMUVANNA_PSIHOLOGICNIH_ZAHISNIH_MEHANIZMIV_U_SITUACIAH_SPILKUVANNA_V_DITEJ_PIDLITKOVOGO_VIKU.
Горобець Т.В. Соціально-перцептивні викривлення – епіфеномен психологічних захистів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Черкаський національний ун-т ім. Богдана Хмеьницького. Черкаси, 2008. 392 с.
Загальна психологія : навчальний посібник / під ред. С.Д. Максименка. Вінниця : Нова книга, 2004. 704 с.
Захаров А.И. Дневные и ночные страхи у детей. Санкт-Петербург, 2000. 73 с.
Кон И.С. Ребенок и общество. Москва : Наука, 1988.270 с.
Перлз Ф. Гештальт-подход. Санкт-Петербург : Речь, 2003. 41 с.
Перлз Ф., Гудман, Хефферлин. Практикум по ГТ. Москва, 2000. 75 с.
Плутчик Р., Келлерман Г., Конт Х.Р. Тест-опросник механизмов психологической защиты (Life Style Index) / адаптация Л.Р. Гребенникова (Инструкция по применению). Москва, 1996. 18 с.
Примак Ю.В. Дитячо-батьківські та сиблінгові стосунки в нуклеарній сім’ї. URL: file:///C:/Users/Dell/Downloads/VchdpuPH_2015_126_28.p
Рубенштейн С.Л. Основи общей психологии. Санкт-Петербург : Питер, 1998. 579 с.
Серж Гінгер. Гештальт: мистецтво контакту. Новий оптимістичний підхід до людських стосунків / за ред. О. Фільца ; пер. з франц. Львів : ВНТЛ-Класика, 2005. 160 с.
Скиннер Р., Клииз Д. Семья и как в ней уцелеть / пер. з англ. Москва : Независимая фирма «Класс», 1995. 272 с.
Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ : Либідь, 2003. 376 с.
Фрейд А. Психология «Я» и защитные механизмы / пер. з англ. Москва : Педагогика, 1993. 144 с.
Фрейд З. Вступление в психоанализ: Лекции / авт. очерка про Фрейда Ф.В. Бассин и М.Г. Ярошевский. Москва : Наука. 1989. 456 с.