PSYCHOLOGICAL FACTORS OF THE MANIFESTATION OF PERSONAL CREATIVITY IN YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.6.20

Keywords:

creativity, ingenuity, creative thinking, creative abilities, creative personality, creative qualities, youth

Abstract

The scientific article is dedicated to the study of psychological factors that affect the manifestation of creativity in young people. The work examines various aspects of the concept of creativity, its primary characteristics, and its significance for personal development. It has been established by modern psychological theories that creativity is a complex integral structure that includes both cognitive and non-cognitive personal components. The interaction of these components affects the level of creativity development, but they can also function independently. The main concepts related to psychological factors that manifest creativity in youth are also summarized. The article defines such factors as creative abilities, creative environment, socio-cultural features, creative motivation, level of intelligence, age features, experience, time, intense emotional experience and subconscious processes (intuition) that influence the manifestation of creativity in youth. It has been established that creativity is a complex and multifaceted component of human personality, which is definitely interconnected with other aspects of individuality, including the ability to learn and develop personal traits. Creativity gains momentum in youth as a result of the growth of subjective experiences and the creation of a unique world. The ability of young people to feel and understand themselves more deeply, demonstrate creative courage, and desire to express their uniqueness is present at this age. Accordingly, they face new challenges that stimulate them to search for new forms of self-expression, self-realization, and the implementation of creative ideas. We comprehend that these advancements may be the focus of additional scientific research. Taking into account the results of the study, we consider it expedient to conduct an empirical study of psychological factors that are associated with the development of creative forms of thinking in youth, which will allow to clarify the peculiarities of the manifestation of creativity in this age period, to develop and implement an effective system of psychological and pedagogical measures with development of creativity in young people.

References

Гриненко І.В. Технологія креативного багаторівневого кодування інформації та її застосування у навчанні студентів гуманітарного профілю. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ , 2006. № 4. C. 211–217.

Дімітрова-Бурлаєнко С. Д. Ґенеза поняття «креативна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». Харків, 2017. Вип. 58. С. 3–14.

Клименко В. В. Механізм творчості: чи можна його розвивати. Київ : «Шкільний світ», 2001. 96 с.

Клименко В.В. Механізм творчості: функціональні дефекти, компенсація, норма. Вісник Київського міжнародного ун-ту. Серія : Педагогічні науки. Психологічні науки. Київ : Правові джерела, 2002. Вип. 1. С. 173–185.

Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації: матеріали методол. семінару, 3 квіт. 2014 р., м. Київ: [у 2 ч.]. Ч.1. Нац. акад. пед. наук України; редкол. : В. Г. Кремень, В. І. Луговий, та ін. Київ : Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014. 370 с.

Кривопишина О.А. Психологія літературної творчості в юності: дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07 ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2010. 443 с.

Кучерявий І.Т., Клепіков О.І. Творчість-основа розвитку потенційних джерел особистості : навчальний посібник. К.: Вища школа, 2000. 342 с.

Левицька В.А., Кикіньова Л. М. Формування креативності засобами мистецтва як об’єкт дослідження в зарубіжних літературних джерелах. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. Запоріжжя: КПУ , 2019. Вип. 65. 140 с. Т. 1. С. 49–52.

Литовченко О. В. Специфіка мотивації творчої особистості підлітка (теоретичний аспект). Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. пр. Київ, 2008. Вип. 12. Кн. 1. С. 265–271.

Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі : Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології. Т.1. Київ : Форум, 2002. 319 с.

Моляко В.О. Психологічне дослідження творчого потенціалу особистості : монографія. АПН України, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка, лаб. психології творчості. Київ : Пед. думка, 2008. 207 c.

Павлюх В.В. Розвиток креативності в учнів різного віку: навч.-метод. посіб. КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». 2023. 72 с.

Платонов К. О. Теоретико-концептуальні підходи до проблеми обдарованості й креативності. Обдарована особистість: пошук, розвиток, допомога. Київ, 1998. С. 19–26.

Пов’якель Н. І., Розова Т. Практична психологія креативності: Навчальний посібник (для студентів психологічних спеціальностей). Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 321 с.

Токарева Н.М., Шамне А.В. Вікова та педагогічна психологія: навчальний посібник (для студентів вищих навчальних закладів). Київ, 2017. 548 с.

Barron F. Creativity, intelligence and personality. Ann. Rev. of Psyhol. 1981. V. 32. P. 439-476.

Bono de E. Lateral Thinking: Creativity Step by Step. NY: Harper Colophon, 2015. 300 р.

Guilford J. P. New frontiers of testing in the discovery and development of human talent. Seventh Annual Western Regional Conference on Testing Problems. Los Angeles, 1958. P. 20-32.

Dimitrova-Burlayenko S.D. Development of the creative potential of the personality as a basis for the creative competence formation in the learning process at technical university. Socialne a psychologicke aspety globalneho thru prace. Zborník recenzovaných vedeckých prác s medzinárodnou účasťou. Technical University of Kosice. Koŝice, 2018. Р. 284–289.

Taylor C.W. Various approaches and definitions of creativity. The nature of creativity. Cambridgе : Cambridge University Press, 1988. P. 99–124.

Torrance E. P., Tardif T., Sternberg R. (eds.) The nature of creativity as manifest in hetesting. The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press, 1988. P. 43–75.

Downloads

Published

2023-12-30