EXISTENCE AND EXISTENTIAL EXPERIENCES OF STUDENT YOUTH OF UKRAINE DURING THE WAR: RESULTS OF EMPIRICAL RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.5.14

Keywords:

existence, existential experiences, war, students of higher education, self-distancing, self-transcendence, freedom, responsibility

Abstract

The article presents the results of an empirical study of the existential experiences of higher education students during the period of Russia's military aggression against Ukraine. The average indicators of the components of existence, namely distancing itself (below average), self-transcendence (above average), freedom (above average) and responsibility (above average) were determined. The results of the correlation analysis according to the scales of the methods are also given. It was found that the “Self-distancing” scale has connections with the basic beliefs of the individual (“Goodness of people”, “Justice”, “Controlling the world”, “Self-worth”, “Degree of self-control”); values “Tradition”, “Universalism”, “Independence”, “Stimulation”, “Hedonism”, “Achievement” and indicators of time perspective (“Negative past”, “Hedonistic present” and “Fatalist present”). The “Self-Transcendence” parameter has existing correlations with the basic beliefs of “Goodness of People”, “Justice”, “Self- Value”, “Degree of Self-Control”, “Luckiness”, with the value of “Independence”, and the time perspective scale of “Fatalistic Present”. The indicator “Freedom” is characterized by correlations with the basic beliefs “Goodness of people”, “Control of the world”, “Self-worth”, “Degree of self-control”, “Luckiness”, with values: “Independence”, “Stimulation”, “Conformism”, “Tradition”, “Hedonism” and time perspective parameters (“Negative past”, “Hedonistic present” and “Fatalist present”). The “Responsibility” scale has pronounced correlations with the basic beliefs “Goodness of people”, “Self-Value”, “Degree of selfcontrol”, “Luckiness”; with the values “Conformity”, “Tradition”, “Universalism”, “Security” and all components of the time perspective (“Negative past”, “Hedonistic present”, “Future”, “Positive past”, “Fatalistic present” and the parameter “Stress resistance”.

References

Сватенкова Т. Екзистенційні переживання у юнацькому віці як чинник побудови ціннісно-орієнтаційного простору. Психологія особистості. 2013. № 1(4). С. 262–269.

Руденко М.С. Особливості екзистенційних переживань студентів-психологів (в контексті теорії А. Ленгле). Сучасні виміри практичної психології : збірник робіт студентів кафедри загальної та практичної психології / відп. ред. М. В. Папуча. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2012. С. 206–213.

Субашкевич І. Р. Формування ціннісно-смислової сфери сфери студентів педагогічних спеціальностей засобами медіапсихологічних технологій [практ. посіб.]. Львів : Растр-7, 2016. 60 с.

Штепа О. С. Особистісна зрілість: Модель. Опитувальник. Тренінг. Монографія. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. 210 с.

Published

2023-11-30