SOCIAL RESPONSIBILITY OF THE UNIVERSITY IN THE CONDITIONS OF WAR IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.4.5Keywords:
public management and administration, social responsibility, university, organizational forms, war, politicsAbstract
The article is devoted to the analysis of the experience of leading higher education institutions of Ukraine in the realization of social responsibility under martial law. The war has prompted the scientific community to rethink the role of social responsibility in higher education. In times of war, the main task of a socially responsible university is to organize a safe, socially adapted space for participants in the educational process, the administrative staff of the educational institution and the local community. The author analyzes the tools of a modern university in the formation and implementation of social responsibility policy in the context of military operations. It is proved that in modern conditions the policy of social responsibility of universities is formed and implemented at the institutional level of management. The main organizational forms of implementation of the university’s social responsibility policy in wartime are determined. The problems of forming socially responsible mechanisms are analyzed from the standpoint of public administration, which ensures the management of the strategic development of a modern university. The implementation of social responsibility policy in a higher education institution is formed through coordinated communication with business, community, executive authorities, medical institutions, and volunteer centers. During the military operations on the territory of Ukraine, universities faced new social challenges, which led to changes in their development strategies and missions. It is substantiated that in times of war, socially responsible universities create new units to address social, psychological, legal, communication, economic, environmental and other issues. On the example of the activities of Dnipro University of Technology, new areas of social responsibility of universities in the conditions of war are identified – organizational and integration (creation of appropriate conditions for the functioning of displaced higher education institutions from dangerous regions), functional and security (round-the- clock operation of bomb shelters with free access for participants in the educational process and residents of nearby buildings) and innovative and educational (development of preschool education at the university, creation of safe children’s spaces).
References
Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397
Андрущенко В.П., Савельєв В.Л. Освітня політика (огляд порядку денного). Київ : МП Леся, 2010. 368 с.
Грішнова О., Бех С. Соціальна відповідальність університетів України: порівняльний аналіз та основні напрями розвитку. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2014. № 5(158). С. 11–18.
Вієвська М.Г. Формування соціальної відповідальності сучасних фахівців як інтегруюча тенденція. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Філософія. Політологія». 2010. Вип. 9. Ч. 2. С. 28–31.
Kvit Serhiyю Social responsibility of Ukrainian university. Our Global Social Responsibility : Speech at 2013 Annual Conference of Canadian Bureau for International Education in Vancouver Education for a Better World (November2013). URL: http://kvit.ukma.kiev.ua/2013/12/social-responsibility-ofukrainian-universities/#more-1512
Шевченко Л.С. Соціальна відповідальність вищих навчальних закладів: аспект якості освіти. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2011. № 4(7). С. 5–15.
Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо реалізації соціальної відповідальності університетів під час конфліктів, воєнних дій та повоєнного відновлення : препринт (аналітичні матеріали) / Є. Балджи, І. Власова, С. Калашнікова, В. Ковтунець, О. Литовченко, О. Оржель, В. Рябченко, К. Трима, Л. Червона, Н. Шофолова ; за ред. С. Калашнікової та О. Оржель. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2022. 145 с.
Кузнєцова Н.В., Кузнецов В.О. Соціальна відповідальність вищої освіти в Україні. URL: http://e-learning.onu.edu.ua/stati/pedagog-kavisho-shkoli/kuzn-cova-n-v-soc-alna-v-dpov-daln-st-visho-osv-ti. html
Charles D.R. Universities and Engagement with Cities, Regions and Local Communities. Rebalancing the Social and Economic. Learning Partnership and Place / C. Duke, M. Osborne B. Wilson (eds.). NIACE, 2005. P. 148–150.
Стратегія розвитку Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» / Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». Дніпро : НТУ «ДП», 2019. 7 с. URL: https://www.nmu.org.ua/ua/content/activity/programaroz/NTUDP_Strat_2019.pdf
Про тимчасове переміщення Державного вищого навчального закладу «Приазовський державний технічний університет» : наказ Міністерства освіти і науки України від 13.04.2022 р. / Міністерство освіти і науки України №334. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/20/Nakaz-MON-334Pro.peremishchennya.VNZ.13.04.2022.pdf
Порядок супроводу (надання допомоги) осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у Національному технічному університеті «Дніпровська політехніка / Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». Дніпро : НТУ «ДП», 2021. 3 с. URL: https://www.nmu.org.ua/ua/content/activity/us_documents/Poryadok%20suprovodu%20osib%202021.pdf
Інноваційна система освіти та піклування дітей раннього та дошкільного віку. URL: https://mr-leader.com/ua
ДСТУ ISO 26000:2019 Настанови щодо соціальної відповідальності (ISO 26000:2010, IDT). Чинний від 2021-10-01. Київ : Технічний комітет стандартизації «Оцінка відповідності» (ТК 89), 2021. URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=91617