ADMINISTRATIVE AND LEGAL PROVISION OF DEOCCUPATION AND REINTEGRATION OF THE TEMPORARY OCCUPIED TERRITORY OF THE AUTONOMOUS REPUBLIC OF CRIMEA AND THE CITY OF SEVASTOPOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.2.21

Keywords:

de-occupation, strategy, administrative and legal norms, armed aggression, regulatory basis, reintegration, temporarily occupied territory

Abstract

The article is devoted to the disclosure of the features of the administrative and legal provision of de-occupation and reintegration of the temporarily occupied territory of the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol. The relevance of the study is due to the importance of the development and application of effective legal means to ensure the de-occupation and reintegration of the temporarily occupied territory of Ukraine. It is emphasized that the law itself is the basis of further organizational actions aimed at further de-occupation and reintegration of the temporarily occupied territories of Ukraine. The development, analysis, improvement and practical application of legal norms are the key to the successful implementation of the state policy of Ukraine for the restoration of territorial integrity. The leading role of the norms of administrative law in the aspect of implementation of the national policy regarding the de-occupation and reintegration of the temporarily occupied territory is pointed out. It was established that the priority of human rights, freedoms and legitimate interests should be considered the main direction of the administrative and legal provision of the state policy regarding the de-occupation and reintegration of the temporarily occupied territory. In addition, the main features of such activity are defined as: 1) an increase in the number of subjects of legal relations that are subject to administrative and legal norms; 2) complexity, which should relate not only to the consideration of the temporarily occupied territory of Ukraine as a whole, but also to the development of a mutually agreed array of regulatory and legal acts; 3) multi-stage, because each of the formally defined stages of de-occupation and reintegration requires a legal basis for the practical implementation of certain measures; 4) interaction between the state and society in law-making activities.

References

Статут Організації Об’єднаних Націй: міжнародний документ від 26.06.1945. URL: https://unic.un.org/aroundworld/unics/common/documents/publications/uncharter/UN%20Charter_Ukrainian.pdf (дата звернення 26.01.2023).

Конституція України: Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 26.01.2023).

Наливайко Л.Р. Державний лад України: теоретико-правова модель: монографія. Харків: Право, 2009. 598 с.

Цимбрівський Т.С. Історія становлення принципу непорушності кордонів у міжнародному праві. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія юридична. 2008. № 2. С. 1–11.

Севостьянова Н.І. Анексія Криму та міжнародне право. Актуальні проблеми політики. 2015. Вип. 56. С. 114–122.

Алямкін Р. Реалізація принципу недоторканності державних кордонів на пострадянському просторі. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2012. № 5. С. 136–140.

Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України: Закон України від 15.04.2014 № 1207-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1207-18#Text (дата звернення 26.01.2023).

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 11 березня 2021 року «Про Стратегію деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя»: Указ Президента України від 24.03.2021 № 117/2021 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/117/2021#Text (дата звернення 26.01.2023).

Марусяк О.В. Анексія Криму Російською Федерацією як злочин агресії проти України: міжнародно-правові аспекти: Монографія. Чернівці: «Місто», 2016. 220 с.

Питання Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим: Указ Президента України від 17.10.2019 № 758/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/758/2019#Text (дата звернення 26.01.2023).

Стратегія представництва Президента України в Автономній Республіці Крим. Представництво Президента України в Автономній Республіці Крим. URL: https://www.ppu.gov.ua/strategies_programs_plans/ (дата звернення 26.01.2023).

Малик І.Р. Співвідношення базових сценаріїв повернення окупованих російською федерацією територій ОРДЛО та стратегії «безпечної реінтеграції». Регіональні студії. 2021. № 27. С. 63–68.

Гай-Нижник П. Основні засади Стратегії деокупації та реінтеґрації Криму в контексті національної безпеки України: штрихи до проблеми й напрямки розв’язання Київ: «МП Леся», 2017. 52 с.

Переосмислення деокупаційної політики України в рамках гібридної війни Росії проти України. Узагальнення підсумків дослідження. Рада зовнішньої політики «Українська призма». URL: http://prismua.org/13-01-2021-2/ (дата звернення 26.01.2023).

Політики реінтеграції тимчасово окупованих територій: моделі, сценарії, дискусії, досвід. Аналітичний звіт. URL: https://spa.ukma.edu.ua/analytics/reintegration-policies/ (дата звернення 26.01.2023)

Published

2023-08-01