COACHING AS AN INNOVATIVE TECHNOLOGY OF HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.2.10Keywords:
коучинг, управлінський потенціал, конкурентоспроможність, саморозвиток, особистісний ресурсAbstract
The scientific article is devoted to the topical issue of the implementation of modern coaching technologies in the process of training future managers to carry out constructive management activities. The article analyzes the main priority directions and functions of using coaching technologies in the human resources management system. The article presents a general description of the main types and methods of coaching, defines the main aspects and didactic value of coaching in management practice. The reasons why Ukrainian managers and businessmen turn to a coach were also investigated, the main methods of performance evaluation and the use of coaching technologies in the human potential management system were analyzed. The article reveals various scientific approaches to the content and role of coaching technology, and it is determined that, in general, coaching helps people develop, master new skills, and achieve greater and better professional results. It was determined that coaching is a modern personnel development toolkit that uses mechanisms to create prerequisites for maximum self-disclosure of an individual's or organization's potential, including its professional self-awareness and leadership, self-improvement, and self-regulation. In general, the uniqueness of the coaching process as a professional psychological practice, a toolkit for personal and professional development of an employee consists in the additional use of a person's capabilities in selfdiscovery, self-improvement and self-realization, which contributes to the education of proactive and active employees. The article presents the practically oriented experience of integrating coaching technologies into the training system of future managers. The results of empirical research are analyzed and the program of integration of coaching technologies is described as a way of activating management potential. Qualitative and quantitative analysis of empirical data proves that the integration of coaching technologies into the system of training future managers ensures the development of all structural components of organizational managers' readiness for managerial activities.
References
Бережна В. Підготовка майбутніх менеджерів до інноваційної професійної діяльності з використанням новітніх засобів навчання. Науковий вісник Чернівецького університету : зб. наук. праць. Сер.: Педагогіка та психологія. – 2009. Вип. 468. С. 21–27.
Брич В., Нагара М. Методологічні засади розвитку коучингу в Україні. Україна: аспекти праці. 2009. № 6. С. 18–23
Гурієвська В. Коучинг як прикладна технологія державного управління. Вісник Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. 2011. Вип. 1. С. 32–39.
Зеленін В. Коучинг як сучасна концепція практичної психології [Електронний ресурс]. Доступно з: http://www.zelenin.com.ua/text/14-articles/359-2009-12-27-11-39-30.html
Іванович О.С. Коучинг як нова модель навчання персоналу підприємства. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2011. Вип. 3. С. 258–263.
Кохан М. Метологічні підходи до практичного бізнес-коучингу. Психологічні виміри культури, економіки, управління: науковий журнал. Львів, 2018. Том 11. С. 146–155
Кравченко Ю.Є. Коучінг-навчання в руслі positum-підходу – інноваційний інструмент формування нових стратегій життєвого успіху. Збірник матеріалів Третьої міжнародної наукової конференції 22–24 червня 2006 року. Суми, 2006. Т. 1. С. 116–119.
Лев Н. Ю., Бала Р.Д. Моделі коучингу: характеристика та особливості застосування. Вісник Нац. ун-ту "Львів. політехніка" : зб. наук. пр. 2012. № 727. С. 76–81.
Логвиновський Є. І. Функціональна та змістовна сутність коучингу на підприємстві. Європ. вектор екон. розвитку : зб. наук. пр. 2012. № 2 (13). С. 297–301.
Марцінковська О. Роль коучингу в розвитку персоналу. Економічний аналіз. 2011. Вип. 8. Ч. 2. С. 257–260.
Миколайчук І.П. Коучинг у системі управління персоналом. Вісник КНТЕУ. – 2015. № 4(102). С. 50–67.
Нежинська О.О., Тименко В. М. Основи коучингу: навчальний посібник. К.; Харків: ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. 220 с.
Петровська І.Р. Підвищення ефективності управлінської діяльності керівника за допомогою коучингу. Науковий вісник НЛТУ України. 2010. № 20.14. С. 158–161.
Романова С.М. Коучінг як нова технологія в професійній освіті. Вісник Нац. авіац. ун-ту. Педагогіка. Психологія. 2010. Вип. 3. С. 83–86.
Biswas-Diener R. Practicing Positive psychology coaching: Assessment, diagnosis, and intervention. N.Y.: John Wiley & Sons. 2010.
Carey W. Philippon, D. Cummings G. (2014). Coaching models for leadership development: An integrative review.Journal of Leadership Studies, 2014. vol. 5 (1). p. 51–69.
Whitmore J. Coaching For Performance. The USA: Nicholas Brealey Publishing, 2007. 180 p