FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF INNOVATIVE MANAGEMENT STYLES BY TEAM ROLES MANAGERS OF EDUCATIONAL ORGANIZATIONS

Authors

  • Alla Oleksiivna Klochko

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.1.13

Keywords:

educational organizations, managers of educational organizations, innovative management styles, team, functional role position

Abstract

The article presents the results of an empirical study of the level of development of innovative management styles by team roles of managers of educational organizations. It has been established that general education managers are guided by all role positions in the team. The most attractive for managers of educational organizations role-position “the organizer of work”, “group organizer” is revealed. At a low level, the role of “head”, “finalist”, “assessor of ideas”, “research researcher”, “molder” and “generator of ideas” are expressed. As a result of factor analysis, three leading factors that reflect the orientation of managers of educational organizations on the main functional role positions in the team (“Initiation”, “Formation”, “Search”) were determined. Factor analysis showed a possibility of a certain “lifting” role position. Cluster analysis allowed to distinguish four types of managers of educational organizations by team roles: “organizational”, “forming”, “research”, “initiative”. Managers of educational organizations such as “organizational” and “forming” are implemented in professional activities traditional management styles, and managers such as “research” and “initiative” are innovative management styles according to the characteristics of each type. Based on quantitative distribution, it has been found that a little more than half of the interviewed education managers use in professional activity innovative control styles by team roles. The results of the study showed the need to introduce a special psychological training of managers of educational organizations to the formation of a role structure of the team and to execute certain roles. Taking into account the results of the study can contribute to the development of innovative management styles in managers of educational organizations during a special psychological training of managers.

References

Мескон М., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. Москва : Дело, 2004. 800 с.

Андрушків Б., Кузьмін О. Основи менеджменту. Львів : Світ, 1995. 296 с.

Боумен К. Основы стратегического менеджменту. Москва : ЮНИТИ, 1997. 175 с.

Журавлев А. Стиль и эффективность руководства в производственном коллективе : дис. ... канд. псих. наук. Москва: Изд-во ИПАН СССР, 1976. 326 с.

Коломінський Н. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект) : монографія. Київ : МАУП, 2000. 286 с.

Орбан-Лембрик Л. Психологія управління : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Плай, 2001. 695 с.

Карамушка Л., Філь О. Формування конкурентоздатної управлінської команди (на матеріалах діяльності освітніх організацій) : монографія. Київ : ІНКОС, 2007. 258 с.

Белбин Р.М. Типы ролей в командах менеджеров. Москва: HIPPO, 2003. 232 c.

Batenburg, R., van Walbeek, W., Maur, W. Belbin role diversity and team performance: Is there a relationship? Journal of Management Development. 2013. 32. Р. 901–913.

Harzer, C., Ruch, W. The role of character strengths for task performance, job dedication, interpersonal facilitation, and organizational support. Human Performance. 2014. № 27. P. 183–205.

Team roles: Their relationships to character strengths and job satisfaction /W. Ruch et al. The Journal of Positive Psychology. 2016. P. 190–199.

Клочко А. Типи менеджерів освітніх організацій за їхнім ставлення до змін: зв’язок із характеристиками організації. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал. 2020. № 4 (21). С. 73–81.

Клочко А. Традиційні та інноваційні стилі управління менеджерів освітніх організацій (у контексті формування взаємостосунків менеджерів і педагогічного колективу). Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал. 2018. № 4 (15). С. 59–70.

Клочко А. Розвиток емоційного інтелекту у менеджерів освітніх організацій: зв’язок із соціально-демографічними та організаційно-професійними чинниками. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал. 2019. № 1 (16). С. 54–63.

Адизес И. Развитие лидеров. Как понять свой стиль управления и эффективно общаться с носителями иных стилей. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2008. 259 с.

Райгородский Д. Психодиагностика персонала. Методика и тесты : учебное пособие для факультетов: психологических, экономических и менеджмента. Москва : Бахрах-М, 2007. Т. 1. 672 с.

Published

2021-07-06