IMPLEMENTATION OF THE STATE POLICY OF PHYSICAL EDUCATION AND DEVELOPMENT OF MASS SPORTS IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE IN THE CONTEXT OF EUROPEAN INTEGRATION
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.1.7Keywords:
mass sport, development, educational institutions, state policy, public health, European integration, physical educationAbstract
The article determines that the activities of educational institutions regarding physical education and the development of mass sports are related to the development of a model of public management of the social and humanitarian sphere in the context of the European integration of Ukraine. Physical culture and mass sports on the basis of a comprehensive approach determines the foundations of the education system regarding physical culture and sports, manifestations of the structure of education, the combination with the tasks of the development of the field of physical culture and sports, the requirements of professional standards. Thus, a situation has arisen where normative acts regulating the content of education and the professional activity of graduates can be correlated in a meaningful context, having significant differences in the conceptual apparatus. It is substantiated that there has been a transition to new state educational standards aimed at the European experience, where learning outcomes are marked in the form of competencies. Educational institutions of Ukraine are given sufficient autonomy in the formation of the interdisciplinary modular structure of the education system. During this period, professional standards are approved, the requirements of which must be taken into account in regulatory and organizational documents. It has been proven that normative documents regarding the implementation of the state policy of physical education and the development of mass sports in educational institutions of Ukraine are being approved today. The state policy of physical education is a strategic direction of the humanitarian development of society, its social progress and spiritual renewal, one of the most important elements of the cultural and quality standard of living. The problem of strengthening public health and prevention of diseases among the population is gaining special social importance. It was found that in modern conditions the problem of training qualified personnel for work in educational institutions is extremely acute, and the transformation of the system of training specialists in the field of physical education and the development of mass sports in accordance with the requirements of integration into the European educational space is an urgent task of the state social and humanitarian policy.
References
Боровик В. Втілення традицій українського народу у систему фізичного виховання студентства. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Серія «Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт». 2007. № 44. С. 133–135.
Дутчак М.В. Моніторинг в системі державного управління спортом для всіх в Україні. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту. Харків: ХДАДМ, 2008. № 9. С. 34–43.
Жданова О. М., Чеховська Л.Я. Управління сферою фізичного виховання та спорту: навч. посібник. Дрогобич: Коло, 2009. С. 9–20.
Зеленюк О., Чекмарьова В., Бикова Г. Тілесне здоров’я студентської молоді: акмеологічний дискурс. Актуальні проблеми фізичного виховання і спорту в сучасних умовах: матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. Дніпропетровськ: ДНУ, 2015. С. 120–121.
Лукашук В. Консолідуюча функція спорту у сучасному суспільстві. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2009. №844. С. 235-Мічуда Ю. П. Функціонування та розвиток сфери фізичної культури і спорту в умовах ринку : автореф. дис. … доктора наук з фіз. вих і с. спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення».НУФВСУ. Київ, 2008. 40 с.
Парубчак І.О., Балашов А.М. Державне регулювання в системі надання послуг з оздоровлення та відновлення здоров’я населення в мережі рекреаційно-курортних закладів України. Публічне управління та адміністрування. 2021. Вип. 21. С. 68–71.
Рингач Н.О. Громадське здоров’я як чинник національної безпеки: монографія. Київ: НАДУ. 2009. 296 с.
Рудий В. Сучасні стратегії поліпшення фінансування системи охорони здоров’я та можливі шляхи їх застосування в законодавстві України. Ваше здоров’я. 2010. № 37. С. 3–4.
Савчин М.В. Психічне та особистісне здоров’я громадян як чинник національної безпеки. Наук. вісн. Львів. держ. ун-ту внутр. справ. Сер. Психологічна. 2012. № 2. С. 142–150.
Ситник Т. І. Механізми реалізації державної соціально-економічної політики щодо формування громадського здоров’я на етапі суспільних трансформацій в Україні. Вісник національного університету цивільного захисту України. Державне управління. 2019. Вип. 1 (10). URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/13406/1/Cytnyk2019.pdf (дата звернення: 11.02.2023).
Талалаєв К.О., Козишкурт О.В., Лебедюк М.М., Голубятніков М.І., Пучкова Г.В. Проблемні питання епідемічного процесу деяких соціально небезпечних хвороб в Одеській області. Одеський медичний журнал. 2018. № 4. С. 5–11.
Троян С. С. Україна у системі сучасного транскордонного співробітництва: соціополітичний аналіз. Панорама політологічних студій: Наук. вісник Рівненського держ. гуманітар. ун-ту. 2011. Вип. 5-6. С. 30–41.
Чернуха Н. М. Категорія соціально-педагогічної підтримки: теорія і практика. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. № 6. С. 179–182.
Шафранський В.В., Слабкий Г.О., Качала Л.О. Основи Європейської політики і стратегія для ХХІ століття: стратегічне керівництво в інтересах здоров’я. Економіка і право охорони здоров’я: наук.-практ. журн. 2016. № 2 (4). С. 72–75.
Яковенко Л. І., Пащенко О. В. Економічні основи модернізації вищої освіти в умовах становлення економіки знань: монографія. Полтава: Скайтек, 2011. 216 с.
Altbach P., Engberg D. Global Student Mobility: the Changing Landscape. International Higher Education. 2014. № 77. Р. 11–14.
Archer C. International Organizations: 3rd edition. London, New York: Routledge, 2012. 224 p.
AUCC Internationalization Survey: Canada’s Universities in the World. Association of Universities and Colleges of Canada: Ottawa, 2014. 42 p.
Bałachowicz J. Edukacja dziecka w okresie przemian kulturowych. Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania / red. J. Uszyńska- -Jarmoc, M. Bilewicz. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 2015. S. 13–37.