PSYCHOLOGICAL FACTORS AND CONDITIONS OF FORMATION OF A COMPETENT FUTURE TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.1.9Keywords:
professional competence, psychological factors, psychological conditions, future teacher, competence approachAbstract
The article analyzes the psychological factors and conditions of becoming a competent future teacher. It is stated that professional competence is formed, developed, manifested and deepened. This understanding is extremely important for creating a model of a competent graduate of higher education in the field of education and self-study, development and self-development, education and self-education, the formation of criteria for assessing the achievements of the educational process, healthy teaching of future teachers. It is noted that the competence of the teacher is considered as a system of internal mental properties and states of the teacher's personality, his readiness to carry out professional activities and the ability to perform the necessary actions. Described and highlighted two types of competence: professional and psychological. It is emphasized that the psychological and pedagogical approach in the structure of professional competence of a teacher is divided into four blocks; professional knowledge, professional skills; professional positions; teacher's attitudes and personal characteristics that ensure the teacher's mastery of professional knowledge and professional skills. It is argued that the prospects for higher pedagogical education include a gradual transition from explanatory-reproductive type of education to creating optimal conditions for intellectual development of students, creative application of acquired knowledge, mastering the methods of independent cognitive activity, awareness of the need to constantly develop and improve. The future teacher must acquire sufficient skills of independent work, the ability to rationally plan their working hours and take an active position in teaching. The leading factors and conditions providing formation of the competent future teacher to pedagogical activity are offered. It is stated that the relevant components in the structure of training of future teachers will contribute to the mastery of a full healthy pedagogical activity by a student-teacher.
References
Безносова А.В. Формирование социально-психологической компетентности в конфликте в подростковом возрасте. Толерантность и проблемы идентичности. Ижевск, 2005. С. 64–66.
Бреславська Г.Б. Формування культури дозвілля, як складової професійної компетентності майбутніх вчителів. Формування професійної компетентності вчителя в умовах вищого навчального закладу : науковий посібник / під заг. ред. проф. С.І. Якименко. Київ : Видав. дім «Слово», 2011. С. 381.
Варданян Ю.В., Кильмяшкина Т.А. Модель вузовской образовательной системы становления психологической компетентности педагога. Психология в вузе. 2008. № 2. С. 5–17.
Жуков Ю.М. Петровская Л.А., Растенников П.В. Диагностика и развитие компетентности в общении. Москва : МГУ, 1990. 104 с.
Загайнов Р.М. Проклятие профессии: бытие и сознание практического психолога. Москва : Смысл, 2001. 574 с.
Иванова Е.М. Основы психологического изучения профессиональной деятельности. Москва : МГУ, 1987. 207 с.
Кабардов М.К., Арцишевская Е.В. Типы языковых и коммуникативных способностей и компетенций. Вопросы психологии. 1996. № 1. С. 259–288.
Кузнецова Н.С. Метапредметный подход в транскультурном образовании иностранных студентов как единство модульного обучения и внеаудиторной деятельности. Проблемы и перспективы развития образования : материалы Междунар. заоч. науч. конф. Пермь : Меркурий, 2012. С. 16–19.
Маркова А.К. Психология профессионализма. Москва : Просвещение, 1996. 254 с.
Митина Л.M. Психология труда и профессионального развития учителя. Москва : Издат. центр «Академия», 2004. 320 с.
Обозов Н.Н. Психологическая культура взаимных отношений : учебное пособие. Москва : Высшая школа, 1986. 45 с.
Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие, реализация. Москва : Когито-Центр, 2002. 396 с.
Ромек В.Г. Предпосылки и критерии профессионализации психолога-тренера. Профессиональное становление специалиста : сборник науч. трудов. Ростов-на-Дону : Фолиант, 2006. С. 99–110.
Савчин М.В. Психологія відповідальної поведінки : монографія. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2008. 280 с.
Савчин М.В. Теоретико-методологічні засади створення та реалізації програми особистісно-професійного розвитку майбутнього педагога. Особистісно-професійний розвиток майбутнього педагога : монографія / за ред. проф. М.В. Савчина. Дрогобич : ВВДДПУ ім. І. Франка, 2014. С. 9–18.
Сивкова Г.И. Социальная компетентность. Вакансия. 2001. № 13 (71). С. 10–12.
Словарь практического психолога / сост. С.Ю. Головин. Минск : Харвест, 1998. 799 с.
Спиридонов В.Ф. Психологические механизмы профессионального развития. Проблемы психологии развития. Москва, 2000. С. 364–380.
Шуляр В.І. Модель професійно-фахової компетентності сучасного вчителя в умовах неперервної освіти. Формування професійної компетентності вчителя в умовах вищого навчального закладу : науковий посібник / під заг. ред. проф. С.І. Якименко. Київ : Видав. дім «Слово», 2011. С. 106.