PROTECTION OF THE RIGHT TO NUCLEAR SAFETY THROUGH THE PRISM OF IAEA ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.5.11Keywords:
right to nuclear safety, protection, form of protection, international security, IAEAAbstract
It was determined that during the study of the IAEA as an international institution for the protection of the right to nuclear safety, it is necessary to clearly establish the meaning of the concept of “protection”. It was determined that the definition of the concept of “protection” can be formulated as a type of legal influence on relations, which consists in the application of appropriate methods of protection by a person or another subject who is endowed with appropriate powers, aimed at restoring the violated right of a person. The opinion is justified that the forms of protection defined by national legislation must be classified as national forms of protection, and protection carried out by international institutions and organizations as international forms of protection. It was determined that the application to the IAEA should be classified as an international form of rights protection. It has been established that the IAEA belongs to the general system of UN international organizations. The Agency’s activities are aimed at achieving the widespread use of atomic energy only for peaceful purposes and promoting the spread of nuclear technologies. It is determined that the IAEA acts as an international inspection body to verify that member states do not switch nuclear materials, equipment and technologies in non-nuclearweapon countries from permitted peaceful activities to military needs. The appeal of the Verkhovna Rada of Ukraine to the IAEA with the aim of protecting the right to nuclear safety was analysed. It was established that the legal status of IAEA resolutions and IAEA safety standards have an undefined legal status. It was concluded that since Ukraine is a member state of the IAEA, accordingly, the appeal of the supreme representative authority of the Verkhovna Rada of Ukraine on behalf of the Ukrainian people to the IAEA can be defined as an independent international form of rights protection, in particular the right to nuclear safety, which is characterized by its supranational nature and specific scope use of atomic energy. Taking this into account, in order to improve the specified form of protection of the right to nuclear safety, the expediency of supplementing the IAEA Statute with a separate article that will clearly establish the legal status of IAEA decisions and standards, namely defining the specified IAEA acts as mandatory for the participating states, is substantiated.
References
Кармаза О. О. Засоби та способи захисту прав суб’єктів житлових відносин. Часопис Київського університету права. 2012. № 2. С. 154–157.
Мацегорін О. І. Поняття та зміст захисту цивільних прав. Часопис Київського університету права. 2011. № 3. С. 143–147.
Притика Ю. Д. Поняття і диференціація способів і захисту цивільних прав та інтересів. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2004. № 60–62. С. 16–19.
Стецюк Л. Л. Самозахист як форма захисту цивільних прав. Університетські наукові записки. 2008. № 3. С. 151–158.
Желіховська Ю. В. Нотаріальна форма захисту цивільного права та охоронюваного законом інтересу. Університетські наукові записки. 2011. № 2 (38). С. 163–171.
Бондар Т. В. Деякі проблеми захисту цивільних прав у договірних зобов’язаннях. Університетські наукові записки. 2007. № 2 (22). С. 113–118.
Харитонов Є. О. Цивільне право України. Київ, 2003. 776 с.
Кулинич О. П. Поняття цивільно-правового способу захисту права приватної власності на земельні ділянки. Часопис Київського університету права. 2011. № 4. С. 222–225.
Підлубна Т. М. Право на захист цивільних прав та інтересів : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.03. Київ, 2009. 20 с.
Антонюк О. І. Право учасників цивільних правовідносин на самозахист : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.03. Харків, 2004. 212 арк.
Василенко М. Ю. Діяльність міжнародних екологічних організацій. Глобальні ризики у формуванні міжнародної екологічної безпеки: тези доповідей (м. Миколаїв, 22 квітня 2020 р.). Миколаїв : МНАУ, 2020. C. 7–10.
Сівер А. В. Основні напрямки співпраці України з Міжнародним агентством з атомної енергії. Шляхи адаптації національної економіки до сучасних викликів глобалізації : матер. регіон. наук.-практ. студ. конф. ДНУ імені Олеся Гончара, 2016. С. 52–53.
Статут Міжнародного агентства по атомній енергії від 26.10.1956 р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_164.
ООН: Міжнародне агентство з атомної енергії. URL: https://izbirkom.org.ua/publications/mir-24/2022/oonmizhnarodne-agentstvo-z-atomnoyi-energiyi/.
Конвенція про фізичний захист ядерного матеріалу та ядерних установок від 26.10.1979 р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_024#Text
Конвенція про ядерну безпеку від 17.06.1994 р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_023.
Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку : Закон України від 08.02.1995 р. № 39/95-ВР. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/39/95-%D0%B2%D1%80#Text.
Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання : Закон України від 14.01.1998 р. № 15/98-ВР. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/15/98-%D0%B2%D1%80#Text.
Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії : Закон України від 11.01.2000 р. № 1370-IV. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1370-14#Text.
Про видобування і переробку уранових руд : Закон України від 19.11.1997 р. № 645-97/ВР. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/645/97-%D0%B2%D1%80#Text.
Про затвердження Положення про функціональну підсистему ядерної та радіаційної безпеки єдиної державної системи цивільного захисту : Наказ Державної інспекції ядерного регулювання України від 14.02.2020 року № 57 Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0340-20#Text.
Світлична В. Ю. Актуальні питання врахування факторів ризику під час оцінки енергетичної безпеки. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/154806533.pdf.
Сушик О. В. Міжнародно–правове регулювання забезпечення радіаційної безпеки. Порівняльно-аналітичне право. 2014. № 1. С. 144–147.
Німко О. Б. Міжнародне співробітництво та адміністративно-правове регулювання атомної енергетики в Україні та світі. Часопис Київського університету права. 2016. № 2. С. 276–281.
Мануїлова К. В. Міжнародно-правовий режим нерозповсюдження ядерної зброї в сучасному ядерному праві. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2018. № 35, том 2. С. 106–109.
The safety, security and safeguards implications of the situation in Ukraine: Resolution IAEA adopted on 3 March 2022. URL: https://www.iaea.org/sites/default/files/22/03/gov202217.pdf?fbclid=IwAR1JZBnUvN28oYQBhryazVQD4pFegq1GJHXh7kXYzYyzrQRkWXCP8osuck0
Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об’єднаних Націй, інституцій Європейського Союзу, Організації з безпеки і співробітництва в Європі, Міжнародного агентства з атомної енергії та парламентів і урядів його держав-членів щодо засудження акту ядерного тероризму, який здійснює держава-агресор – Російська Федерація на Запорізькій атомній електростанції у місті Енергодар Запорізької області, Україна : Постанова Верховної Ради України від 15.08.2022 р. № 2502–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2502-20.
The safety, security and safeguards implications of the situation in Ukraine: Resolution IAEA adopted on 15 September 2022. URL: https://www.iaea.org/sites/default/files/22/09/gov2022-58.pdf.
Запорозчук А. А. Роль МАГАТЕ у вирішенні проблеми поводження з радіоактивними відходами. Український часопис міжнародного права. 2012. № 4. С. 83–88.