STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF STATE AND SOCIETY COMMUNICATIONS DURING THE LEGAL REGIME OF MARTIAL STATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.5.6

Keywords:

development strategy, state and society communications, Ukraine, interaction between the authorities and the community

Abstract

A key feature of the democratic development of Ukraine is the establishment of an effective system of relations between state authorities and society at all levels of government, orientation towards an effective dialogue with society, based on the principles of openness and transparency. The modern information society requires state authorities to observe the basics of their activity in terms of transparency, openness, and active feedback. Russia’s aggression against Ukraine led to the search for new tools for a comprehensive system of interaction between the state and society, including a response to informational aggression. One of these tools was the development and implementation of a strategy for the development of communications between the state and society during the legal regime of martial law. The communication strategy of the state and society in Ukraine has gone through a rather eventful development path – from its perception as a little-known tool imitated from European countries to the full realization of its possibilities and practical application. The article focuses on the need to establish effective communications between the government and society under martial law. It is noted that downward communications are becoming extremely important: the efficiency of informing citizens by state bodies about the progress of adapting state processes to today’s requirements. Problematic issues related to the implementation of the strategy for the development of communications between the state and society are outlined, as well as the difficulties that arise in the Ukrainian practice of using it to develop an adequate response to russian propaganda.

References

Сергеев И. П. Государственные учреждения древних римлян: поздняя Республика и ранняя Империя : материалы к спецкурсу : [рос.]. Харьков : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2013. 312 с.

Ткачова Н.М., Ключник А.В.Нормативно-правове регулювання громадських слухань як форми взаємодії органів влади та інститутів громадянського суспільства. Публічне управління і адміністрування в Україні, 2021. № 22. С. 40–45.

Ткачова Н. М., Балаба О. Є, Роль інформації в публічному управлінні. Економіко-культурологічне позиціонування України в світовому глобалізованому просторі : матеріали IІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Кошице, 21–23 лютого 2017 р.). Кошице, 2017.

Про затвердження плану заходів на 2021 рік з реалізації Стратегії комунікації у сфері європейської інтеграції на 2018–2021 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 331-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/331-2021-%D1%80#Text

Комунікаційна стратегія МЗС України, розроблена за підтримки експертів / Групи кризового управління Програми розвитку ООН в Україні при МЗС України. URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/Стратегії/communication-strategy.pdf

Електронний портал diia.gov.ua / 2019–2022. «Хто фінансує проєкт?». URL: https://diia.gov.ua/faq/5

Малімон В.І. Комунікативні технології в публічному управлінні : навчально-методичні матеріали. Івано-Франківськ : ІФОЦППК, 2018. 51 с.

Козаков В. М. Державно-громадянська комунікація: шлях від кризи до взаємодії: монографія / [В. М. Козаков, О. В. Рашковська, В. А. Ребкало, Є. О. Романенко, І. В. Чаплай]. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. 288 с.

Фарби Э. Д. Как создать успешную рекламу / Э. Д. Фарби. СПб. : Нева, 2004. 564 с.

McLuhan M. The Guttenberg Galaxy / M. McLuhan. The Making of Typographic Man. Toronto, 2006. P. 13–37.

Іваницька О.М. Державний маркетинг: витоки / О.М. Іваницька, О.В. Іваницький. Стратегія розвитку України. 2017. № 2. С. 25–28.

Published

2023-02-20

Issue

Section

SECTION 2 MECHANISMS OF PUBLIC ADMINISTRATION