SCIENTIFIC PRINCIPLES OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE CONCEPT OF CORPORATE CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.4.33

Keywords:

organizational culture, corporate culture, management, leadership, index of corporate culture, components of corporate culture

Abstract

The article outlines the theoretical provisions on the emergence, essence and development of corporate culture, it is place and role. On the basis of the analysis of a number of domestic and foreign works, an analysis of approaches to the definition of corporate culture and it is understanding is carried out. The theoretical justification of the psychological conditions for the development of the corporate culture of the organization was studied by: a) developing its theoretical model in the unity of value, activity, social and behavioral components; b) combination of corporate and cultural values with deontological requirements of professional behavior; c) satisfaction of personal and individual needs of each subject of corporate culture. In the work, we consider organizational culture, as well as culture in it is general sense, from the point of view of a complex social phenomenon that plays a significant role in human life: work, everyday life, leisure, lifestyle, political and religious beliefs, level of tolerance, etc. ., the mentality of both an individual and society in general is closely related to the level of cultural development. Organizational culture refers to the deep structure of the organization, which is based on the values, norms and attitudes that are inherent in the members of the organization. That is, organizational culture deals with abstractions. The values, norms, and attitudes mentioned above may be undefined, that is, they are not discussed within the organization, but they exist implicitly. At the same time, all members of the organization adhere to them in their interactions with each other, first of all, and secondly, when interacting with partners and customers. We can conclude that the organizational culture affects the behavior of people in the organization, and sometimes the values and attitudes that the employee accepts in the organization, transfers them to his life – internalizes. In the article, organizational culture is understood as a deep phenomenon of the organization's structure, which arises as a result of the organization's activities, vertical and horizontal relationships of the organization's employees, and is a reflection of the values and principles that exist in a certain organization. In addition, the peculiarity of corporate culture is that corporate values are transferred by members of the organization to their private lives.

References

Білорус Т.В. Організаційна культура. Міждисциплінарний словник з менеджменту / за ред. Д.М. Черваньова, О.І. Жилінської. Київ : Нічлава, 2011. 624 с.

Геберт Дитер, Лутц фон Розенштиль. Организационная психология. Человек и организация / пер. с нем. Харьков : Изд-во Гуманитарный Центр, 2006. 624 с.

Єськов А.Л. Корпоративная культура: теория и практика. Київ : Науковий світ, 2004. 67 с.

Карамушка Л.М. Психологічні засади організаційного розвитку: монографія /за наук. ред. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. 206 с.

Карамушка Л.М., Філь О.А. Формування конкурентоздатної управлінської команди: Монографія. Київ: Фірма «ІНКОС», 2007. 268 с.

Ковальчук О.С. Особливості прийняття управлінських рішень в умовах змін в організації. Актуальні проблеми психології. Т. 1 : Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія: Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Київ : Міленіум, 2006. Частина 17. С. 20-25.

7. Котлер Ф. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства / Пер. з англ. Яринич С. Київ : Стандарт, 2005. 302 с.

8. Максименко С.Д. Теоретичні основи психології особистості: URL: http://www.bdpu.org/scientific_published/psychology_1_2005/3 (дата звернення: 19.09.2022).

9. Максименко С.Д., Карамушка Л.М., Івкін В.М., Креденцер О.В., Філь О.А. Європейська навчальна програма з організаційної психології і психології праці: зміст, структура та основні напрямки впровадження. Актуальні проблеми психології. Т. 1 : Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія : Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. Київ: Міленіум, 2005. Частина 15. С. 41-47.

Максименко С.Д., Карамушка Л.М., Креденцер О.В., Філь О.А. Комплекс активних методів та форм психологічної підготовки підприємців до підвищення ефективності підприємницької діяльності. Актуальні проблеми психології. Т.1 : Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія : Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка, Л. М. Карамушки. Київ: Міленіум, 2005, частина 14. С. 19-27.

Орбан-Лембрик Л.Е. Соціальна психологія : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2005. С. 446.

Семикіна М.В. Еволюція організаційної культури на українських підприємствах: проблеми та суперечності . Держава та регіони: Економіка та підприємництво. Запоріжжя, 2009. № 6.

Ходаківський Є. І., Богоявленська Ю. В., Грабар Т. П. Психологія управління. Підручник. 3-тє вид. перероб. та доп. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 664 с.

Harris, S.G. Organizational Culture and Individual Sensemaking: A SchemaBased Perspective. Organization Science : a journal of the Institute of Management Sciences. 1994. Vol. 5. № 3.

O 'Donovan, G. The Corporate Culture Handbook: How to Plan, Implement and Measure a Successful Culture Change Programme. Dublin, Ireland : Liffey Press, 2006. 376 p.

Published

2022-12-13