CREATIVE INDUSTRIES AS AN OBJECT OF PUBLIC ADMINISTRATION: APPROACHES TO RESEARCH AND TYPOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.4.31

Keywords:

cultural and creative industries, creative industries, UNESCO, UNCTAD, DIMS, regional development, local development, GDP, public administration

Abstract

The article examines several approaches to the definition of the category «creative industries» by leading international organizations that support the development of creative industries, highlights the differences between these definitions, based on information from primary sources.. The 4-level typology model is presented, that was elaborated by the author based on the UNESCO definition about creative industries. A brief description of the stages of development of practices and normative regulation in the field of creative industries in Ukraine in the period 2014-2022 is provided. As a result of the generalization of the definitions of authoritative international organizations and the norms of domestic legislation, the author’s approach to understanding «creative industries as an object of public management» is proposed: a complex of economic activity types, the purpose of which is the creation of added value and jobs in a certain territory or in the community through cultural (artistic) and/or creative expression, which combine the creation, production and commercialization of creative content of an intangible and cultural nature, is usually copyrighted and may take the form of a product or service. According to the results of the study of the state of culture and creative industries during the war, it was established that: creative industries have a chance to become the engine of Ukraine’s recovery after the war; priority measures from the state and donors that can help creative industries survive during the war and recover after it include «project grants», development of the State Strategy for the Development of Creative Industries, promotion of Ukrainian creative products abroad; the priority of the cultural sector should be along with the post-war reconstruction of cities and infrastructure. The shared in the article materials are the fundamentals for further research on the formation of a complex of methodological and technological support for the development of creative industries at the regional and local levels.

References

Horkheimer M., Adorno T. W. Dialektik der Aufklaerung, Philosophische Fragmente. Sonderausgabe. S. Fischer Veriag GmbH Frankfurt am Main, 2022. 320 s.

Флорида Р. Homo creativus. Як новий клас завойовує світ. Київ: Наш формат, 2018. 432 с.

Білецька Т. Ф., Петраков Я. В., Сизоненко О. В. Перспективи нематеріальної культурної спадщини в бізнес-ланцюжки креативних індустрій в Україні в контексті інтеграції: Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: Економічні науки. 2017. № 3. С. 29–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mnjie_2017_3_8.

Диндар А. С. Позиції культурно-креативної індустрії в економіці ЄС. Інвестиції: практика та досвід. № 1/2019. С. 53–59. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/1_2019/11.pdf.

Пакуліна А. А., Євсєєв А. С. Інноваційна та креативна економіка як умова модернізації національного господарства України. Економіка та управління національним господарством. 2018. № 16. С. 192–200.

Леонова С. В. Креативізація як вектор сталого розвитку сучасної економіки. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2019. Т. 3 (69). № 2 С. 133–138. URL: http://econ.vernadskyjournals.in.ua/journals/2019/30_69_2/27.pdf.

Кукса М. І., Пєтухова Т. О. Креативна економіка як елемент інноваційної та стійкої стратегії розвитку України. Ефективна економіка. 2017. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6555.

Лук’яненко Д. Г., Галахова Т. О. Феномен креативізації глобальної економіки і менеджменту. Науковий вісник Дипломатичної академії України. 2016. Вип. 23(3). С. 12–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvdau_2016_23%283%29__4.

Диндар А. С. Позиції культурно-креативної індустрії в економіці ЄС. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 1. С. 53–59. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/1_2019/11.pdf.

Салій Ю., Кайдан Т. Від сквотів до хабів: звідки береться креативна економіка. Українська правда : веб-сайт. 21.10.2015. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2015/10/21/202073/ (дата звернення 03.08.2022).

Холодницька А. В. Актуальні тенденції розвитку креативних індустрій в Україні в умовах глобалізації. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. C. 151–157. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/19.pdf.

The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO) : web-site. URL: https://www.unesco.org/en (access date 09.08.2022)

United Nations Conference on Trade and Development (UNESCO) : web-site. URL: https://unctad.org/ (access date 09.08.2022).

Creative industries definition. David Parrish. Helping creative entrepreneurs world-wide become even more successful : web-site. URL: https://www.davidparrish.com/creative-industries-definitions/ (access date 29.07.2022).

The Orange Economy: how to define it. ConnectAmericas : web-site. URL: https://connectamericas.com/content/orange-economy-how-define-it (access date 29.07.2022).

World Intellectual Property Organization (WIPO) : web-site. URL: http://www.wipo.int/portal/en/ (access date 29.07.2022).

Department of Culture, Media and Sports of the United Kingdom (DCMS) : web-site. URL: https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-culture-media-sport (access date 29.07.2022).

Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC) : web-site. URL: http://www.cepal.org/en (access date 29.07.2022).

Культурні індустрії в сучасному місті. Creative Cities в Україні : веб-сайт. 05.02.2011. URL: http://www.creativecities.org.ua/uk/creative-industries/texts/?newsid=22 (дата звернення 14.08.2022).

Прокопенко С. Креативні індустрії – радикальні зміни. GWARA MEDIA : веб-сайт. 15.03.2022. URL: https://gwaramedia.com/kreatyvni-industriyi-shho-de-yak/ (дата звернення 10.07.2022).

Buitrago Restrepo P. F., Duque Márquez I. The Orange Economy. Inter-American Development Bank, 2013. 242 р. URL: https://publications.iadb.org/publications/english/document/The-Orange-Economy-An-Infinite-Opportunity.pdf.

The Culture and Creativity website : web-site. URL: https://www.culturepartnership.eu/en (access date 19.08.2022).

Альянс культури: для чого об’єдналися культурні ініціативи. Велика Ідея : веб-сайт. 24.09.2015. URL: https://biggggidea.com/practices/1469/ (дата звернення 06.08.2022).

Креативні індустрії мають шанси врятувати економіку України, у тому числі завдяки експорту. Український кризовий медіа-центр : веб-сайт. 08.07.2015. URL: http://uacrisis.org/ua/28293-creativite-l-entreprise-pourrait-sauverleconomie-de-lukraine-particulier-exportations-experts (дата звернення 08.07.2022).

В ЄС зростає попит на українську продукцію з високою доданою вартістю. УНІАН : веб сайт: URL: https://www.unian.ua/eurobusiness/2051781-v-es-zrostae-popit-na-ukrajinsku-produktsiyu-z-visokoyu-dodanoyu-vartistyutorgpred.html (дата звернення 07.08.2022).

Український культурний фонд : веб-сайт. URL: https://ucf.in.ua/ (дата звернення 17.08.2022).

В Україні поки немає розуміння, що креативна економіка – це сектор економіки – Анна Харламова. Gazeta.ua : веб-сайт. URL: https://gazeta.ua/articles/economics/_v-ukrayini-poki-nemaye-rozuminnya-scho-kreativna-ekonomikace-sektor-ekonomiki-anna-harlamova/804888 (дата звернення 17.07.2022).

Україна 2030: Доктрина збалансованого розвитку. Вид. друге. Львів: Кальварія, 2017. 164 с. URL: http://econom.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/03/E-Book-Doctrine-2030.pdf.

Креативні індустрії: вплив на розвиток економіки України : аналітичний звіт / авт. кол. : П. Яворський, О. Ніколаєва, С. Таран, А. Онопрієнко, Ю. Шоломицький. Центру аналізу міжнародної торгівлі Trade+ при Київській школі економіки у партнерстві з Кімонікс Інтернешнл Інк. на замовлення Міністерства культури та інформаційної політики України. 2019. 111 с. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2021/04/KSE-Trade-Kreativniindustriyi-Zvit.pdf.

Про затвердження видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій : Розпорядження Кабінету міністрів України від 24 квіт. 2019 р. № 265-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265-2019-%D1%80#Text (дата звернення 10.08.2022).

Про культуру : Закон України від 14 груд. 2010 р. № 2778-VI (зі змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text (дата звернення 10.08.2022).

Економічна привабливість української культури : аналітична доповідь. Київ : ФОП Лопатіна О. О. 2019. 112 с. URL: http://www.ier.com.ua/files/publications/Special_research/2019_UCF_report_full.pdf.

Стан культури та креативних індустрій під час війни – результати дослідження. Громадський Простір : веб-сайт. 15.08.2022. URL: https://www.prostir.ua/?news=stan-kultury-ta-kreatyvnyh-industrij-pid-chas-vijny-rezultatydoslidzhennya (дата звернення 17.08.2022).

Published

2022-12-13

Issue

Section

SECTION 5 YOUNG SCIENTIST PAGE 5.1 PUBLIC ADMINISTRATION