DIAGNOSTIC METHODS FOR DETERMINING THE READINESS OF FUTURE PSYCHOLOGISTS FOR PSYCHO-CORRECTIVE WORK TO OVERCOME ANXIETY IN ADOLESCENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.18

Keywords:

anxiety, readiness of future psychologists for psychocorrective work, diagnostic methods, cognitive, motivational, emotional-volitional, operational-activity criteria, teenagers.

Abstract

The article presents diagnostic methods for determining the readiness of future psychologists for psychocorrective work to overcome anxiety in adolescents, the relevant criteria are identified, namely: cognitive, motivational, emotional-volitional and operational- active. For each criterion, indicators and the corresponding psychodiagnostic toolkit have been developed, the task of which is to identify the state of readiness of future specialists for psychocorrective work to overcome anxiety in adolescents. Relevant and valid research methods have been selected, which make it possible to determine the readiness of future psychologists to work on overcoming anxiety in adolescents in terms of motivational, emotional-volitional and operational-activity components. A version of the author's questionnaires is offered, in particular, to determine the readiness of future psychologists for psychocorrective work with adolescents to overcome their anxiety according to a cognitive criterion, a sample questionnaire "Knowledge about anxiety and ways to overcome it" is presented, the results of which make it possible to reveal the level of knowledge about anxiety, the causes of its occurrence , prerequisites for formation as a personal quality, peculiarities of diagnosis and psychocorrective work to overcome it. Questionnaires "Self-analysis of knowledge about psychocorrective work to overcome anxiety in adolescents", which can be used to reveal the formation of future psychologists' knowledge about psychocorrective work, "Self-analysis of motivation for psychocorrective work to overcome anxiety in teenagers" – to determine the level of motivation of future psychologists for psychocorrective work work on overcoming anxiety in teenagers, creative tasks – to diagnose the formation of the skills of future psychologists to plan and organize psychocorrective work on overcoming anxiety in teenagers.

References

Бех І. Д. Виховання особистості : у 2 т. Т. 2. Особистісно орієнтований підхід : науково-практичні засади. К. : Либідь, 2003. 342 с. 2. Зязюн І. А. Інтелектуально-творчий розвиток особистості в умовах неперервної професійної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. К., 2000. С. 11–57.

Исследование тревожности (Ч. Д. Спилбергер, адаптация Ю. Л. Ханин). Диагностика эмоционально- нравственного развития / ред. и сост. И. Б. Дерманова. СПб., 2002. С. 124–126.

Мартиненко С. М. Система підготовки вчителя початкових класів до діагностичної діяльності : дис. д-ра пед. наук : 13.00.04; Інститут педагогіки АПН України. К., 2009. 476 с.

Мартиненко С. М. Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи : навч.-метод. посіб. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2010. 264 с.

Мартиненко С. М. Вивчення особистості молодшого школяра засобами педагогічної діагностики : навч.-метод. посіб. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 144 с

Мартиненко С. М. Діагностування особистісно-професійних якостей вчителя початкової школи : навч.-метод. посіб. К. : АКМЕ ГРУП, 2015. 208 с.

Методика «Тревожность и депрессия» (ТиД) (А. Карелин). Большая энциклопедия психологических тестов / сост. А. Карелин. М. : Эксмо, 2006. C. 255. Методика диагностики самооценки психических состояний (по Г. Айзенку) / Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты : учебное пособие. Самара : Издательский Дом «БАХРАМ-М», 2011. С. 141–145. 9. Ничкало Н. Г. Наукові дослідження з проблем педагогіки і психології вищої школи. Вища освіта в Україні: реалії, тенденції, перспективи розвитку : мат-ли міжнар. науково-практ. конф. К., 1996. Ч. І. С. 19–29.

Новаченко Т. В. К вопросу о синергетике образования. Виховання і культура. 2001. № 1(1). С. 24–26.

Опросник для диагностики способности к эмпатии (А. Мехрабиан, Н. Эпштейн) / Солдатова Г. У., Шайгерова Л. А., Прокофьева Т. Ю., Кравцова О. А. Психодиагностика толерантности личности. М. : Смысл, 2008. С. 90–92.

Теоретичні засади науково-дослідницької діяльності суб’єктів освітнього процесу університетів: практичний посібник / Авт. кол. : В. Майборода, О. Ярошенко, Ю. Скиба; за ред. О. Ярошенко. К. : Інститут вищої освіти НАПН України, 2015. 174 с.

Чумаков М. В. Опросник диагностики волевых качеств личности (ВКЛ). Руководство. НПЦ «Психодиагностика». Ярославль, 2004. 16 с.

Шкала тревожности С. Кондаша. Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога : учеб. пособие : в 2 кн. 3-е изд. М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. С. 284–285.

Published

2022-09-06