THE INFLUENCE OF GENERAL CONFLICT ON THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONALISM OF PUBLIC SECTOR MANAGERS IN THE CONDITIONS OF MODERN STATE FORMATION
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.1.1Keywords:
state formation, public sector, public administration, professionalism, professional development, generational conflict, managersAbstract
The article is devoted to the issues of the impact of intergenerational conflict on the development of professionalism of public sector managers under the modern state formation. The peculiarities of the conflict of generations in Ukraine in the social and public spheres are studied. The directions and factors of occurrence of such conflicts are established. Types of intergenerational conflicts in the workplace during the professional development of social professions are identified based on the results of foreign research, as well as the problems of managers in the public sphere during the formation of intergenerational teams and projects are analyzed. Recommendations for the prevention of intergenerational conflict during teamwork and project groups in Ukraine in the context of reform and taking into account the peculiarities of modern statehood are proposed.
References
Як будувати власне майбутнє: життєві завдання особистості : монографія / Т.М. Титаренко, О.Г. Злобіна, Л.А. Лєпіхова та ін. ; за наук. ред. Т.М. Титаренко ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. 512 c.
Андерсон Н.С. Познание. Психологическая энциклопедия / под ред. Р. Корсини, А. Ауэрбаха. 2-е изд. Санкт-Петербург : Питер, 2006. 591 с.
Теорія когнітивного розвитку Жана Піаже. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Теорія_когнітивного_розвитку_Жана_Піаже (дата звернення: 12.03.2021).
Творіна О.Л. Відношення «аномалія» – «норма» в структуралістській концепції Мішеля Фуко (історико-філософський аналіз) : автореф. дис. … канд. філос. наук : 09.00.05 / Дніпропетровський національний університет. Дніпро, 2006. 16 с.
Seddon T. Sustainable development and social learning: Re-contextualising the space of orientation. International Review of Education. 2016. № 62 (5). Р. 563–586.
Thomas C.M. Society and the Classroom: Teaching Truths and Bridging Diversity in a Discordant Era. Educational Studies-Aesa. 2020. № 56 (1). Р. 83–94.
Teng L.S. Bracing for the Multi-Generational Workforce: What We Need to Know. Management Revue. 2020. № 31 (3). Р. 324–345.
Федірко, І.П. Соціально-політичні конфлікти як об’єкт дослідження. Філософія. Політологія. 2005. Вип. 73–75. С. 63–65. URL: http://papers.univ.kiev.ua/1/filosofija_politologija/articles/fedirko-i-p-social-andpolitical-conflict-as-a-object-of-analysis_17419.pdf (дата звернення: 12.03.2021).
Assagioli R. The conflict between the generations and the psychosynthesis of the human ages. URL: http://www.synthesiscenter.org/articles/0131.pdf (дата звернення: 15–16.11.2018).
Aboobaker N., Edward М., Zakkariya K.A. Workplace spirituality, work-family conflict and intention to stay An intrinsic motivational perspective among teachers. Journal of Applied Research in Higher Education. 2020. № 12 (4). Р. 787–801.
Armour J., Sako М. AI-enabled business models in legal services: from traditional law firms to next-generation law companies? Journal of Professions and Organization. 2020. № 7 (1). Р. 27–46.
Pereira V., Malik А., Sharma K. Colliding Employer-Employee Perspectives of Employee Turnover: Evidence from a Born-Global Industry. Thunderbird International Business Review. 2016. № 58 (6). Р. 601–615.
de Moura P.J., Helal D.H. Towards a Reference Framework for Generational Analyses on Information Technology Professionals. International Journal of Human Capital and Information Technology Professionals. 2019. № 10 (2). Р. 33–50.
Burton C.M., et al. Critical elements for multigenerational teams: a systematic review. Team Performance Management. 2019. № 25 (7–8). Р. 369–401.
Конфликт поколений – что за этим стоит? URL: https://kibit.edu.ua/ru/news-posts/konflikt-pokolenij/ (дата звернення: 07.07.2016).
Глинська Л. Міжпоколінні розбіжності ціннісних диспозицій у сучасному українському суспільстві / Київський нац. університет ім. Тараса Шевченка. Українознавчий альманах. 2015. Вип. 18. С. 70–73. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/453/1/Глинская.pdf (дата звернення: 07.07.2016).
Martin J. The conflict between generations: Fact or fiction? URL: http://oecdobserver.org/news/fullstory.php/aid/3768/The_conflict_between_generations:_Fact_or_fiction_.html (дата звернення: 07.07.2016).
Палагнюк, О.В. Соціально-психологічні чинники формування соціальної відповідальності особистості: теоретико-методичні аспекти. Наука та освіта – новий вимір. Серія «Педагогіка та психологія». 2015. Вип. III (22). С. 96–102. URL: http://www.seanewdim.com/uploads/3/4/5/1/34511564/palahnyuk_o._....pdf (дата звернення: 07.07.2016).
Коулман П. Сутність конфлікту та влади. The Ukrainians. URL: https://theukrainians.org/sutnist-konfliktu/(дата звернення: 07.07.2016).
Seitkazin R. THE ROLE OF KNOWLEDGE MANAGEMENT IN PUBLIC SECTOR: NEW DIGITAL PERSPECTIVES. Transylvanian International Conference in Public Administration / ed. C.M. Hintea, et al. 2018. Р. 435–442.
Rachida A., DIGITALIZATION FOR HUMAN RESOURCEMANAGEMENT. Marketing and Management of Innovations. 2020. № 1. Р. 245–255.
Yeboah-Assiamah E., Asamoah K., Adams S. Transdisciplinary public leadership theory: Between the extremes of “traditional public administration” and “new public management”. Journal of Public Affairs. 2019. № 19 (1).
Neumann M. From organizing to organizations: a typological scale of human relations management outside the legal world. Evidence-Based Hrm-a Global Forum for Empirical Scholarship.
Huque A.S. Balancing Values, Pressures and Demands: Strategies for Public Administration in Hong Kong and China. Chinese Public Administration Review. 2019. № 10 (2). Р. 54–64.
Hague M.S., Questioning cross-cultural applicability of public administration knowledge: a critical Asian perspective. Asia Pacific Journal of Public Administration. 2019. № 41 (2). Р. 110–118.
Messarra L.C., Karkoulian S., El-Kassar A.N. Conflict resolution styles and personality The moderating effect of generation X and Y in a non-Western context. International Journal of Productivity and Performance Management. 2016. № 65 (6). Р. 792–810.
Braga A.C., Martins E.C.B. CONSCIOUS MARKETING: SEEDS FOR A NEW MARKETING CONCEPT TO DEAL WITH THE POTENTIAL CONFLICTS BETWEEN CONSUMERISM AND SUSTAINABILITY. Risus-Journal on Innovation and Sustainability. 2020. № 11 (2). Р. 3.
Musa A. POLITICAL ADVISORS BETWEEN POLITICS AND ADMINISTRATION: A CONCEPTUAL ANALYSIS. Croatian and Comparative Public Administration. 2018. № 18 (4). Р. 585–616.
Rupcic N. Intergenerational learning and knowledge transfer – challenges and opportunities. Learning Organization. 2018. № 25 (2). Р. 135–142.
Pantin V.I., Lapkin V.V. ETHNOPOLITICAL AND ETHNOSOCIAL PROCESSES IN POST-SOVIET COUNTRIES. Polis-Politicheskiye Issledovaniya. 2015. № 5. Р. 75–93.
Sarkisyan H.L., Dunamalyan N.A. THE DYNAMICS OF CIVIL IDENTITY TRANSFORMATION IN MODERN ARMENIA: FACTORS AND SUBJECTS. Polis-Politicheskiye Issledovaniya. 2020. № (2). Р. 53–72.
Shaykhutdinov R. Socialization, Rationality, and Age: Generational Gaps and the Attitudes toward the Chechen War in Russia. Politics & Policy. 2019. № 47 (5). Р. 931–955.
Godenhjelm S., Johanson J.E. The effect of stakeholder inclusion on public sector project innovation. International Review of Administrative Sciences. 2018. № 84 (1). Р. 42–62.
Renault E. Critical Theory, Social Critique and Knowledge. Critical Horizons. 2020. № 21 (3). Р. 189–204.
Trisasanti H., et al. Intercultural Communication Apprehension as a Mediator between Generational Differences and Conflict. Journal of Behavioral Science. 2020. № 15 (3). Р. 66–84.
Irhamahayati, et al., GENERATIONAL CONFLICTS AT THE INDONESIAN PUBLIC SECTOR WORKPLACE FROM THE MILLENNIAL'S PERSPECTIVE. Polish Journal of Management Studies. 2018. № 18 (2). Р. 151–161.
Reis A.L.N., Neto J.S. Critical success factors in implementing information technology governance in federal public administration. Revista Do Servico Publico. 2019. № 70 (4). Р. 609–630.