FORMATION AND IMPLEMENTATION OF PUBLIC-MANAGEMENT ACTIVITY IN THE SYSTEM OF LAW ENFORCEMENT BODIES: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PRINCIPLES
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.4.9Keywords:
administration, principles of activity, law enforcement bodies, public administration, regional level, territorial organization of powerAbstract
The article is devoted to the study of the formation and implementation of public administration in the system of law enforcement agencies. The dependence of the state of public security and law and order on the rational course of law enforcement reform has been established. It is proved that the reform of law enforcement agencies has become especially relevant in the context of decentralization and digitalization, new law enforcement agencies have been formed in the system of executive power. It is emphasized that in the system of law enforcement agencies the task of reforming the functions, structure and powers of such bodies in order to increase the efficiency and sustainability of their functioning is important. It is established that in modern conditions of decentralization reform the ability of the public administration system to maintain balance in the conditions of essential change of norms and procedures of administrative activity acquires special value. It is substantiated that the implementation of the function of a modern law enforcement agency in the field of public administration should be ensured by effective mechanisms and rational models of organization of management activities based on improving the system of public relations, through the introduction of interoperability. The article analyzes the institutional basis of modern law enforcement agencies, the development of public administration mechanisms in the system of specialized law enforcement agencies. It has been established that the urgent problem is the unsystematic provision of law enforcement reform, the prolongation of structural reforms, and the subjective uncertainty of reform. The article indicates the urgent tasks of law enforcement agencies, in particular, the optimization of territorial units of law enforcement agencies in the context of decentralization; formation of the principles of interaction between law enforcement agencies and executive authorities in order to streamline the provision of public services; improving the legal framework for reforming law enforcement agencies.
References
Лелеченко А.П. Децентралізація в системі державного управління в Україні: теоретико-методологічний аналіз : автореф. дис. ... канд. наук з держ. упр. : 25.00.01 ; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. Київ, 2006. 20 с.
Баштанник В. Сутність і зміст правоохоронної діяльності в системі публічного управління. Держ. упр. та місцеве самоврядування : зб. наук. пр. 2012. № 2. С. 46–54.
Баранник П.Д. Управлінська діяльність у системі органів внутрішніх справ на регіональному рівні: Глосарій. Штаб УМВС України в Дніпропетровській області, «Моноліт», 2007. 128 с.
Баранник П.Д. Теоретико-методологічні засади удосконалення організаційно-управлінської діяльності органів внутрішніх справ. Право України. 2006. № 7. С. 32–35.
Чубара Т. Загальноєвропейські тенденції формування служб охорони порядку в системі публічної влади. Публічне адміністрування: теорія та практика : електр. зб. наук. пр. ДРІДУ НАДУ, 2010. Вип. 2. URL : Режим доступу : http://www.dbuapa.dp.ua/zbirnik/2010-02/10ctsspv.pdf.
Чубара Т. Реализация правообеспечительной функции государственной службы в сфере охраны общественного порядка Государственное и муниципальное управление. 2012. № 6. С. 16–22.
Конституція України. Прийнята Верховною Радою України 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020» : Указ Президента України від 12.01.2015 № 5/2015. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/5/2015/conv.
Бандурка О.М. Основи управління в органах внутрішніх справ України. Основа, 1999. 438 с
Баштанник А.Г. Теоретико-методологічні засади функціонування механізмів регулювання діяльності органів державної влади. Visegrad Journal of human rights. 2016. № 4. Ч. 2. С. 64–69.