АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ МЕХАНІЗМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЗОРОСТІ ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.6.11

Ключові слова:

прозорість, адміністративне право, доступ до інформації, електронне врядування, корупція

Анотація

Стаття присвячена дослідженню одного з ключових принципів демократичного врядування – адміністративно-правових механізмів забезпечення прозорості публічної адміністрації в Україні. Прозорість діяльності органів публічної влади розглядається як передумова підвищення ефективності державного управління, запобігання проявам корупції та забезпечення належної підзвітності перед суспільством. Автор аналізує сучасний стан правового регулювання прозорості державного управління на основі чинного законодавства, зокрема Закону України «Про доступ до публічної інформації» та інших законів, що регулюють доступ до інформації та участь у прийнятті рішень суб'єктів владних повноважень. Особливу увагу приділено ролі публічної адміністрації у формуванні прозорого державного управління та проблемам реалізації цього принципу на практиці. У статті акцентується увага на основних проблемах, що перешкоджають повноцінній реалізації принципу прозорості в Україні. Серед них – обмежений доступ до публічної інформації, недостатній розвиток механізмів електронного урядування, бюрократичні перепони та корупційні ризики. Проаналізовано причини цих проблем та можливі шляхи їх подолання. Автор виокремлює перспективами удосконалення адміністративно-правових механізмів забезпечення прозорості публічної адміністрації, такі як: 1) вдосконалення законодавчої бази шляхом розробки та ухвалення єдиного Кодексу прозорості діяльності публічної адміністрації та підвищення відповідальності посадовців за порушення принципів прозорості; 2) розвивати електронне урядування (забезпечити інтеграцію інформаційних систем усіх державних установ для доступності даних); 3) залучати громадян до процесів – активізувати участь громадських організацій у контролі за роботою органів влади та підвищувати рівень обізнаності громадян про їхні права на доступ до інформації та існуючі цифрові сервіси; 4) розширювати міжнародну співпрацю та долучати міжнародних донорів до вдосконалення інституційних механізмів відкритості. У роботі підкреслюється, що забезпечення прозорості в державному управлінні є важливим кроком на шляху до підвищення довіри громадян до влади та ефективної боротьби з корупцією.

Посилання

Bondar, V. (2009). Motyvatsiia yak chynnyk pidvyshchennia efektyvnosti upravlinnia: poniattia ta osnovni pryntsypy [Motivation as a factor in improving management efficiency: concept and main principles]. Naukovi zapysky. Seriia «Kultura ta sotsialni komunikatsii», Ostroh: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Ostrogska akademiia», Issue 1, pp. 255–261.

Transparency International Ukraine. (n.d.). Retrieved from https://ti-ukraine.org/

Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tomakh. T. 4. (I–M) [Ukrainian Language Dictionary: in 11 volumes. Vol. 4 (I–M)]. (1973). Kyiv: Naukova dumka.

Zolotukhina, L. (2019). Administratyvno-pravovyi mekhanizm zabezpechennia realizatsii publichnoho interesu [Administrative and legal mechanism for ensuring the realization of public interest]. Natsionalnyi yurydychnyi zhurnal: teoriia ta praktyka, pp. 61–64. Retrieved from http://www.jurnaluljuridic.in.ua/archive/2019/4/part_1/12.pdf

Romanchenko, O. (n.d.). Transparantnist rehuliatoriv finansovoho rynku ta rozvytok ryzyku menedzhmentu u finansovykh ustanovakh [Transparency of financial market regulators and the development of risk management in financial institutions]. Retrieved January 24, 2025, from http://www.ufin.com.ua/analit_mat/drn/047.htm

Hood, C., & Heald, D. (Eds.). (2006, reprinted 2011). Transparency: The key to better governance? Proceedings of the British Academy (135). Oxford University Press, Oxford, UK, 231 p.

Pro dostup do publichnoi informatsii: Zakon Ukrainy vid 13 sichnia 2011 roku № 2939-VI [On Access to Public Information: Law of Ukraine No. 2939-VI]. (2011). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17#Text

Pylaieva, V. M. (2016). Naukovyi pidkhid shchodo vyznachennia pryntsypu transparantnosti v diialnosti orhaniv vykonavchoi vlady u vitchyznianii nautsi administratyvnoho prava [Scientific approaches to defining the principle of transparency in the activities of executive bodies in Ukrainian administrative law]. Pravo i suspilstvo, No. 2, Part 2, pp. 128–132.

Blinova, H. O. (2019). Pravovi zasady zabezpechennia informatsiinoi prozorosti u sferi zapobihannia koruptsii v Ukraini: istoriia ta suchasnist [Legal foundations of ensuring informational transparency in combating corruption in Ukraine: history and present]. Pravo i suspilstvo, Issue No. 5, Part 2, pp. 3–9.

Paziuk, A. S. (2022). Mekhanizmy zabezpechennia vidkrytosti ta prozorosti orhaniv publichnoi vlady [Mechanisms for ensuring openness and transparency of public authorities]: qualifying paper, specialty 281 “Public Administration and Governance.” Poliskyi National University, Department of Economic Theory, Intellectual Property, and Public Administration, Zhytomyr, 34 p.

Zakharin, V. V. (2023). Mekhanizmy zabezpechennia vidkrytosti ta prozorosti orhaniv publichnoi vlady [Mechanisms for ensuring openness and transparency of public authorities]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [State Administration: Improvement and Development], Issue No. 1, pp. 1–17.

Tereshchuk, H. A. (2018). Transparantnist v diialnosti orhaniv publichnoi administratsii yak odyn iz kliuchovykh pryntsypiv [Transparency in the activities of public administration as one of the key principles]. Pravova derzhava, No. 30, pp. 124–129.

Pro elektronnu identyfikatsiiu ta elektronni dovirchi posluhy: Zakon Ukrainy vid 5 zhovtnia 2017 roku № 2155-VIII [On electronic identification and electronic trust services: Law of Ukraine No. 2155-VIII]. (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19#Text

Venger, V. M. (2017). Prozorist yak pryntsyp diialnosti orhaniv publichnoi vlady [Transparency as a principle of public authority activity]. Naukovi zapysky NAUKMA, Vol. 200, Legal Sciences, pp. 79–84.

Yedynyi derzhavnyi portal vidkrytykh danykh. Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy [Unified State Open Data Portal. Ministry of Digital Transformation of Ukraine]. (n.d.). Retrieved from https://data.gov.ua/

Diia. (n.d.). Retrieved from https://diia.gov.ua/

Kovryha, A. V. (2023). Mekhanizmy zabezpechennia prozorosti i vidkrytosti orhaniv derzhavnoi vlady ta mistsevoho samovriaduvannia v konteksti vprovadzhennia elektronnoho uriaduvannia [Mechanisms for ensuring transparency and openness of state and local government bodies in the context of e-governance implementation]: bachelor’s thesis. Zaporizhzhia: NU “Zaporizka politekhnika,” 101 p.

Pylaieva, V. M. (2017). Administratyvno-pravovi zasady zabezpechennia transparantnosti v diialnosti orhaniv vykonavchoi vlady v Ukraini [Administrative and legal principles for ensuring transparency in the activities of executive bodies in Ukraine]: dissertation for the degree of Candidate of Legal Sciences (Doctor of Philosophy) in specialty 12.00.07. V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, 225 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 МЕХАНІЗМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ