ПСИХОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ЕМОЦІЙНОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ СУЧАСНИХ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.3.21

Ключові слова:

підлітковий вік, емоційна саморегуляція, психологічні проблеми, когнітивна регуляція, емоційні переживання.

Анотація

У статті наведено розв’язання психологічної проблеми емоційної саморегуляції сучасних підлітків. Висвітлено проблему емоційного розвитку підлітків. Питання гармонійної єдності емоцій та когнітивних процесів є актуальним саме у цьому віці. Зазначено, що особливе значення набуває проблема діагностики та розвитку емоційної сфери у підлітковому віці. Підлітковий вік є головним ступенем для входження в доросле життя, на якому відбуваються найважливіші зміни в життя людини. Виявлено психічні новоутворення емоційної сфери особи підлітку, до яких належать: підвищена емоційна збудливість; велика стійкість емоційних переживань; основа дружби - спільність інтересів та моральних почуттів; «комплекс емоційності»; поява емоційних переживань та суперечливості почуттів. Доведено, що в процесі дорослішання можуть з'явитися емоційні порушення, а як наслідок – порушення психіки. Тому так важливо у цьому віці закласти здоровий емоційний фундамент, навчити підлітків дбати про свої та чужі почуття. Проблема розвитку здатності підлітку до саморегуляції представлена як процес підтримки сприятливих і перетворення несприятливих емоційних станів, адекватних спільної діяльності, що вибудовується. Звертається увага, що оскільки проживання сучасними підлітками інтенсивних емоційних станів перешкоджає їх особистісному становленню, завдання розвитку саморегуляції є особливо актуальною. Перевірялося припущення у тому, що розвиток саморегуляції сприяє оволодінню підлітком здібностями розпізнавати й інтерпретувати емоційні стани. Стверджується, що створення підлітком оперативних образів об'єкту у конкретній ситуації надає опосередкований вплив на перетворення емоційних станів. Незважаючи на зростаючу увагу, яка приділяється емоційному розвитку підлітків, залишається недостатньо досліджень, які б конкретно вивчали взаємозв’язок між саморегуляцією та когнітивною регуляцією емоцій у цій віковій групі. Поточне дослідження має на меті подолати цю прогалину в існуючій літературі та покращити наше розуміння факторів, що впливають на емоційне благополуччя підлітків. Основною метою цього дослідження є вивчення зв’язку між саморегуляцією та когнітивною регуляцією емоцій серед підлітків, розроблено науково-прикладні підходи, що забезпечують практичне використання отриманих наукових результатів.

Посилання

Artuch-Garde, R., González-Torres, M. D. C., de La Fuente, J., Vera, M. M., Fernández-Cabezas, M., & López- García, M. (2017). Relationship between resilience and self-regulation: a study of Spanish youth at risk of social exclusion. Frontiers in Psychology, 8, 612

Benoit, V., & Gabola, P. (2021). Effects of positive psychology interventions on the well-being of young children: A systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 12065

Bargh, J. A., & Williams, L. E. (2007). The nonconscious regulation of emotion. Handbook of emotion regulation, 1, 429-445.

Berking, M., Poppe, C., Luhmann, M., Wupperman, P., Jaggi, V., & Seifritz, E. (2012). Is the association between various emotion-regulation skills and mental health mediated by the ability to modify emotions? Results from two crosssectional studies. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 43(3), 931-937.

Brausch, A. M., & Muehlenkamp, J. J. (2018). Perceived effectiveness of NSSI in achieving functions on severity and suicide risk. Psychiatry Research, 265, 144-150.

Cross, C. P., Copping, L. T., & Campbell, A. (2011). Sex differences in impulsivity: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 137(1), 97.

Dent, A. L., & Koenka, A. C. (2016). The relation between self-regulated learning and academic achievement across childhood and adolescence: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 28, 425-474.

Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40(8), 1659-1669

Garnefski, N., Boon, S., & Kraaij, V. (2003). Relationships between cognitive strategies of adolescents and depressive symptomatology across different types of life event. Journal of Youth and Adolescence, 32, 401-408

Hetrick, S. (2019). Understanding the Needs of Young People Who Engage in Self-Harm: A Qualitative Investigation. Frontiers in Psychology, URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6968776/

Havrylʹkevych, V.K. (2018). Psykhodiahnostychnyy instrumentariy kompleksnoho doslidzhennya emotsiynoyi samorehulyatsiyi osobystosti. [Psychodiagnostic toolkit of a comprehensive study of emotional self-regulation of personality]. Problemy zahalʹnoyi ta pedahohichnoyi psykholohiyi : zb. nauk. pr. / za red. S. D. Maksymenka ; In-t psykholohiyi im. H.S.Kostyuka APN Ukrayiny. K., T. KH, ch. 5. S. 104-113 [in Ukrainian].

Kazibekova V. O, Zhuzha N. M. (2020). Sotsialʹni ta osobystisni chynnyky proyavu autoahresiyi u pidlitkovomu vitsi.[ Social and personal factors manifestation of autoaggression in adolescence] Kherson, 103s [in Ukrainian].

Linnenbrink, E. A. (2007). The role of affect in student learning: A multi-dimensional approach to considering the interaction of affect, motivation, and engagement. In Emotion in Education (pp. 107-124). Academic Press

Maksymenko S.D. (2018), Heneza zdiysnennya osobystosti.[The Genesis of Personality Realization] K.: Vydavnytstvo TOV «KMM», 240 s [in Ukrainian].

B. Perry, N. (2018). Childhood Self-Regulation as a Mechanism Through Which Early Overcontrolling Parenting Is Associated With Adjustment in Preadolescence. American 56 Psychological Association, 54, 1542–1555

Webb, T. L., Miles, E., & Sheeran, P. (2012). Dealing with feeling: a meta-analysis of the effectiveness of strategies derived from the process model of emotion regulation. Psychological Bulletin, 138(4), 775.

Zarytsʹka V.V. (2018). Samorehulyatsiya emotsiy v strukturi emotsiynoho intelektu [Self-regulation of emotions in the structure of emotional intelligence] Visnyk Kharkivsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody "Psykholohiya". №6. S. 33-37 [in Ukrainian].

Zeman, J., Cassano, M., Perry-Parrish, C., & Stegall, S. (2006). Emotion regulation in children and adolescents. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 27(2), 155-168.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-21