ДИХОТОМІЯ ПРАВОВИХ ТА ПОЛІТИЧНИХ ОСНОВ РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ЯК ФЕНОМЕН СИСТЕМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.3.1Ключові слова:
державна влада, дихотомія, інституції влади, легальність, легітимність, політична система, публічне управління.Анотація
У статті доведено, що розуміння дихотомії між політичними та правовими основами державної влади є критичним для забезпечення балансу між ефективністю управління та дотриманням законності. Обґрунтовується особлива значущість державної влади, зумовлена її ключовою роллю у розподілі суспільних ресурсів порівняно з політичною владою. Досліджується реформування структури реалізації владних відносин як фундаментальна основа трансформації системи публічного управління, що сприяє якісному оновленню управлінських процесів. Обґрунтовано, що реформування структури реалізації владних відносин є важливою основою здійснення трансформацій в системі публічного управління загалом, що сприяє переведенню управлінських процесів на якісно новий рівень функціонування в умовах системних викликів. Наголошено, що для досягнення цієї мети необхідно здійснити ґрунтовний аналіз засадничих принципів та суперечностей реалізації державної влади в системах управління, які випливають з її політико-правової природи, та визначити можливості гармонізації таких принципів. Метою статті є дослідження взаємозв’язків між інститутами суспільного управління, що формуються в умовах сучасного державотворення під впливом дихотомії правових та політичних засад реалізації державної влади як феномену публічного управління. Визначено, що раціональне функціонування держави залежить від здатності знаходити баланс між політичною волею та правовими обмеженнями, із одночасним забезпеченням ефективності, стабільності та легітимності влади. У результаті проведеного дослідження встановлено, що зниження гостроти політико-правової дихотомії реалізації державної влади в системі публічного управління сучасної суверенної держави можливе завдяки реальному визнанню, закріпленню і дотриманню прав і свобод людини і громадянина як фундаментальних цінностей у процесі здійснення демократичного врядування. Встановлено, що система нормативно-правових актів, що складають зміст законодавство національної держави, має базуватися, а за умов необхідності – трансформуватися на основі відповідності світовим стандартам гарантування прав і свобод людини і громадянина, суспільної довіри до інституцій державної влади, та держави загалом як центрального інституту політичної системи. У такому контексті має значення не лише політична відповідальність посадових осіб або загалом інституцій системи публічного управління, але також і громадян, політична воля яких визначається джерелом влади в більшості держав сучасного світу. Саме громадяни мають підтримувати інституції влади та політичні сили, які гарантують їм дотримання своїх прав і свобод Доведено, що політико-правова дихотомія реалізації державної влади є важливою характеристикою сучасних демократичних держав, а розуміння цієї дихотомії дозволяє подолати складність та суперечливість процесів публічного управління, а т акож знайти баланс між політичними інтересами та правовими нормами.
Посилання
Shynkaruk, V. I. (Red.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Abrys [in Ukrainian].
Bakun, O. (2012). Dualnist, dykhotomiia, binarnist yak metodolohichnyi pryntsyp yevropeiskoho humanitarnoho piznannia [Duality, dichotomy, binary as a methodological principle of European humanitarian knowledge]. Naukovi zapysky instytutu zhurnalistyky – Scientific notes of the Institute of Journalism, (47), 120-123 [in Ukrainian].
Shamne, A. V. (2016). Dykhotomiia yak sposib naukovoho myslennia i metod doslidzhennia psykhosotsialnoho rozvytku osobystosti [Dichotomy as a way of scientific thinking and a method of researching the psychosocial development of the individual]. Aktualni problemy psykholohii : zb. nauk. prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Actual problems of psychology: coll. of science works of the Institute of Psychology named after H.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine, (IKh), 554-561 [in Ukrainian].
Zalta, E. N. & Nodelman, U. (Eds.) (2023). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/ archives/win2023/entries/legal-rights.
Savenko, V. V. (2017). Zakon u strukturi pravovoi realnosti: filosofsko-pravovyi analiz [The law in the structure of legal reality: a philosophical and legal analysis]. [Doctor’s thesis, National University “Lvivska politekhnika”] [in Ukrainian].
Hoffmann, F. (2023). On the Value of Rights. In Constitutions of Value (pp. 199-215). Taylor & Francis. https://doi. org/10.4324/9781003221920-11.
Hryshchuk, O. V. (2019). Filosofiia konstytutsiinykh tsinnostei [Philosophy of constitutional values]. “Kompaniia VAITE” [in Ukrainian]. 8. Wiesner, C. & Harfst, P. (2022). Conceptualizing legitimacy: What to learn from the controversies related to an “essentially contested concept”. Frontiers in Political Science, (4), https://www.frontiersin.org/journals/political-science/ articles/10.3389/fpos.2022.867756/full. https://doi.org/10.3389/fpos.2022.867756.
Koval, O. Ya. (2018). Lehitymnist derzhavnoi vlady: spivvidnoshennia pravovykh i moralnykh aspektiv realizatsii [Legitimacy of state power: correlation of legal and moral aspects of implementation]. [Candidate’s thesis, Lviv State University of Internal Affairs ”] [in Ukrainian].
Melnyk, Yu. P. (2020). Vyznachennia poniattia politychna vidpovidalnist: naukovi pohliady ta pidkhody do yoho tlumachennia [Defining the concept of political responsibility: scientific views and approaches to its interpretation]. Pivdennoukrainskyi pravnychyi chasopys – South Ukrainian legal journal, (2), 9-13. https://doi.org/10.32850/sulj.2020.2.2 [in Ukrainian].
Malkina, H. M. (2011). Politychna vidpovidalnist u demokratychnomu suspilstvi (instytutsionalnyi aspekt) [Political responsibility in a democratic society (institutional aspect)]. [Doctor’s thesis, Kyiv National University named after T. Shevchenko ”] [in Ukrainian].
Dobizha, V. & Kolesnyk, O. (2022). Spivvidnoshennia poniat pravo i zakon [The relationship between the concepts of right and law]. Krakowskie Studia Małopolskie, (4 (36)), 94-106 [in Ukrainian].
Riabovol, L. T. (2019). Do pytannia pro sotsialnu tsinnist prava [To the question of the social value of right]. Pravo ta derzhavne upravlinnia – Right and Public Administration, 2 (35), 30-36. https://doi.org/10.32840/pdu.2-1.5 [in Ukrainian].
Kononenko, N. (2023). Lehitymnist vlady: chynnyky determinatsii u povoiennii Ukraini [Legitimacy of power: factors of determination in post-war Ukraine]. Politychni doslidzhennia – Political Studies, 1(5), 68-86. https://doi. org/10.53317/2786-4774-2023-1-4 [in Ukrainian].
Tholen, B. (2018). Political Responsibility as a Virtue: Nussbaum, MacIntyre, and Ricoeur on the Fragility of Politics. Alternatives, (43(1)), 22-34. https://doi.org/10.1177/0304375418777178.
Borodin, Ye. (2018). Subsydiarnist yak osnova rozvytku vzaiemovidnosyn derzhavy ta suspilstva v suchasnii Ukraini [Subsidiarity as a basis for the development of relations between the state and society in modern Ukraine]. Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia – State administration and local self-government, (4), 16-21 [in Ukrainian].
Pro politychni partii v Ukraini, Zakon Ukrainy № 2365-III (2001) (Ukraina). [On Political Parties in Ukraine, Law of Ukraine No. 2365-III]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2365-14#Text [in Ukrainian].
Deiaki pytannia reformuvannia derzhavnoho upravlinnia Ukrainy, Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 831-r (2021) (Ukraina). [Some issues of reforming the state administration of Ukraine, Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 831-р]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/831-2021-r#Text [in Ukrainian].
Pro lobiiuvannia, Zakon Ukrainy № 3606-IX (2024) (Ukraina). [On Lobbying, Law of Ukraine No. 3606-IX]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3606-20#Text [in Ukrainian].
Proekt Zakonu pro politychnu vidpovidalnist v Ukraini № 6286 (2010) (Ukraina). [Draft Law on Political Responsibility in Ukraine No. 6286]. https://ips.ligazakon.net/document/JF4UM00A [in Ukrainian].
Pro ochyshchennia vlady, Zakon Ukrainy № 1682-VII (2014) (Ukraina). [On Purification of Power, Law of Ukraine No. 1682-VII]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1682-18#Text [in Ukrainian].
Balamush, M. A. & Dobrovolska, N. V. (2021). Problematyka vyznachennia administratyvno-pravovoho statusu sluzhbovtsiv, shcho zaimaiut politychni posady v orhanakh vykonavchoi vlady [The problem of determining the administrative and legal status of employees holding political positions in executive authorities]. Pravova derzhava – Rule of law, (43), 22-27. https://doi.org/10.18524/2411–2054.2021.43.240947 .