ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСІБ З АНДРОГІННИМ ТИПОМ ҐЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ (ЗА С. БЕМ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.2.14

Ключові слова:

емоційний інтелект, ґендерна ідентичність, андрогінність, маскулінність, фемінність

Анотація

У статті представлено результати дослідження особливостей емоційного інтелекту осіб з андрогінною ґендерною ідентичністю. Було вивчено феномен андрогінності у зв’язку з емоційним інтелектом у науковій літературі. У статті висувається твердження, що андрогінний тип ґендерної ідентичності дозволяє особистості за рахунок поєднання високої фемінності і маскулінності проявляти велику адаптивність, гнучкість і креативність у поведінці. За рахунок теоретичного аналізу було встановлено, що емоційний інтелект є важливою інтегральною характеристикою особистості, яка реалізу- ється в її здібностях розуміти емоції, узагальнювати їх зміст, виокремлювати емоційний підтекст у міжособистісних від- носинах, регулювати емоції таким чином, щоб сприяти за допомогою позитивних емоцій успішній когнітивній пізнавальній діяльності та долати негативні емоції, які заважають спілкуванню чи загрожують досягненню індивідуального успіху. Досліджуючи ґендерні особливості, було встановлено, що жінки краще розуміють емоції, ніж чоловіки; чоловіки пояснюють свої почуття частіше зовнішніми причинами, а жінки більшою мірою внутрішніми; вираження емоцій у осіб чоловічої та жіночої статі зумовлені так само і вихованням. У емпіричному дослідженні взяли участь 37 осіб. Було використано методику «Емоційного інтелекту» Н. Холла та «Статеворольовий опитувальник» Сандри Бем. Результати дослідження вказують на те, що інтегральний показ- ник розвитку емоційного інтелекту пов’язаний з маскулінністю, а фемінність має негативний кореляційний зв’язок з таким показником емоційного інтелекту, як управління своїми емоціями. Було встановлено, що у осіб з андрогін- ною ґендерною ідентичністю показник маскулінності має зв’язок із самомотивацією, з управлінням емоціями інших та з емпатією. Було виявлено, що жінки з андрогінною ґендерною ідентичністю більш варіативні у виборі психологіч- ної статі порівняно з чоловіками андрогінної ґендерної ідентичності.

Посилання

Калька Н.М., Гриців Н.С. Історичний аспект дослідження андрогінності як моделі ґендерного континууму. Серія психологічна. УДК 159.922. Науковий вісник. 2’2013. URL: http://www.lvduvs.edu.ua/documents_pdf/visnyky/nvsp/02_2013/13knmmgk.pdf.

Бэм С. Линзы гендера: трансформация взглядов на проблему неравенства полов / пер. с англ. Москва : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2004. 336 с.

Aube J., & Kostner R. Gender characteristic and relationship adjustment: Another look at similarity-complementarily hypotheses. Journal of Personality, 1995. No. 63, pp. 879–904.

Клецина И.Ф., Иоффе Е.В. Гендерные нормы как социально-психологический феномен : монография. Изд-во : Проспект. 19.07.2017. ISBN: 9785392250394. URL: https://litgid.com/read/gendernye_normy_kak_sotsialno_psikhologicheskiy_fenomen_monografiya/page-5.php.

Кон И.С. Трансформация сексуальности на рубеже веков. Люди лунного света. 2002. № 3 (Июль). С. 38–47.

Binion V.J. Psychological androgyny: A black female perspective. Sex Roles, 1990, V. 22, p. 487–506.

Попова Т.С. Теоретичні засади дослідження емоційного інтелекту / Т.С. Попова, І.І. Горват-Янушевська. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Соціологія. 2014. Т. 244, Вип. 232. С. 63–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2014_244_232_15.

Guastello D.D., Guastello S.J. Androgyny, gender role behavior, and emotional intelligence among college students and their parents. Sex Roles: A J. of Research. 2003, Dec. URL: http://www.findarticles.eom/p/articles/.

Носенко Е.Л. Посібник до вивчення курсу «Теорія емоційного інтелекту» / Е.Л. Носенко, А.Г. Четверик-Бурчак. 2014. С. 23.

Ильин Е.И. Эмоции и чувства. Санкт-Петербург : Питер, 2001. С. 633–634.

Степанов И.С. Взаимосвязь эмоционального интеллекта личности и гендерной идентичности личности. Известия Российского государственного педагогического университета имени А.И. Герцена. № 12 (88). С. 110–115.

Иванова Е.С. Половозрастные особенности эмоционального интеллекта и его структурных компонентов. Образование и наука. 2011. № 7. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/polovozrastnye-osobennosti-emotsionalnogointellekta-i-ego-strukturnyh-komponentov.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-28