ІНСТИТУЦІОНАЛЬНІ ІМПЕРАТИВИ СИСТЕМНОЇ РОЗБУДОВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ СТІЙКОСТІ ДЕРЖАВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.2.1

Ключові слова:

інститут, інституціональні імперативи, інституційна спроможність, національна стійкість, державне управління

Анотація

У статті автором обґрунтовується, що оскільки політичні процеси сучасності характеризуються високим ступенем мінливості та невизначеності, загостренням конфліктності в системі суспільних відносин, нагальним завданням виступає вдосконалення механізмів управління інституціями державної влади на основі публічноуправлінського концепту стійкості. З цих позицій доцільно розглядати інституціональні імперативи, які конкретизують основоположні цінності реалізації публічного управління у якості об’єкта дослідження. Важливого значення інституціональні імперативи набувають в контексті розбудови управлінської системи стійкості національної держави, що особливо актуалізується для України у зв’язку з викликами протистояння збройній агресії рф та майбутнім завданням повоєнного відновлення. Метою дослідження є концептуалізація інституціональних імперативів у вимірі системної розбудови основних параметрів національної стійкості держави як об’єкта дослідження науки державного управління. У результаті проведеного дослідження було встановлено, що на сьогодні нагальною потребою виступає розширення рамок дослідження зазначеної проблеми та реалізації управління у сфері інституціонального забезпечення до алгоритмів аналізу особливостей функціонування наявних інститутів управління. З цією метою варто формулювати, формалізувати наявні інституціональні імперативи, показати можливості посткризового відновлення та підтримання сталого розвитку політичної системи суспільства в цілому. Отже, дослідження проблематики основ забезпечення національної системи стійкості дозволяє нам сформулювати такі інституціональні імперативи: нормативне визначення та тлумачення змісту поняття національної стійкості інституціями державної влади; формування інститутами громадянського суспільства максимально широкого суспільного консенсусу стосовно особливостей національної системи стійкості; реформування інституцій виконавчої влади з метою трансформації системи державного управління та політичної системи в цілому.

Посилання

Przeworski, A. (2004). Institutions Matter? Government and Opposition, 39, 527-540.

Lane, J.-E. (2014). Institutionality: “Institution” and “Institutions Matter”. Open Journal of Political Science, 4, 23-30.

Kant, I. (1930). Lectures On Ethics. London: Methuen and Co. Ltd.

Yermolenko, A. (2015). Katehorychnyi moralnyi imperatyv v istoryko-filosofskykh paradyhmakh [Categorical moral imperative in historical and philosophical paradigms]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Filosofski i psykholohichni nauky. - Bulletin of the Prykarpatsky University. Philosophical and psychological sciences, 19, 39-47 [in Ukrainian].

Kovalchuk, M.V. (2014). Imperatyvy ekonomichnoi bezpeky derzhavy: instytutsionalnyi pidkhid [Imperatives of economic security of the state: an institutional approach]. Efektyvna ekonomika - Efficient economy, 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2014_11_94 [in Ukrainian].

Ivashyna, O.F. & Kovalchuk, M.V. (2016). Priorytetni napriamky udoskonalennia instytutsionalnykh imperatyviv ekonomichnoi bezpeky Ukrainy [Priority areas of improvement of institutional imperatives of economic security of Ukraine]. Innovatsiina ekonomika - Innovative economy, 9-10, 52-56 [in Ukrainian].

Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 20 serpnia 2021 roku “Pro zaprovadzhennia natsionalnoi systemy stiikosti”, Ukaz Prezydenta Ukrainy № 479/2021 [On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine dated August 20, 2021 “On the introduction of the national stability system”, Decree of the President of Ukraine No. 479/2021] (2021) (Ukraina). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/479/2021#Text [in Ukrainian].

Kolomiitsev, P. (2020). Konstytutsiina zakonnist yak metod ta meta zdiisnennia derzhavnoi vlady [Constitutional legality as a method and purpose of exercising state power]. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo - Entrepreneurship, economy and law, 6, 168-172 [in Ukrainian].

Danylenko, L.I. (2023). Suspilnyi konsensus – efektyvna tekhnolohiia antykryzovoho upravlinnia u systemi mistsevoho samovriaduvannia [Social consensus – an effective technology of anti-crisis management in the system of local self-government]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia : Sotsialni ta povedinkovi nauky - Bulletin of post-diploma education. Series: Social and behavioral sciences, 23, 118-132 [in Ukrainian].

Selskyi, A.A. (2013). Stratehiia i derzhavne upravlinnia yak peredumovy tekhnolohichnosti stratehichnoho upravlinnia [Strategy and state management as prerequisites for the technology of strategic management]. Ekonomika ta derzhava - Economics and the state, 5, 124-126 [in Ukrainian].

Lobko, M.M., Fuchko, A.Y. & Kopystyra, V.M. (2021). Instytutsiina model systemy oborony Ukrainy [Institutional model of the defense system of Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats Tsentru voienno-stratehichnykh doslidzhen Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy imeni Ivana Cherniakhovskoho - Collection of scientific works of the Center for Military and Strategic Research of the Ivan Chernyakhovsky National University of Defense of Ukraine, 1, 82-86 [in Ukrainian].

Viter, D. & Rudenko, O. (2014). Teoretychne osmyslennia idealnoi sutnosti hromadianskoho suspilstva [Theoretical understanding of the ideal essence of civil society]. In Rozvytok hromadianskoho suspilstva v Ukraini: mynule, suchasnist, perspektyvy [Development of civil society in Ukraine: past, present, perspectives] (pp. 21-46). IHSU, Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia” [in Ukrainian].

Postol, O.Ye. (2016). Hromadianske suspilstvo yak subiekt formuvannia systemy publichnoho upravlinnia [Civil society as a subject of formation of the public administration system]. In Publichne upravlinnia ta administruvannia v umovakh informatsiinoho suspilstva: vitchyznianyi i zarubizhnyi dosvid [Public management and administration in the conditions of the information society: domestic and foreign experience] (pp. 211-250). ZDIA. URL: https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/monodrupradmin_214.pdf [in Ukrainian].

Sydorchuk, O.H. & Handiy O.O. (2019). Instytutsiine zabezpechennia derzhavnoho rehuliuvannia sotsialnoi bezpeky [Institutional support of state regulation of social security]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu - Economic Bulletin of Donbass, 1, 157-163 [in Ukrainian].

Fedorchak, O.V. (2017). Instytutsiinyi mekhanizm derzhavnoho upravlinnia [Institutional mechanism of state administration]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia - Effectiveness of state administration, 1, 53-63 [in Ukrainian].

Liudska hidnist. Motyvatsii chynnosti prav liudyny. Zbirka prohramnykh dokumentiv Robochoi hrupy “Liudska hidnist i prava liudyny” Nimetskoi komisii “Justitia et Pax” [Human dignity. Motivations for the validity of human rights. Collection of program documents of the Working Group "Human Dignity and Human Rights" of the German Commission "Justitia et Pax"]. (2022). Per. z nim. Natali Komarovoi ta Halyny Diachok. Kyiv: Dukh i litera. URL: https://books.google.com.ua/books?id=QXxxEAAAQBAJ&dq="інституційна+дієвість"&hl=uk&source=gbs_navlinks_s [in Ukrainian].

Ros, O.H. (2019). Poniattia ta sutnist normatyvno-pravovoho zabezpechennia instytutsiinoi spromozhnosti predstavnytskykh orhaniv mistsevoho samovriaduvannia [The concept and essence of regulatory and legal support of the institutional capacity of representative bodies of local self-government]. Investytsii: praktyka ta dosvid - Investments: practice and experience, 18. 97-100 [in Ukrainian].

Zhukova, L. (2017). Instytutsiina stiikist derzhavy v umovakh hlobalnoi nestabilnosti [Institutional stability of the state in conditions of global instability]. Ekonomika i suspilstvo - Economy and society, 13, 3-7 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ТЕОРІЯ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ