РОЛЬОВІ ЕКСПЕКТАЦІЇ МОЛОДІ У СТРУКТУРІ СІМЕЙНИХ ЦІННОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.1.18Ключові слова:
молодь, сімейні цінності, рольові очікування, готовність до шлюбу, ідентифікація з партнеромАнотація
В сучасних умовах трансформації сім’ї, психологічне розуміння рольових експектацій молоді у структурі сімейних цінностей є актуальним і таким, що потребує емпіричного вивчення. Саме в юнацькому віці усвідомлюються сімейні цінності, експектації та особливі функціонально-рольові стратегії поведінки. Саме в складних і трагічних умовах виживання, сімейні цінності допомагають молоді усвідомити важливість емоційної підтримки та обміну досвіду переборення випробувань, тому актуалізується проблема вивчення експектацій ставлення до сімейних цінностей і збігу уявлень про гендерно-рольову поведінку у сім’ї та її образ у молоді остається поза увагою і потребує вирішення. В статті розглядуються результати психодіагностичного дослідження показників сімейних цінностей, які здатні з'єднувати чинники готовності до шлюбу із рольовими очікуваннями, аналізується їх вплив на сімейні цінності через такі складові як: домагання, розуміння, емоційне тяжіння, авторитетність. Надано аналіз результатів дослідно-емпіричного дослідження складових сімейних цінностей у студентській молоді. Використано методи порівняльного аналізу, узагальнення та індукції, тести і опитувальники. Було з’ясовано, що готовність до шлюбу виступає питомим показником рольових експектацій у структурі сімейних цінностей студентів. Підкреслюється, що юнаки із високим рівнем готовності до шлюбу більше схильні до розуміння і поваги партнера, ідентифікації з ним, орієнтовані на ведення господарства та очікують від партнера активності у вихованні дітей, емоційного контакту і тяжіння та емоційної привабливості у спілкуванні. Натомість, юнаки з низьким рівнем готовності до подружнього життя характеризуються зниженими показниками ідентифікації з партнером, емоційно від нього дистанціюються, не потребують солідарності у розумінні, очікуючи активність у веденні домашнього побуту. та недиференційовані сімейні цінності. Зміна українського суспільства відображається на сім’ї і рольових експектацій молоді, але, слід зазначити, що сімейні цінності та їх структура остаються незмінними.
Посилання
Problemy ukrainskykh ditei pid chas viiny. Sotsiolohichna hrupa «Reitynh» [Problems of Ukrainian children during the war. Sociological group “Rating”]. Available at: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/problems_of_ukrainian_children_in_conditions_of_war_january_27-february_1_2023.html (accessed February 07, 2024) [in Ukrainian].
Chaikina N. O. (2020) Dyspozytsiino-refleksyvnyi komponent simeinykh tsinnostei v studentskomu seredovyshchi [The dispositional-reflexive component of family values in the student environment : monograph]. Pokonferencecyjna “Science, research, development”. Warszawa : Sp. z o. o. “Diamond trading tour”. P. 11-14. [in Ukrainian].
Skladna sumish pochuttiv. Yak ukrainski pary perezhyvaiut viinu i shcho robyty, shchoby zberehty simiu [A complex mixture of feelings. How Ukrainian couples survive the war and what to do to save the family]. Available at: https://life.nv.ua/ukr/blogs/ukrajinski-pari-yak-viy-navplivaye-na-stosunki-psihologiya-50310844 (accessed December 21, 2023) [in Ukrainian].
Honchar L. V., Kravchenko T. V., Machuska I. M., Pavytska K. M., Khyzhniak A. V. (2016) Formuvannia simeinykh tsinnostei u ditei shkilnoho viku v suchasnykh sotsiokulturnykh umovakh [The formation of family values in school-age children in modern socio-cultural conditions : monograph]. Kharkiv : “Drukarnia Madryd”. 176 р. [in Ukrainian].
Khrystenko O. M. (2022) Tsinnosti ukrainskoi molodi v chasi viiny: do pytannia hromadianskoho vykhovannia maibutnikh likariv [Values of Ukrainian youth in wartime: to the issue of civic education of future doctors]. Medychna osvita – Medical education, vol 2, pp. 100–103. [in Ukrainian].
Chepmen H. (2014) Piat oznak dobroi simi [Five signs of a good family]. Lviv Svichado, 270 p. [in Ukrainian].
Stoliarchuk O. A. (2015) Rodynni nastanovy studentskoi molodi [Family guidelines for student youth]. International scientific professional periodical journal «The unity of science», vol 2, pp. 106-109. [in Ukrainian].
Posvistak O., Rusyn O. (2016) Problemy ta perevahy suchasnoi studentskoi simi [Problems and advantages of the modern student family]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy – Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine, vol 2. Available at : http://www.irbisnbuv.gov.ua/.../cgiirbis_64.exe (accessed January 11, 2024).
Aleksieienko T. F. (2016) Simeine vykhovannia: kontseptualizatsiia idei teorii i praktyky [Family education: conceptualization of ideas of theory and practice: monograph]. Kyiv–Uman : FOP Zhovtyi O. O., 437 p. [in Ukrainian].
Medina T. (2016) Nezareiestrovanyi shliub yak forma suchasnykh simeinoshliubnykh vidnosyn [Unregistered marriage as a form of modern marital relations]. Nova paradyhma – A new paradigm, vol 30, pp. 62–74. [in Ukrainian].
Shelest N. (2017) Training mentors of student groups to forming a value attitude in creating a family by students of agrarian colleges. Intellectual Archive, vol. 6 (5), pp. 86–93.
Tsilmak O. М. (2019) The methods of diagnosis the destructive forms of persons behavior during family life by means of «to build a house» method. Danish Scientific Journal, vol 21, pp. 53-57.
Family Roles. Available at: https://family.jrank.org/pages/581/Family-Roles.html (accessed March 04, 2024)