ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ В ЧАСТИНІ ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ. СТВОРЕННЯ, КОНЦЕПЦІЇ ПРАВОВИХ ОСНОВ, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ НА ПРАКТИЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2024.1.4

Ключові слова:

деокупація, реінтеграція, державна політика, державне управління, тимчасово окуповані території, внутрішня безпека, територіальна цілісність і суверенітет

Анотація

Починаючи з 2014 року, наша держава продовжує боротьбу за відновлення своєї територіальної цілісності та суверенітету. Сучасний стан законодавства щодо регулювання правого статусу тимчасово окупованих територій опосередковано здійснює регулювання суспільних відносин і державних механізмів на таких адміністративно-територіальних одиницях. В статті досліджені сучасні підходи державного управління щодо регулювання суспільних відносин та збереження національних інтересів на тимчасово окупованих територіях. З юридичної точки зору, правовий режим може встановлюватись, змінюватись чи скасовуватись виключно законами України, однак регулювання деякий суспільних відносин, може бути делеговане на нижчі ланки державного управління, зокрема на обласні державні адміністрації, а під час дії режиму воєнного стану – на обласні військові адміністрації. Варто зауважити, що в умовах відсічі збройної агресії зі сторони рф, подібного фактичного статусу набувають території, що безпосередньо знаходяться поблизу активних бойових дій. Сучасне законодавство не у повній мірі регулює статус таких територій, що негативно впливає на нормальне функціонування державних механізмів в такій частині держави, а також на реальну можливість належним чином реалізовувати передбачені права та законні інтереси громадянами. В статті досліджений сучасний стан законодавства, що регулює державну політику у питанні деокупації та реінтеграції частини території України. Під механізмом деокупації тимчасово окупованих територій слід розуміти комплекс принципів, методів, форм та заходів, що здійснюється зі сторони держави органами публічної влади, міжнародними суб’єктами, що безпосередньо здійснюють функції щодо дотримання міжнародного права та світового порядку, а також громадянським суспільством щодо обраного методу деокупації частини України з-під контролю рф, а також реінтеграцію передбачених регіонів, у тому числі й відновлення внутрішнього суверенітету щодо поширення та реалізації державних програм та обраного вектору державного управління. На сьогоднішній день, існують декілька механізмів деокупації частини території України. В статті досліджені механізми та форми реалізації державної політики у сфері деокупації території держави.

Посилання

Kaminska, N. V. (2022). Deokupatsiia yak instrument vidnovlennia terytorialnoi tsilisnosti Ukrainy: zahalnoteoretychna kharakterystyka ta tendentsii zakonotvorchosti [Deoccupation as a tool for restoring the territorial integrity of Ukraine: general theoretical characteristics and trends in law-making]. Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy, 1, 50–52 [in Ukranian].

Bakumenko, V. D., & Nadolishnii, P. I. (2003). Teoretychni ta orhanizatsiini zasady derzhavnoho upravlinnia [Theoretical and organizational principles of public administration]. Kyiv: Milenium [in Ukranian].

Kaminska N. V., & Pozhydaieva, M. A. (2022). Pravova pryroda sanktsii ta yikh efektyvnist u protydii rosiiskomu vtorhnenni [The legal nature of sanctions and their effectiveness in countering the Russian invasion]. Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2, 59–61[in Ukranian].

Kucherenko, O. (1997). Derzhavna polityka: analiz suchasnykh politolohichnykh kontseptsii [European politics: analysis of modern political concepts]. Aktualni problemy reformuvannia derzhavnoho upravlinnia v Ukraini - Actual problems of public administration reform in Ukraine. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp 280-281). Kyiv: UADU [in Ukranian].

Riabichko, O. V. (2011). Derzhavna polityka rehuliuvannia pidpryiemnytskoi diialnosti: mekhanizmy formuvannia [State policy of business regulation: formation mechanisms. Actual problems of public administration]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, 1, 72–76 [in Ukranian].

Pro zabezpechennia prav i svobod hromadian ta pravovyi rezhym na tymchasovo okupovanii terytorii Ukrainy [The Law of Ukraine «On ensuring the rights and freedoms of citizens and the legal regime in the temporarily occupied territory of Ukraine»] (n.d) http://zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1207-18#Text [in Ukranian].

Nesterovych, V. F. (2017). Verkhovenstvo prava ta zabezpechennia prav liudyny na tymchasovo okupovanykh terytoriiakh Ukrainy [The rule of law and ensuring human rights in the temporarily occupied territories of Ukraine]. Naukovi zapysky NaUKMA, 200, 88–92 [in Ukranian].

Kaminska, N. V., & Demydenko, V. O. (2018). Mekhanizm deokupatsii ta reintehratsii tymchasovo okupovanoi terytorii Ukrainy [The mechanism of deoccupation and reintegration of the temporarily occupied territory of Ukraine]. Problemy kompleksnoho zabezpechennia. Nevidkladni zakhody z protydii rosiiskii ahresii z Krymu: politychni, yurydychni, ekonomichni, upravlinski ta sotsialni aspekty - Urgent measures to counter Russian aggression from Crimea: political, legal, economic, managerial and social aspects. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp 68-69). Kyiv, Odesa : Feniks [in Ukranian].

Shaptala, N.K., & Kaminska, N.V. (2022). Derzhavna polityka Ukrainy z pytan tymchasovo okupovanykh terytorii: problemy kontseptualizatsii v suchasnomu naukovomu dyskursi [State policy of Ukraine on issues of temporarily occupied territories: problems of conceptualization in modern scientific discourse]. Filosofski ta metodologicniproblemiprava, 1 (23), 59 [in Ukranian].

Iliashko, O. O. (2017). Osoblyvosti pravovoho rezhymu aneksovanykh ta okupovanykh terytorii [Peculiarities of the legal regime of annexed and occupied territories]. Pryvatne ta publichne parvo, 4, 7-8 [in Ukranian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 МЕХАНІЗМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ