СПЕЦИФІКА УПРАВЛІНСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ ЯК ФАКТОР ПРОФЕСІЙНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.4.12

Ключові слова:

професійне благополуччя, лідерство, організаційне середовище, стиль лідерства

Анотація

Інтерес до ролі лідерства в організації пов’язаний із пошуком шляхів оптимізації організаційного середовища для підвищення рівня професійного благополуччя працівників. Численні попередні дослідження показали, що поведінка та стиль керівництва можуть впливати на багато умов роботи в організації, що може проявлятись не лише в короткостроковій, але й в довгостроковій перспективі. Метою цього дослідження є виявлення специфіки управлінської взаємодії, що є чинником благополуччя особистості у професійному контексті. Реалізація поставленої мети передбачає вирішення низки завдань: 1) теоретичний аналіз особливостей сучасних стилів управління; 2) виділення, аналіз та узагальнення факторів, що впливають на різні аспекти професійного благополуччя працівників у межах кожного стилю. Відповідно до мети дослідження був використаний комплекс загальнонаукових теоретичних методів, зокрема аналіз, співставлення та узагальнення наукових даних останніх десятиліть. За результатами теоретичного аналізу встановлено, що лідери впливають на своїх співробітників не тільки безпосередньо через специфіку своєї поведінки, але й опосередковано впливаючи на рівень робочих ресурсів через соціальну підтримку, позитивний зворотний зв’язок і створення психологічно безпечного середовища; через сприяння творчості, навчанню, розвитку і, таким чином, самореалізації; через розширення можливостей і вимог до роботи в робочому середовищі, яким вони керують, включаючи те, які і скільки вимог ставиться до працівників, ясність мети і надання автономії в її реалізації. Тобто, специфіка лідерства в організації визначає цінну можливість створити робоче середовище, що сприяє благополуччю працівників. Однією з ключових змінних у поясненні психологічного благополуччя самих лідерів вважається автентичність. Перспективою подальших досліджень є емпірична перевірка виявлених зв’язків.

Посилання

Lowe G.S., Northcott H.C. The impact of working conditions, social roles, and personal characteristics on gender differences in distress. Work and Occupations. 1988. Vol. 15(1). P. 55–77.

Ten Brummelhuis L.L., Haar J.M., Roche, M. Does family life help to be a better leader? A closer look at crossover processes from leaders to followers. Personnel Psychology. 2014. Vol. 67(4). P. 917–949.

Ganster D.C., Schaubroeck J., Sime W.E., Mayes, B.T. Unhealthy leader dispositions, work group strain and performance. Best papers. Proceedings of the Academy of Management. 1990. P. 191–195.

Hoel H., Cooper C.L. Destructive confict and bullying at work. Manchester School of Management, UMIST. Unpublished report. 2000. URL: https://www.bollettinoadapt.it/old/files/document/19764Destructiveconfl.pdf

Bass B.M., Riggio R.E. Transformational Leadership. 2nd ed. New York Psychology Press, 2005. 296 p.

Duan J., Li C., Xu Y., Wu C.H. (2017). Transformational leadership and employee voice behavior: A Pygmalion mechanism. Journal of Organizational Behavior. 2017. Vol. 38(5). P. 650–670.

Detert J.R., Burris E. R. Leadership behavior and employee voice: Is the door really open? Academy of management journal. 2007. Vol. 50(4). P. 869–884.

Carmeli A., Sheaffer Z., Binyamin G., Reiter‐Palmon R., Shimoni T. Transformational leadership and creative problem‐solving: The mediating role of psychological safety and reflexivity. The Journal of Creative Behavior. 2014. Vol. 48(2). P. 115–135.

Kelloway E.K., Turner N., Barling J. Transformational leadership and employee psychological well-being: The mediating role of employee trust in leadership. Work & Stress. 2012. Vol. 26. P. 39–55.

Zhu J., Song L.J., Zhu L., Johnson R.E. Visualizing the landscape and evolution of leadership research. The Leadership Quarterly. 2019. Vol. 30(2). P. 215–232.

Zacher H., Robinson, A.J., Rosing K. Ambidextrous leadership and employees’ self‐reported innovative performance: The role of exploration and exploitation behaviors. The Journal of Creative Behavior. 2016. Vol. 50(1). P. 24–46.

Rosing K., Frese M., Bausch A. Explaining the heterogeneity of the leadership-innovation relationship: Ambidextrous leadership. The Leadership Quarterly. 2011. Vol. 22(5). P. 956–974.

Newman A., Donohue R. Eva N. Psychological safety: A systematic review of the literature. Human Resource Management Review. 2017. Vol. 27(3). P. 521–535.

Iqbal Z., Ghazanfar F., Hameed F., Mujtaba G., Swati M.A. Ambidextrous leadership and change‐oriented organizational citizenship behavior: Mediating role of psychological safety. Journal of Public Affairs. 2020. Vol. 22(7). doi: 10.1002/pa.2279

Sohrab Ghanizadeh, Farzad Sattari Ardabili, Mohammad Kheirandish, Eshagh Rasouli, Mohammad Hassanzadeh. Ambidexterity in Public Organizations with an Emphasis on Managers’ Psychological Capital. International Journal of Organizational Leadership. 2021. Vol. 10(1). P. 72–88.

Kauppila O.P., Tempelaar M.P. The social‐cognitive underpinnings of employees’ ambidextrous behaviour and the supportive role of group managers’ leadership. Journal of Management Studies. 2016. Vol. 53(6). P. 1019–1044.

Fürstenberg, N., Alfes, K. and Kearney, E. How and when paradoxical leadership benefits work engagement: The role of goal clarity and work autonomy. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2021. Vol. 94(3). P. 672–705.

Ryan R.M., Deci E.L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 2000. Vol. 55(1). P. 68–78.

Chen S., Zhang Y., Liang L., Shen T. Does Paradoxical Leadership Facilitate Leaders’ Task Performance? A Perspective of Self-Regulation Theory. International journal of environmental research and public health. 2021. Vol. 18(7). P. 3505.

Hales C. Rooted in Supervision, Branching into Management: Continuity and Change in the Role of First-Line Manager. Journal of Management Studies. 2005. Vol. 42. P. 471–506.

Fix B., Sias P.M. Person-centered communication, leader-member exchange, and employee job satisfaction. Communication Research Reports. 2006. Vol. 23(1). P. 35–44.

Dustin G., Bharat M., Jitendra M. Competitive advantage, and motivating innovation. Advances in Management. 2014. Vol. 7(1). P. 1–7.

Ho J.C. The effect of supervisor support on employee voice behavior based on the self-determination theory: the moderating effect of impression management motive. Journal of Entrepreneurship and Organization Management. 2017. Vol. 6(21). P. 1–8.

Martin, R., Guillaume, Y., Thomas, G., Lee, A., & Epitropaki, O. Leader–member exchange (LMX) and performance: A meta‐analytic review. Personnel Psychology. 2016. V. 69(1). P. 67-121

Kim, H., & Lee, S. Y. Supervisory communication, burnout, and turnover intention among social workers in health care settings. Social work in health care. 2009. V. 48(4). P. 364–385.

Hoppe A. Psychosocial working conditions and well-being among immigrant and German low-wage workers. Journal of occupational health psychology. 2011. V. 16(2). P.187–201.

Kelloway E.K., Weigand H., McKee M.C., Das H. Positive Leadership and Employee Well-Being. Journal of Leadership & Organizational Studies. 2013. Vol. 20. P. 107–117.

van Vegchel N., de Jonge J., Bakker A., Schaufeli W. Testing global and specific indicators of rewards in the effortreward imbalance model: Does it make any difference? European Journal of Work and Organizational Psychology. 2002. Vol. 11. P. 403–421.

Repetti R.L. The effects of workload and the social environment at work on health. / L. Goldberger, S. Breznitz (Eds.), Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects. New York : Free Press, 1993. P. 368–385.

Whetten D.A., Cameron K.S. Developing management skills. New York : Harpercollins College Div, 1995. 3rd edition. 775 p.

Rashimah Rajah, Zhaoli Song, Richard D. Arvey. Emotionality and leadership: Taking stock of the past decade of research. The Leadership Quarterly. 2011. Vol. 22(6). P. 1107–1119.

Avolio B.J., Gardner W.L. Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly. 2005. Vol. 16(3). P. 315–338.

Harter S. Authenticity / C.R. Snyder, S.J. Lopez (Eds.). Handbook of positive psychology. Oxford : Oxford University Press, 2002. P. 382–394.

Humphrey R., Ashforth B., Diefendorff J. The bright side of emotional labor: The Bright Side of Emotional Labor. Journal of Organizational Behavior. 2015. Vol. 36(6). P. 749–769.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-07