ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНИХ СТИЛІВ УПРАВЛІННЯ ЗА КОМАНДНИМИ РОЛЯМИ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ

Автор(и)

  • Алла Олексіївна Клочко

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2021.1.13

Ключові слова:

освітні організації, менеджери освітніх організацій, інноваційні стилі управління, команда, функ- ціонально-рольові позиції

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження рівня розвитку інноваційних стилів управління за командними ролями менеджерів освітніх організацій. Установлено, що загалом менеджери освіти орієнтуються на виконання всіх рольових позицій у команді. Виявлено найбільш привабливі для менеджерів освітніх організацій рольові позиції «організатор роботи», «організатор групи». На низькому рівні виражені ролі «голова», «завершувач», «оціню- вач ідей», «дослідник ресурсів», «формувальник» та «генератор ідей». У результаті факторного аналізу було визначено три провідні чинники, які відображають орієнтацію менеджерів освітніх організацій на основні функціонально-рольові позиції в команді («Ініціація», «Формування», «Пошук»). Факторний аналіз показав можливість деякого «стискання» рольових позицій. Кластерний аналіз дозволив виділити чотири типи менеджерів освітніх організацій за командними ролями: «організаторський», «формувальний», «дослідницький», «ініціативний». Менеджери освітніх організацій типів «організаторський» та «формувальний» реалізують у професійній діяльності традиційні стилі управління, а менеджери типів «дослідницький» та «ініціатива» – інноваційні стилі управління відповідно до характеристики кожного типу. На підставі кількісного розподілу виявлено, що трохи більше половини опитаних менеджерів освіти використовують у про- фесійній діяльності інноваційні стилі управління за командними ролями. Результати дослідження показали необхідність впровадження спеціальної психологічної підготовки менеджерів освітніх організацій до формування рольової структури команди та до виконання певних ролей. Урахування результатів дослідження може сприяти розвитку інноваційних сти- лів управління у менеджерів освітніх організацій під час проведення спеціальної психологічної підготовки менеджерів.

Посилання

Мескон М., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. Москва : Дело, 2004. 800 с.

Андрушків Б., Кузьмін О. Основи менеджменту. Львів : Світ, 1995. 296 с.

Боумен К. Основы стратегического менеджменту. Москва : ЮНИТИ, 1997. 175 с.

Журавлев А. Стиль и эффективность руководства в производственном коллективе : дис. ... канд. псих. наук. Москва: Изд-во ИПАН СССР, 1976. 326 с.

Коломінський Н. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект) : монографія. Київ : МАУП, 2000. 286 с.

Орбан-Лембрик Л. Психологія управління : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Плай, 2001. 695 с.

Карамушка Л., Філь О. Формування конкурентоздатної управлінської команди (на матеріалах діяльності освітніх організацій) : монографія. Київ : ІНКОС, 2007. 258 с.

Белбин Р.М. Типы ролей в командах менеджеров. Москва: HIPPO, 2003. 232 c.

Batenburg, R., van Walbeek, W., Maur, W. Belbin role diversity and team performance: Is there a relationship? Journal of Management Development. 2013. 32. Р. 901–913.

Harzer, C., Ruch, W. The role of character strengths for task performance, job dedication, interpersonal facilitation, and organizational support. Human Performance. 2014. № 27. P. 183–205.

Team roles: Their relationships to character strengths and job satisfaction /W. Ruch et al. The Journal of Positive Psychology. 2016. P. 190–199.

Клочко А. Типи менеджерів освітніх організацій за їхнім ставлення до змін: зв’язок із характеристиками організації. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал. 2020. № 4 (21). С. 73–81.

Клочко А. Традиційні та інноваційні стилі управління менеджерів освітніх організацій (у контексті формування взаємостосунків менеджерів і педагогічного колективу). Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал. 2018. № 4 (15). С. 59–70.

Клочко А. Розвиток емоційного інтелекту у менеджерів освітніх організацій: зв’язок із соціально-демографічними та організаційно-професійними чинниками. Організаційна психологія. Економічна психологія : науковий журнал. 2019. № 1 (16). С. 54–63.

Адизес И. Развитие лидеров. Как понять свой стиль управления и эффективно общаться с носителями иных стилей. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2008. 259 с.

Райгородский Д. Психодиагностика персонала. Методика и тесты : учебное пособие для факультетов: психологических, экономических и менеджмента. Москва : Бахрах-М, 2007. Т. 1. 672 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-06