ЗАХИСТ ПРАВА НА ЯДЕРНУ БЕЗПЕКУ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ДІЯЛЬНОСТІ МАГАТЕ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.5.11

Ключові слова:

право на ядерну безпеку, захист, форма захисту, міжнародна безпека, МАГАТЕ

Анотація

Визначено, що під час дослідження МАГАТЕ як міжнародної інституції захисту права на ядерну безпеку необхідно чітко встановити зміст понять «захист». Визначено, що визначення поняття «захист» можна сформулювати як вид правового впливу на відносини, який полягає в застосуванні відповідних способів захисту особою або іншим суб’єктом, який наділений відповідними повноваженнями, спрямованих на відновлення порушеного права особи. Обґрунтовано думку, що форми захисту, визначені національним законодавством необхідно відносити до національної форми захисту, а захист, який здійснюється міжнародними установами, організаціями – до міжнародної форми захисту. Визначено, що звернення до МАГАТЕ необхідно відносити до міжнародної форми захисту прав. Встановлено, що МАГАТЕ належить до загальної системи міжнародних організацій ООН. Діяльність Агентства спрямована на досягнення широкого використання атомної енергії лише з мирною метою та сприяння поширенню ядерних технологій. Визначено, що МАГАТЕ виступає як міжнародний інспекційний орган для перевірки, щоб держави-учасниці не переключали ядерні матеріали, обладнання та технології у країнах, які не мають ядерної зброї, з дозволеної мирної діяльності на військові потреби. Проаналізовано звернення Верховної Ради України до МАГАТЕ з метою захисту права на ядерну безпеку. Констатовано, що юридичний статус резолюцій МАГАТЕ та стандарти безпеки МАГАТЕ мають не визначений юридичний статус. Підсумовано, що оскільки Україна є державою-учасницею МАГАТЕ, то відповідно звернення вищого представницького органу влади Верховної Ради України від імені Українського народу до МАГАТЕ можна визначати як самостійну міжнародну форму захисту прав, зокрема права на ядерну безпеку, особливістю якої є наднаціональний характер та специфічна сфера використання атомної енергії. Зважаючи на це, з метою удосконалення вказаної форми захисту права на ядерну безпеку обґрунтовано доцільність доповнення Статуту МАГАТЕ окремою статтею, яка чітко закріпить юридичний статус рішень та стандартів МАГАТЕ, а саме визначить вказані акти МАГАТЕ імперативними для держав-учасниць.

Посилання

Кармаза О. О. Засоби та способи захисту прав суб’єктів житлових відносин. Часопис Київського університету права. 2012. № 2. С. 154–157.

Мацегорін О. І. Поняття та зміст захисту цивільних прав. Часопис Київського університету права. 2011. № 3. С. 143–147.

Притика Ю. Д. Поняття і диференціація способів і захисту цивільних прав та інтересів. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2004. № 60–62. С. 16–19.

Стецюк Л. Л. Самозахист як форма захисту цивільних прав. Університетські наукові записки. 2008. № 3. С. 151–158.

Желіховська Ю. В. Нотаріальна форма захисту цивільного права та охоронюваного законом інтересу. Університетські наукові записки. 2011. № 2 (38). С. 163–171.

Бондар Т. В. Деякі проблеми захисту цивільних прав у договірних зобов’язаннях. Університетські наукові записки. 2007. № 2 (22). С. 113–118.

Харитонов Є. О. Цивільне право України. Київ, 2003. 776 с.

Кулинич О. П. Поняття цивільно-правового способу захисту права приватної власності на земельні ділянки. Часопис Київського університету права. 2011. № 4. С. 222–225.

Підлубна Т. М. Право на захист цивільних прав та інтересів : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.03. Київ, 2009. 20 с.

Антонюк О. І. Право учасників цивільних правовідносин на самозахист : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.03. Харків, 2004. 212 арк.

Василенко М. Ю. Діяльність міжнародних екологічних організацій. Глобальні ризики у формуванні міжнародної екологічної безпеки: тези доповідей (м. Миколаїв, 22 квітня 2020 р.). Миколаїв : МНАУ, 2020. C. 7–10.

Сівер А. В. Основні напрямки співпраці України з Міжнародним агентством з атомної енергії. Шляхи адаптації національної економіки до сучасних викликів глобалізації : матер. регіон. наук.-практ. студ. конф. ДНУ імені Олеся Гончара, 2016. С. 52–53.

Статут Міжнародного агентства по атомній енергії від 26.10.1956 р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_164.

ООН: Міжнародне агентство з атомної енергії. URL: https://izbirkom.org.ua/publications/mir-24/2022/oonmizhnarodne-agentstvo-z-atomnoyi-energiyi/.

Конвенція про фізичний захист ядерного матеріалу та ядерних установок від 26.10.1979 р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_024#Text

Конвенція про ядерну безпеку від 17.06.1994 р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_023.

Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку : Закон України від 08.02.1995 р. № 39/95-ВР. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/39/95-%D0%B2%D1%80#Text.

Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання : Закон України від 14.01.1998 р. № 15/98-ВР. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/15/98-%D0%B2%D1%80#Text.

Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії : Закон України від 11.01.2000 р. № 1370-IV. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1370-14#Text.

Про видобування і переробку уранових руд : Закон України від 19.11.1997 р. № 645-97/ВР. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/645/97-%D0%B2%D1%80#Text.

Про затвердження Положення про функціональну підсистему ядерної та радіаційної безпеки єдиної державної системи цивільного захисту : Наказ Державної інспекції ядерного регулювання України від 14.02.2020 року № 57 Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0340-20#Text.

Світлична В. Ю. Актуальні питання врахування факторів ризику під час оцінки енергетичної безпеки. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/154806533.pdf.

Сушик О. В. Міжнародно–правове регулювання забезпечення радіаційної безпеки. Порівняльно-аналітичне право. 2014. № 1. С. 144–147.

Німко О. Б. Міжнародне співробітництво та адміністративно-правове регулювання атомної енергетики в Україні та світі. Часопис Київського університету права. 2016. № 2. С. 276–281.

Мануїлова К. В. Міжнародно-правовий режим нерозповсюдження ядерної зброї в сучасному ядерному праві. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Юриспруденція. 2018. № 35, том 2. С. 106–109.

The safety, security and safeguards implications of the situation in Ukraine: Resolution IAEA adopted on 3 March 2022. URL: https://www.iaea.org/sites/default/files/22/03/gov202217.pdf?fbclid=IwAR1JZBnUvN28oYQBhryazVQD4pFegq1GJHXh7kXYzYyzrQRkWXCP8osuck0

Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об’єднаних Націй, інституцій Європейського Союзу, Організації з безпеки і співробітництва в Європі, Міжнародного агентства з атомної енергії та парламентів і урядів його держав-членів щодо засудження акту ядерного тероризму, який здійснює держава-агресор – Російська Федерація на Запорізькій атомній електростанції у місті Енергодар Запорізької області, Україна : Постанова Верховної Ради України від 15.08.2022 р. № 2502–IX. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2502-20.

The safety, security and safeguards implications of the situation in Ukraine: Resolution IAEA adopted on 15 September 2022. URL: https://www.iaea.org/sites/default/files/22/09/gov2022-58.pdf.

Запорозчук А. А. Роль МАГАТЕ у вирішенні проблеми поводження з радіоактивними відходами. Український часопис міжнародного права. 2012. № 4. С. 83–88.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-20