ДІАГНОСТИЧНІ МЕТОДИКИ ВИЗНАЧЕННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО ПСИХОКОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З ПОДОЛАННЯ ТРИВОЖНОСТІ У ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.18Ключові слова:
тривожність, готовність майбутніх психологів до психокорекційної роботи, діагностичні методики, когнітивний, мотиваційний, емоційно-вольовий, операційно-діяльнісний критерії, підлітки.Анотація
У статті подано діагностичні методики визначення готовності майбутніх психологів до психокорекційної роботи з подолання тривожності у підлітків, виокремлено відповідні критерії, а саме: когнітивний, мотиваційний, емоційно- вольовий та операційно-діяльнісний. За кожним критерієм розроблено показники та відповідний психодіагностичний інструментарій, завданням якого є виявлення стану готовності майбутніх фахівців до психокорекційної роботи з подолання тривожності у підлітків. Відібрано релевантні та валідні методики дослідження, які уможливлюють максимально встановити готовність майбутніх психологів до роботи з подолання тривожності у підлітків за мотиваційним, емоційно-вольовим і операційно-діяльнісним компонентами. Запропоновано варіант авторських опитувальників, зокрема для визначення готовності майбутніх психологів до психокорекційної роботи з підлітками для подолання їх тривожності за когнітивним критерієм, подано зразок анкети «Знання про тривожність та способи її подолання», результати якої дають змогу виявити рівень знань про тривожність, причини її виникнення, передумови формування як особистісної якості, особливості діагностування та психокорекційної роботи щодо її подолання. Подано опитувальники «Самоаналіз знань щодо психокорекційної роботи з подолання тривожності у підлітків», за допомогою якого можна виявити сформованість знань майбутніх психологів про психокорекційну роботу, «Самоаналіз мотивації до психокорекційної роботи з подолання тривожності у підлітків» – для визначення рівня мотивації у майбутніх психологів до психокорекційної роботи з подолання тривожності у підлітків, творчі завдання – для діагностування сформованості вмінь майбутніх психологів планувати та організовувати психокорекційну роботу з подолання тривожності у підлітків.
Посилання
Бех І. Д. Виховання особистості : у 2 т. Т. 2. Особистісно орієнтований підхід : науково-практичні засади. К. : Либідь, 2003. 342 с. 2. Зязюн І. А. Інтелектуально-творчий розвиток особистості в умовах неперервної професійної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. К., 2000. С. 11–57.
Исследование тревожности (Ч. Д. Спилбергер, адаптация Ю. Л. Ханин). Диагностика эмоционально- нравственного развития / ред. и сост. И. Б. Дерманова. СПб., 2002. С. 124–126.
Мартиненко С. М. Система підготовки вчителя початкових класів до діагностичної діяльності : дис. д-ра пед. наук : 13.00.04; Інститут педагогіки АПН України. К., 2009. 476 с.
Мартиненко С. М. Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи : навч.-метод. посіб. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2010. 264 с.
Мартиненко С. М. Вивчення особистості молодшого школяра засобами педагогічної діагностики : навч.-метод. посіб. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 144 с
Мартиненко С. М. Діагностування особистісно-професійних якостей вчителя початкової школи : навч.-метод. посіб. К. : АКМЕ ГРУП, 2015. 208 с.
Методика «Тревожность и депрессия» (ТиД) (А. Карелин). Большая энциклопедия психологических тестов / сост. А. Карелин. М. : Эксмо, 2006. C. 255. Методика диагностики самооценки психических состояний (по Г. Айзенку) / Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты : учебное пособие. Самара : Издательский Дом «БАХРАМ-М», 2011. С. 141–145. 9. Ничкало Н. Г. Наукові дослідження з проблем педагогіки і психології вищої школи. Вища освіта в Україні: реалії, тенденції, перспективи розвитку : мат-ли міжнар. науково-практ. конф. К., 1996. Ч. І. С. 19–29.
Новаченко Т. В. К вопросу о синергетике образования. Виховання і культура. 2001. № 1(1). С. 24–26.
Опросник для диагностики способности к эмпатии (А. Мехрабиан, Н. Эпштейн) / Солдатова Г. У., Шайгерова Л. А., Прокофьева Т. Ю., Кравцова О. А. Психодиагностика толерантности личности. М. : Смысл, 2008. С. 90–92.
Теоретичні засади науково-дослідницької діяльності суб’єктів освітнього процесу університетів: практичний посібник / Авт. кол. : В. Майборода, О. Ярошенко, Ю. Скиба; за ред. О. Ярошенко. К. : Інститут вищої освіти НАПН України, 2015. 174 с.
Чумаков М. В. Опросник диагностики волевых качеств личности (ВКЛ). Руководство. НПЦ «Психодиагностика». Ярославль, 2004. 16 с.
Шкала тревожности С. Кондаша. Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога : учеб. пособие : в 2 кн. 3-е изд. М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. С. 284–285.