ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА БАТЬКАМ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВИХ ДІЙ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.17Ключові слова:
діти з особливими освітніми потребами, психологічна допомога, батьки, рекомендації, стан стресу.Анотація
В статті розглянуто проблема надання батькам дітей з особливими освітніми потребами психологічної допомоги під час війни та створення середовища, що сприяє здоровому розвитку та благополуччю цих дітей. Проаналізовано результати психологічного стану та психічного здоров’я під час військових дій, настрій людей у цей непростий час, індивідуальні особливості психіки кожної людини. Розглянуто напрями роботи практичного психолога, принципи надання першої психологічної допомоги, спеціалізована медична, психіатрична та соціальна допомога, професійні настанови щодо надання першої психологічної допомоги. Висвітлено проблеми сімей, що виховують дітей з особливими освітніми потребами у різні часи в працях дослідників спеціальної психології. Зазначено, що під час воєнних дій діти є однією з найуразливіших категорій і потребують психологічної підтримки. Визначено головне завдання психолога допомогти батькам дітей з особливими освітніми потребами під час війни щодо подолання та усунення різних видів страхів, упорядковано комплекс психологічних занять, що забезпечить розвиток емоційної стабільності та відновить власні можливості дітей. Сформульовано корисні поради, як опанувати себе в критичних умовах, як допомогти близьким та підтримувати здоровий психічний стан в критичних умовах, використовувати самопідтримку. Надано рекомендації щодо планування психологічної допомоги батькам, розглянуто зміст та орієнтовна тематика роботи з ними, спрямована на допомогу як самим дорослим, так і їхній позиції вихователя у стосунках із власною дитиною. Розроблено рекомендації для батьків дітей з особливими освітніми потребами, психологічні вправи, які допоможуть перейти зі стану стресу в стан адаптації, умови швидкого адаптування до стресу. Розглянуто техніки, що використовуються для зняття напруги, пригніченого стану, вміння створити для себе максимально безпечний простір. В результаті впровадження даного комплексу заходів очікується зменшення рівня тривожності, нервового напруження, страхів у дітей з особливими освітніми потребами, розвиток емоційної стабільності, вміння адекватно виражати свої емоції та почуття.
Посилання
Групові форми роботи в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій (досвід упровадження) / авт. кол., заг. ред. В. Г. Панка, І. І. Ткачук. Київ : Ніка-Центр, 2020. 122 с.
Досвід надання допомоги дітям і сім’ям – жертвам військового конфлікту : практ. посіб. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 152 c.
Консультування в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій / авт. кол; заг. ред. В. Г. Панок, І. І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2019. 144 с.
Поради батькам під час війни. URL: https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions
Психологічна допомога дітям у кризових ситуаціях: методи і техніки : методичний посібник / за ред. З. Г. Кісарчук. Київ, 2015. 232 с.
Психологічна допомога дитині у психотравмуючій ситуації : метод. посіб. / Уклад. Г.Б. Растроста. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2018. 64 с.
Психологічна підтримка та супровід дорослих і дітей у кризових ситуаціях : практикум / упорядники Т.Р. Браніцька, Л.О. Матохнюк, О.М. Шпортун. Вінниця, 2022. 131 с.