ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ ІРРАЦІОНАЛЬНОЇ СПОЖИВАЦЬКОЇ ПОВЕДІНКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.3.16

Ключові слова:

психологічний вплив, особистісні особливості, психодіагностика, споживацька поведінка, імпульсивність, прийняття рішень.

Анотація

В статті надано результати дослідження чинників психологічного впливу, як факторів формування ірраціональної споживацької поведінки. Були виявлено, що чинники психологічного впливу мають взаємозв’язок зі стратегією пошуку соціальної підтримки та імпульсивності покупок. Психологічний вплив – це спрямована дія на психічний стан, почуття, думки, наміри, оцінки, уявлення, установки та вчинки окремої людини чи групи людей за допомогою психологічних засобів. Цілеспрямованість впливу передбачає, що суб’єкт впливу має і усвідомлює певну мету, а його діями керує уявлення про те, яким повинен стати об’єкт впливу, як повинна змінитись його поведінка в результаті здійснення впливу. Поведінка людини повсякчасно піддається впливу багатьох факторів довколишнього середовища. Інформаційний простір та боротьба за клієнта сьогодні виходить на новий технологічний, етичний та моральний рівень дискусії. З’являються все нові й новій інструменти вплив на споживачів. Як захистити себе від цього впливу або принаймні помічати та усвідомлювати, коли це відбувається. Кожного дня ми спостерігаємо за появою нових наукових напрямків, все частіше фундаментальні наукові відкриття народжуються у поєднанні різних наук, що розкриває глибше розуміння взаємозв’язків та факторів впливу на ті чи інші явища. Саме так свого часу з’явився напрямок «Поведінкова економіка», що поєднує в собі засади як психології, так і економіки та покращує реалістичність психологічних припущень, що лежать в основі економічної теорії, обіцяючи возз'єднати психологію та економіку в цьому процесі. Сьогодні це поєднання видається нам логічним та взаємодоповнюючим, незважаючи на те, що як науковий напрямок він був сформований всього декілька десятиліть тому. Саме тому тема дослідження психологічного впливу, як інструменту формування ірраціональної споживацької поведінки, є актуальною, як у загально-психологічному, так і у прикладному аспектах.

Посилання

Camerer C., Kahneman D., Tversky A. Prospect Theory in the Wild: Evidence from the Field. Choices, Values, and Frames. 1999. P. 288–300.

Аріелі Д. Передбачувана ірраціональність. Львів : видавництво Старого Лева, 2018. 295 с.

Дуткевич Т. Загальна психологія. Теоретичний курс. Київ : Центр учбової літератури, 2021. 388с.

Орбан-Лембрик Л. Соціальна психологія. Соціальна психологія груп. Прикладна соціальна психологія. Київ : Книги-XXI, 2010. 464 с.

Льюис Р. Д. Деловые культуры в мировом бизнесе. М. : Дело, 2001. 439 с.

Camerer С. Behavioral economics: Reunifying psychology and economics. PNAS, 1999. URL: https://www.pnas.org/ content/96/19/10575.full

Колядич О.І. Поведінкова економічна теорія в поясненні соціально-трудових відносин. Вчені записки університету "КРОК". Серія : Економіка. 2017. Вип. 48. С. 47-58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vzuk_2017_48_8

Талер Р. Новая поведенческая экономика. Почему люди нарушают правила традиционной экономики и как на этом заработать. М. : Эксмо, 2017. 366 с.

Офіційний сайт Нобелівсього комітету. Секція «Економічні науки». URL: https://www.nobelprize.org/prizes/ economic-sciences/2017/press-release

Талер Р., Санстейн К. Архитектура выбора. Как улучшить наши решения о здоровье, благосостоянии и счастье. М. : «МИФ», 2017. 240 с.

Канеман Д., Тверски А. Рациональный выбор, ценности и фреймы. Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 4. С. 31–42.

Kahneman D., Tversky A. Judgement under uncertainty: Heuristics and Biases. URL: https://www.science.org/ doi/10.1126/science.185.4157.1124

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-06