ГЕШТАЛЬТ-ТЕХНОЛОГІЇ У ВІДНОВЛЕННІ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.1.10Ключові слова:
гештальт-технології, наратив, супервізія, шкільні психологиАнотація
У статті проведений теоретико-методологічний аналіз проблеми застосування гештальт-технологій у відновленні психологічного здоров’я особистості на прикладі наданих супервізій шкільним психологам. Розглянуто методи відновлення наративного поля визначення складних кризових життєвих ситуацій, які визначають психологічне здоров’я особистості. Виокремлені етапи та особливості впливу гештальт-технологій на емоційно-афективні прояви особистості, які є основою психологічного здоров’я людини. Визначені методи роботи на кожному з етапів відновлення психологічного здоров’я особистості. Розкрито особливості змін в емоційному сприйнятті життєвих цілей, перспектив, що впливають на почуття благополуччя особистості. Конкретизовано вплив усвідомлення і розуміння причинно-наслідкових зв’язків своєї поведінки особистості та зовнішніх факторів на активізацію пошуку нових смислів у складних життєвих ситуаціях. Узагальнений досвід ведення супервізій для шкільних психологів в інтервізійній групі Української спілки психотерапевтів (УСП) протягом 2019–2021 рр. Виокремлена робота з наративом особистості, що дає зміни смислів, цілей, появи більш реалістичних очікувань. Визначені питання на етапі актуалізації особистісних ресурсів у подоланні протирічь переживання складних кризових ситуацій життя, подолання емоційного нестабільного стану, тривоги, хвилювання. Подана інформація у статті свідчить про важливість застосування гештальт-технологій у роботі з відновлення психологічного здоров’я людини. Індивідуально- типологічні особливості особистості, суб’єктивна активність, мотиваційно-потребова сфера, середовище, в якому вона живе, є взаємопов’язаними факторами в переживанні суб’єктивного благополуччя. Визначена перспектива розробки програми підготовки шкільних психологів до психологічного супроводу особистості у складних кризових ситуаціях.
Посилання
Изард К. Е. Эмоции человека / пер. с англ. ; под ред. Л. Я. Гозмана, М. С. Егоровой. Москва : Изд-во МГУ,1980. 440 с.
Shelemei O., Volodarska N. Recovery of Women Well-Being in Migration: Example of Ukraine. Revista de Cercetare si Interventie Sociala. 2021. №. 75. Рp. 115–126. DOI: 10.33788/rcis.75.7
Чепелева Н.В. Дискурсивное конструирование опыта в кризисных ситуациях. Віртуальний освітній простір: психологічні проблеми : тези VІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 15 травня – 15 червня 2020 року. Київ, 2020. URL: http:/www.newlearning.org.ua/system/files/sites/default/files/zagruzheni/chepelieva_2020.pdf (дата звернення: 25.08.2020).
Hutsol K. Development of diagnostic tools for determining levels of personality’s narrative competence formation. European Journal of education and Applied Psychology Scientific journal. 2020. №. 1. P. 31–34. DOI: https://doi.org/10.29013/EJEAP-20-1-31-34
Routledge encyclopedia of narrative theory / ed. by D. Herman, M. Jahn, M.-L. Ryan. London. New York : Routledge, 2008. 752 p.