БЕЗСИСТЕМНІСТЬ У СИСТЕМІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ЯК ГОЛОВНА ПРОБЛЕМА СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2020.1.9Ключові слова:
система охорони здоров’я, медична реформа, безсистемність, ефективність, медична допомога, державна політикаАнотація
Статтю присвячено науковому аналізу безсистемності у системі охорони здоров’я як головної проблеми сього- дення. Проаналізовано державну політику у сфері охорони здоров’я на предмет системності та послідовності. Це дозволяє вести мову про відсутність послідовності у формуванні та реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я, що у кінцевому підсумку призводить до «консервації» нереалізованих цілей та зміни орієнтирів із кожним новоприйнятим документом. Унаслідок цього анонсовані зміни відкладаються на невизначений термін (створення дер- жавного фонду медичного страхування; реформа екстреної медичної допомоги) або реалізуються частково (розвиток системи надання медичної допомоги за рівнями; принцип «гроші йдуть за пацієнтом»). Проведено характеристику реформи фінансування системи охорони здоров’я в сучасний період. Медична реформа не реалізується відповідно до Концепції та Плану дій з її реалізації. Замість цього спостерігається безсистемність у її реалізації реформи, де кожен наступний етап є пристосуванням до умов сьогодення, а кожен наступний Міністр змінює її у відповідності до власного бачення проблем і перспектив медицини. Окреслено ефективність системи охорони здоров’я за надзвичайних умов (на прикладі протидії поширенню COVID-19). Зроблено висновок, що карантинні обмеження часто ігноруються місцевою владою, а населення вчиняє масові порушення карантинних заходів. Без підтримки карантинних обмежень заходами примусу в разі їх невиконання будь-які заклики та переконання втрачають свою доцільність. Прояви проблеми безсистемність у системі охорони здоров’я України відбиваються на: 1) реальному забезпеченні гарантованого Конституцією України права на охорону здоров’я у частині надання безоплатної медичної допомоги; 2) відсутності чітко визначеної державної політики у сфері охорони здоров’я; 4) невизначеності кінцевих результатів та строків завершення медичної реформи; 4) ефективності організації карантинних заходів щодо протидії поши- ренню COVID-19; 5) стані економічній стабільності та обороноздатності держави. Наголошено на необхідності створення належного нормативно-правового забезпечення медичної реформи в Україні, гарантуванні реалізації перед- бачених нею заходів та відповідності положенням Конституції України.
Посилання
Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України від 23.07.1996. 1996, № 30, стаття 141.
Польченко В. Щодо системних проблем охорони здоров’я. Газета «День». 2019. № 225-226. URL : https://day.kyiv.ua/uk/article/poshta-dnya/shchodo-systemnyh-problem-ohorony-zdorovya.
Системність. Науково-дослідний інститут українознавства. URL : http://ndiu.org.ua/index.php/component/content/article/102-2009-08-31-13-55-49/1720-2012-05-14-10-13-07?format=pdf.
Про невідкладні заходи щодо реформування системи охорони здоров’я населення : Указ Президента України від 06.12.2005. № 1694/2005. Офіційний вісник України від 21.12.2005. 2005. № 49, стор. 35, стаття 3054, код акта 34500/2005.
Про схвалення Концепції Загальнодержавної програми «Здоров’я 2020: український вимір» : розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.10.2011 № 1164-р. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/244717787.
Про схвалення Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я : розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 1013-р. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/249626689.
Основи законодавства про охорону здоров’я : Закон України від 19.11.1992 № 2801-XII. Відомості Верховної Ради України від 26.01.1993. 1993. № 4, стаття 19.
Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення : Закон України від 19.10.2017 № 2168-VIII. Відомості Верховної Ради України від 02.02.2018. 2018 р., № 5, стор. 5, стаття 31.
У КСУ відбувся розгляд справи щодо конституційності закону про державні фінансові гарантії медичного обслуговування. URL : http://www.ccu.gov.ua/novyna/u-ksu-vidbuvsya-rozglyad-spravy-shchodo-konstytuciynostizakonu-pro-derzhavni-finansovi.
Щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19 жовтня 2017 року № 2168-V (Голос України від 30.12.2017 № 248) : Конституційне подання від 07.02.2018 № 04-03/6-93 URL : http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/3_667_0.pdf.
Скріпкін С.В. Проблеми конституційно-правової регламентації права на охорону здоров’я в контексті реформування фінансування видатків в галузі охорони здоров’я. Прикарпатський юридичний вісник. № 1(22) Т. 2. 2018. С. 54–60.