КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ У РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.3.10Ключові слова:
стратегічне управління, соціальна сфера, соціальні інвестиції, ко-продукція, цифровізація, мультирівневе врядуванняАнотація
У статті досліджено концептуальні засади стратегічного управління соціальною сферою в Україні у порівнянні з європейським досвідом. Підкреслено необхідність переходу від кризового реагування до довгострокового стратегічного розвитку, що ґрунтується на проактивному плануванні, системному аналізі та людиноцентричному підході. Соціальна сфера розглядається як середовище, що має не лише долати наслідки криз, а й формувати основу для сталого розвитку суспільства й соціальної згуртованості, забезпечуючи водночас інклюзивність та соціальну справедливість.Європейський досвід окреслює п’ять ключових напрямів: соціальні інвестиції, ко-продукція послуг, оцінювання результативності, мульти-рівневе врядування та цифровізація. У Нідерландах і Данії соціальні інвестиції розглядаються як довгострокові вкладення в людський капітал, що забезпечують стабільність і згуртованість. У Великій Британії та Німеччині ко-продукція сприяє підвищенню довіри та легітимності політики через залучення громадян.У Швеції та Фінляндії головним критерієм ефективності реформ виступає якість життя населення. Скандинавська модель мульти-рівневого управління поєднує автономію громад із єдиними національними стандартами. Естонський досвід демонструє, як цифровізація створює прозорість, доступність і результативність соціальних послуг, відкриваючи нові можливості для громадянської участі.Український контекст проілюстровано нормативними документами, науковими дослідженнями та практиками громад Миколаївської та Дніпропетровської областей. Навіть у воєнних умовах громади впроваджують інноваційні підходи, проте вони потребують масштабування, системної підтримки та нормативного закріплення на державному рівні. Доведено, що стратегічне управління соціальною сферою в Україні має базуватися на інвестиційності, партнерстві, оцінюванні результативності, багаторівневій координації та цифровізації. Такий підхід сприятиме підвищенню якості послуг, зміцненню довіри, зменшенню нерівності між громадами та формуванню стійкості суспільства у воєнний і післявоєнний періоди, створюючи основу для сталого розвитку.
Посилання
Joyce, P., & Drumaux, A. (2014). Strategic management in public organizations: European practices and perspectives. Routledge.
Ferlie, E., & Ongaro, E. (2015). Strategic management in public services organizations: Concepts, schools and contemporary issues. Routledge.
Bouckaert, G., & Pollitt, C. (2017). Public management reform: A comparative analysis. Oxford University Press.
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2016). Pro skhvalennia Stratehii podolannia bidnosti: Rozporiadzhennia vid 16 bereznia 2016 r. № 161-r [On the approval of the Poverty Reduction Strategy: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated March 16, 2016 No. 161-r]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/go/161-2016-%D1%80 [in Ukrainian].
Prezydent Ukrainy. (2021). Pro rishennia RNBO vid 14 travnia 2021 r. “Pro Stratehiiu liudskoho rozvytku”: Ukaz Prezydenta Ukrainy № 225/2021 [On the decision of the National Security and Defense Council of May 14, 2021 "On the Human Development Strategy": Presidential Decree No. 225/2021]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/go/225/2021 [in Ukrainian].
Halai, V.O. (2022). Stratehiia reformuvannia systemy okhorony zdorovia v Ukraini [Strategy of reforming the health care system in Ukraine]. Analitychno-porivnialne pravoznavstvo, 36, 189–211. Retrieved from https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2023/02/36.pdf [in Ukrainian].
Hemerijck, A. (2017). The uses of social investment. Oxford University Press.
Osborne, S. P. (2010). It takes two to tango? Understanding the co-production of public services. British Journal of Management, 91(3), 551–569.
Bovaird, T., & Loeffler, E. (2013). We’re all in this together: Harnessing user and community co-production of public outcomes. University of Birmingham.
Kuhlmann, S., & Wollmann, H. (2021). Introduction to comparative public administration. Edward Elgar Publishing.
World Economic Forum. (2020). Estonia’s digital society helped it during COVID-19. Retrieved from https://www.weforum.org/stories/2020/07/estonia-advanced-digital-society-here-s-how-that-helped-it-during-covid-19.
Antonova, L.V., & Antonov, A.V. (2020). E-uriaduvannia iak servisno-oriientovanyi instrument derzhavnoho upravlinnia sotsialnoiu sferoiu [E-governance as a service-oriented tool of state management of the social sphere]. Publichne upravlinnia ta rehionalnyi rozvytok, 7, 37–56 [in Ukrainian].
Dehtiar, O.A. (2013). Analiz teoretyko-metodolohichnykh napratsiuvan z problem derzhavnoho upravlinnia rozvytkom sotsialnoi sfery [Analysis of theoretical and methodological developments on the problems of public administration of social sphere development]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, 1, 406–414 [in Ukrainian].
Romanenko, K., & Romanenko, M. (2025). Hlokalizatsiia iak instrument vidkrytoho vriaduvannia v hromadakh [Glocalization as a tool of open governance in communities]. Publichne upravlinnia ta rehionalnyi rozvytok, 1, 112–128. https://doi.org/10.54891/2786-698X-2025-1-9 [in Ukrainian].
Center for Innovations Development. (2024). Investytsiinyi pasport Pidhorodnenskoi miskoi terytorialnoi hromady [Investment passport of Pidhorodne city territorial community]. Retrieved from https://new.cid.center/wp-content/uploads/2024/11/pidgorodne_ip.pdf [in Ukrainian].
Vykonavchyi komitet Voznesenskoi miskoi rady. (2024). KZ z pytan sotsialnoho zakhystu https://voz.gov.ua/ku-z--pytan-socialnogo-zahystu.html [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.