МЕХАНІЗМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІНКЛЮЗИВНОЮ ОСВІТОЮ: СТАН, ПРОБЛЕМИ, ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Олена Вікторівна Поступна Національний університет цивільного захисту України https://orcid.org/0000-0002-0622-0966
  • Олена Миколаївна Куля Комунальний заклад «Харківський ліцей № 75 Харківської міської ради» https://orcid.org/0009-0001-0885-9894

DOI:

https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2025.1.9

Ключові слова:

публічне управління, механізми публічного управління, інклюзивна освіта, загальна середня освіта, особа з особливими освітніми потребами, інтегральна взаємодія, інклюзивний освітній простір, соціальна інклюзія

Анотація

У статті досліджуються механізми публічного управління інклюзивною освітою в Україні, аналізується їхній сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку.Систематизація наявних загальних механізмів (правових, організаційних, економічних, соціально-мотиваційних, інформаційних, моніторингу та контролю) дозволила висвітлити їх специфіку в українському контексті та встановити взаємозв’язок.Визначено низку проблем, що перешкоджають ефективній реалізації інклюзивної освіти, серед яких недостатнє фінансування, нерівномірний розподіл інклюзивно-ресурсних центрів, брак кваліфікованих педагогічних кадрів та проблеми міжвідомчої координації. Особлива увага приділяється загостренню цих проблем в умовах повномасштабної війни, що спричиняє руйнування інфраструктури, погіршення психологічного стану та масову міграцію.Запропоновано перспективні напрями розвитку, включаючи збільшення фінансування, розширення мережі інклюзивно-ресурсних центрів, удосконалення підготовки педагогів, посилення міжвідомчої взаємодії та підвищення суспільної обізнаності. Ефективне публічне управління визнається ключовим фактором для успішного впровадження інклюзивної освіти та забезпечення рівних можливостей в Україні.Стаття має значення для науки публічного управління та адміністрування, оскільки сприяє глибшому розумінню теоретичних та практичних аспектів розвитку інклюзивної освіти та функціонування механізмів публічного управління в контексті інклюзії, що є відносно новою, але дуже актуальною проблемою для наукової спільноти. Робота підкреслює важливість гармонійного використання всіх механізмів та їх синергії для ефективності управління. Значення статті для практики полягає в тому, що ефективне публічне управління визнається ключовим фактором для успішного впровадження інклюзивної освіти та забезпечення рівних можливостей в Україні. Запропоновані перспективні напрями мають практичне значення для підвищення ефективності публічного управління інклюзивною освітою в Україні. Дослідження також враховує виклики, спричинені повномасштабною війною, що є актуальним для розробки практичних рішень у сучасних умовах.

Посилання

Azhazha M. A. Derzhavna polityka Ukrainy shchodo inkliuzyvnoi osvity v umovakh profesiinoi pidhotovky molodi [State policy of Ukraine regarding inclusive education in terms of professional training of youth]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. 2019. № 2. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/2_2019/28.pdf

Bulba V. H., Postupna O. V. Pidhotovka mahistriv publichnoho upravlinnia ta administruvannia: pytannia pidvyshchennia efektyvnosti [Master's training in public management and administration: issues of efficiency improvement]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia: zb. nauk. pr. Kharkiv: Vyd-vo KharRI NADU “Mahistr”, 2016. Vyp. 1 (49). S. 143–148.

Hren L. M. Zabezpechennia inkliuzyvnoi osvity u mizhnarodnykh dokumentakh i zakonodavstvi [Provision of inclusive education in international documents and legislation]. Publichne upravlinnia ta administratyvnyi menedzhment: suchasni trendy ta perspektyvy: materialy mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Kharkiv: Vydavnychyi tsentr “Global Scientific Trends”, 2021. S. 104–105.

Hryshchenko H. A. Stan realizatsii sotsialno-ekonomichnoho ta finansovoho mekhanizmiv derzhavnoho upravlinnia inkliuzyvnoiu osvitoiu v Ukraini [The state of implementation of socio-economic and financial mechanisms of state management of inclusive education in Ukraine]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Derzhavne upravlinnia. 2020. T. 31 (70). № 4. S. 57–64. URL: https://www.pubadm.vernadskyjournals.in.ua/ journals/2020/4_2020/12.pdf

Dmytryk O. O., Tokarieva K. O. Finansuvannia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini ta za kordonom [Financing of inclusive education in Ukraine and abroad]. Stratehii rozvytku Kharkivskoi oblasti na period 2021–2027 rokiv: zb. nauk. pr. za materialamy kruhloho stolu, 23 sichnia 2020 r. Kharkiv: NDI PZIR NAPrN Ukrainy, 2020. S. 38–47. URL: https://openarchive.nure.ua/server/api/core/bitstreams/a519626b-815a-46aa-8830-6b4b59f9f18c/content

Illiashenko T. D. Problemy i perspektyvy spivisnuvannia riznykh form navchannia v osviti ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Problems and Prospects of Coexistence of Different Forms of Education in the Education of Children with Special Educational Needs]. Rozvytok nauky ta osvity v umovakh hlobalizatsii: materialy Mizhnar. nauk.- prakt. konf. / Mizhnar. humanitarn. doslidn. tsentr (Chernihiv, 2 serpnia 2024 r.). Research Europe, m. Chernihiv, Ukraina, 2024. S. 20–24.

Inkliuziia v dii: stratehii vprovadzhennia v Ukraini ta sviti [Inclusion in Action: Implementation Strategies in Ukraine and the World]: kolektyvna monohrafiia / O. Holovatskyi, N. Horishna, H. Slozanska ta in. Ternopil: Osadtsa Yu. V., 2022. 326 s.

Kryloshanska L., Undir V. Problemy ta perspektyvy rozvytku inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Problems and prospects for the development of inclusive education in Ukraine]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia. 2023. № 66. S. 70–80. URL: https://epa.nltu.edu.ua/index.php/journal/article/view/24/23

Pavlov K. V., Pavlova O. M., Suriak A. V., Sadovska M. L., Ustymovych R. A. Upravlinnia inkliuzyvnymy protsesamy na rynku osvitnikh posluh yak osnova sotsialno-ekonomichnoho rozvytku [Management of Inclusive Processes in the Market of Educational Services as the Basis of Socio-Economic Development]. Ahrosvit. 2024. № 11. S. 74–82.

Panasiuk O., Bokii N. Suchasni vyklyky ta perspektyvy vprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Current Challenges and Prospects for the Implementation of Inclusive Education in Ukraine]. Collection of Scientific Papers “SCIENTIA” (February 28, 2025; Bern, Switzerland). 2025. S. 220–223. URL: https://previous.scientia.report/index.php/ archive/article/view/2493

Postupna O. V. Mekhanizmy pravovoho rehuliuvannia protsesu publichnoho upravlinnia osvitoiu [Mechanisms of legal regulation of the process of public management of education]. Naukovi perspektyvy: zhurnal. (Seriia “Derzhavne upravlinnia”, Seriia “Pravo”, Seriia “Ekonomika”, Seriia “Medytsyna”). Kyiv, 2021. № 1 (7). S. 239–250.

Postupna O. Periodyzatsiia stvorennia pravovoi osnovy rozvytku inkliuzyvnoi osvity v sviti [Periodization of the creation of a legal basis for the development of inclusive education in the world]. Humanitarnyi dyskurs suspilnykh problem: mynule, suchasne, maibutnie: materialy KhKhV Vseukr. nauk. konf. z mizhnar. uchastiu, 25 kvitnia 2025 r., m. Cherkasy. Cherkasy: NUTsZU, 2025. S. 455–457.

Postupna O. V. Normatyvno-pravove rehuliuvannia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini: retrospektyvnyi analiz [Regulatory Regulation of Inclusive Education in Ukraine: Retrospective Analysis]. Visnyk Natsionalnoho universytetu tsyvilnoho zakhystu Ukrainy. Seriia: Derzhavne upravlinnia. Cherkasy: Vyd-vo NUTsZ Ukrainy, 2024. Vyp. 2 (21). S. 286–297. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/23485/1/Postupna.pdfdf

Postupna O. V., Shvedun V. O. Rozvytok inkliuzyvnoi osvity v Ukrainy cherez pryzmu statystychnykh danykh [Development of inclusive education in Ukraine through the prism of statistical data]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu “KhPI”. Seriia: Aktualni problemy rozvytku ukrainskoho suspilstva: zb. nauk pr. / Nats. tekhn. un-t “Khark. politekhn. in-t”. Kharkiv: NTU “KhPI”, 2024. № 2. S. 127–132.

Tomalia T. S. Normatyvno-pravove zabezpechennia rozvytku inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Regulatory and legal support for the development of inclusive education in Ukraine]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 2018. № 4. S. 309–312. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/items/32725666-ede4-4ce9- bfb1-94f141b91d71

Tripak M. M., Levchenko Ya. S., Hryhorieva N. M. Ekonomichni mekhanizmy instytutsionalizatsii inkliuzyvnoi vyshchoi osvity v Ukraini [Economic Mechanisms of Institutionalization of Inclusive Higher Education in Ukraine]. Inkliuzyvna ekonomika. 2025. № 1 (07). S. 54–66. URL: https://journals.kpdi.in.ua/index.php/inclusive_economics/ article/view/196/192

Kholod M., Kolisnichenko N. Publichna polityka z pytan inkliuzyvnykh system osvity: normatyvno-pravovyi kontekst mizhnarodnoi praktyky [Public policy on inclusive education systems: normative and legal context of international practicе]. Teoretychni ta prykladni pytannia derzhavotvorennia. Odesa, 2024. Vyp. 31. S. 171–179.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 МЕХАНІЗМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ